Førstegangs gravid! Hjelp :)

Lykke_er_2juma

Betatt av forumet
Sommerfuglene 2017
Hei! Jeg har vært gravid en gang tidligere, da kom jeg til uke 8. Jeg bare lurer nå er jeg i uke 7+3. Det er vel normalt å ikke merke så mye til svangerskapet før etter uke 12? Altså, jeg har ikke så mange plager. Ingen ekstrem kvalme eller oppkast, testen er positiv, jeg er mye trøtt, må ofte på do og har ekstremt ømme pupper. Blir beskymra for om det er noe der eller ikke. Skal til jordmor den 7. Nov. Men er vel ikke så mye jeg finner ut av der?

Noen som har vært gravid og kan fortelle litt hvordan de første ukene er og når man virkelig begynner å kjenne og forstå at man faktisk er gravid? :)

På forhånd, takk :)
 
Så heldig du er :) nyt heller at du ikke har plager er mitt råd... noen er rett og slett så heldige som deg å ikke kjenner no til det :D
 
gratulerer så mye med spiren.

det er veldig varierende hvor mye symptomer man har og de kan også variere gjennom dagen/fra dag til dag. Vet det er vanskelig, men prøv å nyte at du er i fin form og at oddsen er på din side ift at det går bra.
det er mye som skjer inni kroppen din selv om du ikke trenger merke mer til det enn du gjør. det du beskriver er helt normale symptomer. Det er i utgangspunktet for tidlig å lytte etter hjertelyd. På førstegangsfødende gjør de ofte ikke dette før etter 14-18 uker fordi livmoren bruker tid på å komme opp.
TUL (tidlig UL) er et alternativ for å kunne se at alt er ok, men det er ikke alle som henvises fordi de har mistet en gang før.
Lykke til, velkommen hit til oss.
Prøv å nyt at du er gravid og i fin form.
 
Takk! Vurderer å ta en tul, i uke 11 ++ for å sjekke at alt er ok og at det faktisk er noe der :) ser flere har tatt tul så tidlig som i uke 6. Men tror det er litt for tidlig i grunn. Hørt at uke 11 er ok. Men får se :)
 
Sier som bokstavkjeks: vær glad for at du ikke kjenner noe til det!!
Jeg kan skrive under på at kommer du i andre enden og må inn til sykehuset for væskebehandling og må få kvalmestillende som gis til kreftpasienter etter cellegift, så er det ganske ubehagelig.
Så nyt det så lenge du kan :)
Så lenge du ikke har blødninger som gir grunn til bekymring, så er du jo gravid. Men skjønner tankegangen din. Jeg tok tidlig ul i rundt uke 7 sist for jeg kunne ikke fatte at jeg var gravid (til tross for at jeg var dårlig).
Nå er jeg så ekstremt dårlig at jeg lurer ikke på om det er noe der, for å si det sånn :p
 
Sier som bokstavkjeks: vær glad for at du ikke kjenner noe til det!!
Jeg kan skrive under på at kommer du i andre enden og må inn til sykehuset for væskebehandling og må få kvalmestillende som gis til kreftpasienter etter cellegift, så er det ganske ubehagelig.
Så nyt det så lenge du kan :)
Så lenge du ikke har blødninger som gir grunn til bekymring, så er du jo gravid. Men skjønner tankegangen din. Jeg tok tidlig ul i rundt uke 7 sist for jeg kunne ikke fatte at jeg var gravid (til tross for at jeg var dårlig).
Nå er jeg så ekstremt dårlig at jeg lurer ikke på om det er noe der, for å si det sånn :p

Hehe, såpass ja! Nei, jeg har jo ingen blødninger, så jeg har ikke hatt noen SA heller. Ikke hittil ihvertfall. Håper jeg selvfølgelig kommer meg helskinnet gjennom hele svangerskapet og at alt er bra med den lille spiren hele veien. Men er jo gjerne det jeg vil finne ut av på en TUL også, at alt er bra hittil. :) jeg håper jeg slipper å bli så dårlig da. Det unner jeg ingen. Så jeg får vel nare nyte at jeg ikke er noe plaga med kvalme og oppkast enn så lenge. Kanskje er jeg så heldig å slipper det i det hele tatt :)
 
