Førstegangs gravid, jordmor vs fastlege?

Sykepleier1

Andre møte med forumet
Jeg er gravid for første gang, og alt er nytt. Jeg får mye info her og andre steder på nettet men føler det kunne vært «betryggende» å snakke med jordmor.
Jeg har hatt første kontroll hos lege (hadde dette i går, da 9+0)
Jeg skal tilbake om 4 uker å få svar på blodprøver. Fastlege sa da at neste time er hos jordmor med ultralyd.
Men jeg ser flere velger å gå til jordmor tidlig i svangerskapet. Bestiller man da time på helsestasjon, eller hvordan fungerer dette? :-)

Jeg er gravid for første gang, og alt er nytt. Jeg får mye info her og andre steder på nettet men føler det kunne vært «betryggende» å snakke med jordmor.
Jeg har hatt første kontroll hos lege (hadde dette i går, da 9+0)
Jeg skal tilbake om 4 uker å få svar på blodprøver. Fastlege sa da at neste time er hos jordmor med ultralyd.
Men jeg ser flere velger å gå til jordmor tidlig i svangerskapet. Bestiller man da time på helsestasjon, eller hvordan fungerer dette? :)

De to andre svangerskapet kontaktet jeg lege først. Men fikk nå vite at jeg ikke trenger å til lege i det hele tatt. Så siden jeg har fantastisk erfaring med min JM ringte jeg til helsestasjonen hun jobber og bestilte time der, var der for ca 2 uker siden:Heartred:joyful:

Har du god kjemi med legen din kan du jo dra dit først for en prat, så er det du som må kontakte JM selv etter det. Jeg syntes det er kjekt å bare forholde meg til en plass;)

Lykke til! Er nå 10+5 forresten.

Her er alt helt nytt også, så jeg gikk inn på kommunens nettsider og fant at de hadde lagt opp et slags løp der. Her er det lagt opp til at første kontroll er med jordmor mellom uke 6-8, og de kaller det tidlig samtale. Så er neste i 12-13 med blodprøver og urindyrking hos lege, ultralyden i 17-19 og resten av kontrollene står det man kan velge mellom jordmor og lege.

Så lenge jeg føler helsa er god og jeg ikke har noen problemer ser jeg for meg at mange blir tatt hos jordmora. Hun var veldig ålreit. Legen min har jeg ikke møtt enda, siden jeg flytta for ikke så lenge siden, så det blir vel spennende å møte henne også. :)

Her er alt helt nytt også, så jeg gikk inn på kommunens nettsider og fant at de hadde lagt opp et slags løp der. Her er det lagt opp til at første kontroll er med jordmor mellom uke 6-8, og de kaller det tidlig samtale. Så er neste i 12-13 med blodprøver og urindyrking hos lege, ultralyden i 17-19 og resten av kontrollene står det man kan velge mellom jordmor og lege.

Så lenge jeg føler helsa er god og jeg ikke har noen problemer ser jeg for meg at mange blir tatt hos jordmora. Hun var veldig ålreit. Legen min har jeg ikke møtt enda, siden jeg flytta for ikke så lenge siden, så det blir vel spennende å møte henne også. :)

Ja er flere muligheter heldigvis:love2Jeg tar alle prøver hos JM nå i januar. Og pga Covid er det herlig hos JM da det er kun mammaer med barn/gravide som er på venterommet og langt færre mennesker:) Så er bare å gjøre det som er riktig for seg selv:Heartred

Jeg var bare hos jordmor sist, bare hos legen for sykmelding og blodprøver :)
Jordmor har ofte bedre tid, leger har jo mye å gjøre :)
Denne gangen har jeg vært hos lege og skal tilbake neste uke, jordmor time har jeg 15.1, men blir nok å bruke de mere da :)

Ja er flere muligheter heldigvis:love2Jeg tar alle prøver hos JM nå i januar. Og pga Covid er det herlig hos JM da det er kun mammaer med barn/gravide som er på venterommet og langt færre mennesker:) Så er bare å gjøre det som er riktig for seg selv:Heartred
Ja, det er fint å kunne gjøre det som føles/passer best. Har også en plan om å ta denne dyrkinga hos jordmor, og har fått time til det, men forsto det slik at jeg måtte ta blodprøvene på legekontoret. Blir spennende å se om de får det til, det er visst litt vanskelig å treffe årene mine, så de trenger ofte noen forsøk. :p

Ja, det er fint å kunne gjøre det som føles/passer best. Har også en plan om å ta denne dyrkinga hos jordmor, og har fått time til det, men forsto det slik at jeg måtte ta blodprøvene på legekontoret. Blir spennende å se om de får det til, det er visst litt vanskelig å treffe årene mine, så de trenger ofte noen forsøk. :p

Neida, JM tar det også. De spurte meg hva jeg ville selv. Så da sa jeg ja takk til å ta alt hos de på Helsestasjonen :joyful: Lykke til med blodprøvene hehe.. Eller er vel de som trenger en lykke til:hilarious:

Neida, JM tar det også. De spurte meg hva jeg ville selv. Så da sa jeg ja takk til å ta alt hos de på Helsestasjonen :joyful: Lykke til med blodprøvene hehe.. Eller er vel de som trenger en lykke til:hilarious:
Åja, hun som jeg var hos tar ikke de, hun sa i alle fall at jeg måtte ta akkurat blodprøvene på legekontoret mitt. Ja, det er nok de som trenger det mest. Da jeg var yngre endte de ofte opp med 5-8 forsøk, og av og til måtte noen andre komme for å prøve. Den første legen min pleide å få det til ganske kjapt da, tror han syntes det var litt spennende. :hilarious:

Det er nok sikkert litt ulik ordning fra kommune til kommune, alt ut i fra kapasitet og tilgang.

