Førstegangs: gravid/mamma

vo

Forelsket i forumet
♡Novemberhjerter 2025♡
Det er en første gang for alt. Og nå graviditet og forhåpentligvis baby :) (for min del, og sikkert flere andre her? Alt føles nytt og ukjent, og jeg er mest av alt redd. Det er vanskelig å glede seg noen ganger. Har lagt merke til at det er mange erfarne mammaer her, og håper dere vil dele med meg/oss mindre erfarene.)

Hvilke råd vil du som er mer erfaren gi til oss som gjør dette for første gang?

Tenkte det var greit med en samletråd for alle"nybegynnerspørsmål" der ingenting er for dumt å spørre om og alle gode råd mottas med stor takknemlighet :Heartred

Tiden har ALDRI gått så sakte før! Dagene snegler seg avgårde på godt og vondt. Føler døgnet har flere timer enn før nesten og at jeg får "gjort mer" på jobb f.eks. Jeg sover jo også veldig lite, så dagene blir ekstra lange..

Det er sikkert helt normalt, men blir det annerledes utover i graviditeten?

Jeg husker hvor nytt og overveldende  ansvaret var, da jeg fikk barn første gang. Fikk barseltårer, på min egen bursdag! Det var grusomt. Satt og gråt og måtte stoppe filmen hele tiden.

Mitt råd er: Det er greit! Det er faktisk greit å være sliten, lei seg og redd! Det er greit å lure på "var dette så lurt?", de følelsene har man lov til å ha - og det går heldigvis over! Det blir mye bedre. Men de følelsene er 100% naturlige, og det er ikke noe galt med deg.

Det kommer fine dager og det kommer tunge dager, men styrken din ligger i at du er mammaen til babyen ♡ Du har verdens viktigste rolle i livet. Du er så viktig! Men likevel har du lov å være sliten, alt må ikke være perfekt og hvis noen tilbyr hjelp så takk gjerne ja :) Ikke ha dårlig samvittighet for ting, så lenge du gjør ditt beste så er det godt nok.

Jeg satt ofte med en følelse av at aaalle sa "kos deg, nyt babytiden, de blir så fort store", men det er faktisk innafor og OK å glede seg til de blir større også ;)

Det er et lite mirakel i magen din, og jeg håper alle klarer å få mange fine dager fremover ♡ Men om man føler dagene er tunge noen ganger så vit at du er definitivt ikke alene.

Vi flergangsmammaer er ikke eksperter, vi heller. Man er en mamma på sin helt egen måte :)

Stol på mammainstinktet!! Det er der for en grunn. Vi slet en del med grining hele tiden og en baby som tydelig hadde vondt og fikk beskjed om at det var kveldsuro, selv om det startet klokka 08 om morgenen. Det viste seg at det var melkeallergi, så om instinktene dine sier at noe er galt , så er du ikke hysterisk , du bare står opp for barnet ditt!

Vil anbefale å lese artikkelen fra ammehjelpen om «hvordan sover og oppfører en normal baby seg».

Syns det var overveldene med all informasjon, alt man må passe på, og tanken på om baby har det bra, får nok nat, hvorfor gråter den? Hadde jeg vist mer om hva man kan forvente så kansje hadde jeg vært litt mindre usikker. Amming er tøft og ikke superlett, baby vil ha MASSE pupp, ikke bare for mat men kos/trygghet, og at alt dette er normalt. Det er normalt at baby vil ha pupp selvom den akkurat har fått pupp liksom.

Vil anbefale å lese artikkelen fra ammehjelpen om «hvordan sover og oppfører en normal baby seg».

Syns det var overveldene med all informasjon, alt man må passe på, og tanken på om baby har det bra, får nok nat, hvorfor gråter den? Hadde jeg vist mer om hva man kan forvente så kansje hadde jeg vært litt mindre usikker. Amming er tøft og ikke superlett, baby vil ha MASSE pupp, ikke bare for mat men kos/trygghet, og at alt dette er normalt. Det er normalt at baby vil ha pupp selvom den akkurat har fått pupp liksom.
Ammehjelpen er virkelig alt man trenger ❤️

Mitt tips er å bytte jordmor under fødsel hvis kjemien ikke er bra. Du skal føle deg trygg og ivaretatt. Angrer så mye på at jeg ikke gjorde det, det ble ingen god opplevelse dessverre.

Mitt tips er å bytte jordmor under fødsel hvis kjemien ikke er bra. Du skal føle deg trygg og ivaretatt. Angrer så mye på at jeg ikke gjorde det, det ble ingen god opplevelse dessverre.
Så mye fine tips her :shy: :Heartred Kan man virkelig dette? Har man krav på det liksom? Kommer vell kanskje litt an på kapasiteten også?

Som førstegangs(forhåpentligvis)fødende så tror jeg det viktigste og mest betryggende for meg blir å sette meg inn i rettighetene mine i forkant. Da jeg dessverre føler flere blir «utnyttet/overtråkket» på bakgrunn at man ikke har mye kunnskap (naturlig nok) om dette selv. Vil vite mest mulig om hva jeg har krav på, så ingen kan fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre/få osv. Det er trygghet for meg hvert fall

Så mye fine tips her :shy: :Heartred Kan man virkelig dette? Har man krav på det liksom? Kommer vell kanskje litt an på kapasiteten også?

Som førstegangs(forhåpentligvis)fødende så tror jeg det viktigste og mest betryggende for meg blir å sette meg inn i rettighetene mine i forkant. Da jeg dessverre føler flere blir «utnyttet/overtråkket» på bakgrunn at man ikke har mye kunnskap (naturlig nok) om dette selv. Vil vite mest mulig om hva jeg har krav på, så ingen kan fortelle meg hva jeg kan og ikke kan gjøre/få osv. Det er trygghet for meg hvert fall
Synes fødebagen sin konto på Instagram var god hjelp her ❤️

Ja absolutt, det er lov både under svangerskapsoppfølging og under fødsel å bytte jordmor. Kommer selvfølgelig an på kapasiteten, men de skal gjøre så godt de kan for å ivareta deg om du har et ønske om å bytte :Heartred

Det kan være lurt å skrive dette i fødebrevet. Jeg endte ikke opp med å skrive et brev, men det er et fint tilbud. Da kan du i forkant si hva du ønsker, så får de et innblikk i dine ønsker, følelser og bekymringer og kan lettere legge til rette og forstå deg. Jeg følte meg i hvert fall ikke i stand til å uttrykke meg så mye under fødselen, altså hadde nok med meg selv. Kan også være greit å snakke med partner om dette på forhånd så han kan hjelpe deg å si i fra om det er noe du ønsker/ikke ønsker. Vil også si at jeg synes jeg ble godt ivaretatt både som førstegangs-(og andregangs-) fødende :)

Back
Topp