Jeg har også lite symptomer. Men vi har jo symptomer :D Alt du nevner forbindes med graviditet :) Jeg skjønner at det er vanskelig å tro likevel, men faktisk blir 1 av 10 ikke kvalm i det hele tatt. Tenk så heldige vi er som slipper :)
 
Jeg var ikke kvalm en eneste dag når jeg gikk med jenta mi så ikke stress med det :happy: Litt ømme pupper, trøtt og etterhvert fort sliten var mine symptomer.
 
Jeg var ikke kvalm en eneste dag når jeg gikk med jenta mi så ikke stress med det :happy: Litt ømme pupper, trøtt og etterhvert fort sliten var mine symptomer.

Og det var alt?
Jeg har begynt å få litt sure oppstøt. Og akkurat nå så er jeg pottetett. Har hatt veldig problemer med pusten i det siste da. Piper når jeg puster. Jeg har astma fra før av, men det er liksom verre nå. Men teor jeg begynner å bli forskjøla.
 
Og det var alt?
Jeg har begynt å få litt sure oppstøt. Og akkurat nå så er jeg pottetett. Har hatt veldig problemer med pusten i det siste da. Piper når jeg puster. Jeg har astma fra før av, men det er liksom verre nå. Men teor jeg begynner å bli forskjøla.
Jo, jeg fikk større apetitt også. Ble plutselig glad i grønnsaker og vann. Men jeg slapp billig unna når det gjelder plager. Jeg måtte ta jern i 2. trimester... var tom for energi en periode da. Krysser fingrene for at jeg er like heldig denne gangen. Litt uggen nå, men skylder på forkjølelsen :joyful:
 
Det er ikke farlog å være forskjøla
Jo, jeg fikk større apetitt også. Ble plutselig glad i grønnsaker og vann. Men jeg slapp billig unna når det gjelder plager. Jeg måtte ta jern i 2. trimester... var tom for energi en periode da. Krysser fingrene for at jeg er like heldig denne gangen. Litt uggen nå, men skylder på forkjølelsen :joyful:

Det ække farlig å være forskjøla eller ha influensa eller omgangssyke når en er gravid i 1.trimester vel? Jeg er beskymra for at kroppen min fokuserer så mye på å få meg frisk at den glemmer spiren i magen og at det kan få konsekvenser. Men det burde vel ikke ha noen innvirkning. Dolk kan jo være skikkelig alvorøig syk men alikevel gjennomfører kroppen et svangerskap.
 
Det er ikke farlog å være forskjøla


Det ække farlig å være forskjøla eller ha influensa eller omgangssyke når en er gravid i 1.trimester vel? Jeg er beskymra for at kroppen min fokuserer så mye på å få meg frisk at den glemmer spiren i magen og at det kan få konsekvenser. Men det burde vel ikke ha noen innvirkning. Dolk kan jo være skikkelig alvorøig syk men alikevel gjennomfører kroppen et svangerskap.
Forkjølelse skal være helt ufarlig. Man skal bare være obs på høy feber... Da er det anbefalt med febernedsettende. Og hvis man er potte tett så tror jeg det er bedre å bruke nesespray enn at det får mulighet til å utvikle seg til bihulebetennelse (mener jeg å ha lest).
 
Det er ikke farlog å være forskjøla


Det ække farlig å være forskjøla eller ha influensa eller omgangssyke når en er gravid i 1.trimester vel? Jeg er beskymra for at kroppen min fokuserer så mye på å få meg frisk at den glemmer spiren i magen og at det kan få konsekvenser. Men det burde vel ikke ha noen innvirkning. Dolk kan jo være skikkelig alvorøig syk men alikevel gjennomfører kroppen et svangerskap.

Ikke farlig så lenge du ikek blir veldig syk. Men de fleste av oss blir jo bare normalt syk.
 
Back
Topp