Vi hadde alle kontroller hos JM med vesla vår, med første kontroll rundt uke 7-8, og var så fornøyd! Bestilte ved å ringe inn til familiesenteret. Følte hun hadde tid til oss, tok alle bekymringer på alvor, forklarte alt på en super måte, tok blodprøver og urinprøver, samt alle mål. Jeg opplevde det betryggende å snakke med JM fremfor fastlegen, til tross for at jeg er veldig fornøyd med legen vår. Fastlegen var forøvrig helt fantastisk han også, da jeg ble sykemeldt med utmattelse og bekkenløsning. Ingen spørsmål eller motstand. Full forståelse hele veien :)

Kommer til å fortsette å dra til JM denne gangen også, så vet jeg at jeg har fastlegen i ryggen hvis det skulle være noe :)

Ved første svangerskap gikk jeg kun til kontroll jordmor på helsestasjonen, veldig deilig. De har god tid og god peiling. De tok alt av prøver.

Ordinær ultralyd tas på sykehuset du skal føde på av jordmor der.

Nå har vi flyttet og i ny kommune har ikke jordmor mulighet å ta alle kontroller,så da måtte jeg ta den første i uke 12 med blodprøver hos fastlegen.

Ta kontakt med helsestasjonenen din, det er ulik praksis, men du må selv ta kontakt. Jeg har alltid bare sendt e-post og fått svar med en gang :)

Jeg gikk til lege en gang i starten i første svangerskap, før jeg brukte jordmor resten av svangerskapet. Var veldig fornøyd da, har hatt første kontroll hos legen nå også men skal begynne å gå til jordmor istedenfor lege, jeg syntes det er mer stas med jordmor:hilarious:

I første svangerskap gikk jeg til jordmor for kontroller, og brukte bare lege for blodprøver, glukosebelastning og for sykemelding. Nå tar de prøvene på helsestasjonen, så jeg har allerede tatt blodprøvene for noen uker siden på første kontroll. Kommer til å gå konsekvent til jordmor denne gangen også, mye fordi det er den samme jeg gikk til sist som jeg fikk et veldig godt forhold til :) Som førstegangs syns jeg det var en stor trygghet å gå til jordmor, de har mye mer inngående kunnskap og erfaring enn hva en fastlege har. Bare ta kontakt med helsestasjonen som er nærmest deg så får du ordnet deg en time :) Ps: husk å ta med urinprøve, det visste ikke jeg når jeg møtte opp til mitt livs første svangerskapskontroll.

Når jeg fikk positiv test i starten av november så sendte jeg bilde av testen til fastlegen min som svarte meg med en timeavtale.

Jeg snakket med noen av mine venninner som har barn og de sa jeg burde ringe helsestasjonen og bestille time hos jordmor da det ofte er litt ventetid der.

Jeg er 10+0 og var hos legen for første kontroll på mandag med blodprøver og henvisninger. Og har time hos jordmor den 13.01.

Jeg ville absolutt holdt meg til jordmor. Fastlegen er som oftest ikke spesialisert innenfor svangerskaps-omsorg, mens en jordmor er det! Og de kan alltids anbefale forskjellige ting hos lege ved behov. Jeg slår et slag for jordmor, og å holde svangerskapet så «umedisinsk» og naturlig som mulig :joyful:

Det er nok sikkert litt ulik ordning fra kommune til kommune, alt ut i fra kapasitet og tilgang.

Vi hadde alle kontroller hos JM med vesla vår, med første kontroll rundt uke 7-8, og var så fornøyd! Bestilte ved å ringe inn til familiesenteret. Følte hun hadde tid til oss, tok alle bekymringer på alvor, forklarte alt på en super måte, tok blodprøver og urinprøver, samt alle mål. Jeg opplevde det betryggende å snakke med JM fremfor fastlegen, til tross for at jeg er veldig fornøyd med legen vår. Fastlegen var forøvrig helt fantastisk han også, da jeg ble sykemeldt med utmattelse og bekkenløsning. Ingen spørsmål eller motstand. Full forståelse hele veien :)

Kommer til å fortsette å dra til JM denne gangen også, så vet jeg at jeg har fastlegen i ryggen hvis det skulle være noe :)

jeg kommer til å ringe jordmortjenesten i morgen :-) fastlegen min er også helt super, men jeg tenker jordmor kan forklare meg mer enn min mannlige lege

Jeg ville absolutt holdt meg til jordmor. Fastlegen er som oftest ikke spesialisert innenfor svangerskaps-omsorg, mens en jordmor er det! Og de kan alltids anbefale forskjellige ting hos lege ved behov. Jeg slår et slag for jordmor, og å holde svangerskapet så «umedisinsk» og naturlig som mulig :joyful:
Takk for svar :-) det blir å ringe jordmortjenesten i morgen, jeg har alt fra rare spørsmål til bekymringer

Jeg synes det er veldig merkelig at det er så mange forskjeller mellom kommunene. Jeg ønsket i utgangspunktet kun gå til jordmor, men hun tar ikke blodprøver så jeg må jo til lege uansett... JM ville jeg skulle ta blodprøver rundt uke 9 men legen ville ikke gi meg time før uke 12... Jeg har også hørt at noen jordmødre på helsestasjonene kan ta ultralyd.
Der bør ikke være så stor forskjell i tilbudene ut ifra hvor man bor...veldig dumt

Back
Topp