Førstegangs gravid og noen spm..

Ennovy89

Forelsket i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei!
Jeg er gravid for første gang og kjenner jeg føler meg litt uvitende etter å ha lest litt her inne. Andre må gjerne bruke tråden til lignende spm:happy:
Jeg er ca i uke 10, har kun vært hos legen 1 gang for å bekrefte at jeg faktisk var gravid. Jeg skal tilbake i uke 12 for å ta blodprøve ol. Ser en del skriver om TUL og OUL, regner med det står for Tidlig ultralyd og Ordinær ultralyd? Tar man dette hos lege når man tar blodprøve ol første gang også eller må man bestille det selv senere?
Jeg har lege i kommunen jeg jobber i, men tenker jeg vil ha jordmor i kommunen jeg bor i. Er det lege som henviser til jordmor, eller er dette noe jeg bestiller time hos selv?
Takk for svar, fra en uvitende førstegangs gravid

Gode spørsmål du kommer med :)
Du har gjettet riktig på forkortelsene for til og oul! Lege eller jordmor henviser til ordinær ultralyd, ofte får en time rundt uke 18-20. Noen får av enten medisinske eller sosiale grunner tidlig ultralyd, men ikke alle. En del bestiller dette privat for å forsikre seg om at alt er ok. Mulig noen fastleger kan tilby ultralyd, men vil tro det er unntaket. De fleste får det derfor på sykehuset eller på privat klinikk.

Når det gjelder jordmor kan du ta kontakt selv, enten gjennom helsestasjon eller legekontoret, alt etter hvordan det er organisert i din kommune.

Det er ikkje vanlig med TUL med mindre man har medisinske grunner. Då KAN man få tidlig ultralyd offentlig. Men vanligst er å bestille privat fordi man er nysgjerrig, er urolig eller sånn. :)

I vår kommunen bestiller vi time til jordmor sjølv.

Lege/jm sender henvisning til ordinær ultralyd :)

Nå kan jeg bare snakke for meg selv og den kommunen jeg bor i, men her er min erfaring: Noen få leger har ultralyd, men de fleste må bestille tul selv privat dersom man ønsker det. Jeg gikk nå når jeg var 13 uker for å se at det var liv og for en sjekk av foster. Oul er det legen som søker om på første svangerskapskontroll. Du får innkallelse i posten eller elektronisk avhengig av hvor du bor.
Jeg måtte selv kontakte jordmor. Du kan feks gå annenhver gang til jordmor/lege. Håper det var svar på litt av det du lurte på [emoji1]

Her bestiller man også time til lege og jordmor selv. Jordmor er på helsestasjonen her. Jeg har jordmor i kommunen, men fastlege i nabokommunen pga at det er nærmest, bor rett ved kommunegrensa. Det er valgfritt om du vil ta alle kontrollene hos jordmor eller hos lege, eller om du tar annenhver gang til jordmor og lege. Jeg gikk annenhver gang til hver av de sist. Jordmor har mer tid til deg og har ulike temaer å snakke om. For førstegangs var det fint å få mye informasjon hos jordmor. Nå vet jeg liksom ikke hva jeg skal snakke med jordmor om denne gangen annet enn at jeg gruer meg til ny fødsel, men at keisersnitt er noe jeg frykter mer enn vanlig fødsel (som jeg hadde sist). Vet ikke hvordan det skal løses liksom, er vel bare å hoppe i det, går jo ikke an å holde igjen når det skjer. Ungen skal jo ut.. Så jeg er spent på hva jordmor sier der. Er liksom ingen løsning. Så altså slikt og masse rundt baby, amming og hva man lurer på er greit å ta opp med jordmor, hun har tid til å lytte. Fastlegen min henviser til ordinær ultralyd og rekvirerer de blodprøvene som tas rundt uke 12. Ellers bare sjekker han urinprøve og lytter på fosteret og sjekker pulsen min hver gang. Husker jeg kanskje brukte maks ti minutter inne hos legen, jordmor setter ofte av en time, men man kan gå før om man ikke har så mye å spørre om.

Tusen takk for svar allìe!
Hvor mange kontroller er "obligatorisk", hvis alt er normalt? Og når er disse kontrollene, hvilke uker? :happy:
Og hvis man velger å ta alle kontrollene hos jordmor, har man da ikke noe kontakt med legen før fødsel, hvis alt er som normalt?

Tusen takk for svar allìe!
Hvor mange kontroller er "obligatorisk", hvis alt er normalt? Og når er disse kontrollene, hvilke uker? :happy:
Og hvis man velger å ta alle kontrollene hos jordmor, har man da ikke noe kontakt med legen før fødsel, hvis alt er som normalt?

8 kontroller er obligatorisk, men det kan blir flere om du trenger ekstra oppfølging på noe vis. Se oversikt her: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

Uke 12 må man ta blodprøver hos lege, men ellers velger man selv om man vil gå til lege eller jordmor. Jeg gjorde litt begge deler sist. Jeg hadde kostholdsregulert svangerskapsdiabetes sist, så tenker jeg ønsker å få mer oppfølging av lege enn jordmor denne gangen. Føler kanskje timene hos jordmor ikke gav meg like mye som jeg hadde tenkt sist, men vi er ulike!

Back
Topp