Førstegangs - familierom eller barsel?

Lille_my_89

Elsker forumet
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Påskekyllingene 2020
Hva valgte dere som førstegangs? Jeg har på en måte lyst å velge familierom slik at mannen får være med hele tiden, men vet at der får man ikke like mye hjelp i etterkant og må oppsøke jordmødrene selv for å få hjelp. Hva tenker dere eller gjorde dere første ganen?

Var på omvisning på fredag og da var det helt fullt på barsel :nailbiting: ser for meg jeg ikke har så mange valg og mener de bare har 1 familierom. De prioriterer førstegangs så tenker det sikkert går fint og de bruker 2 og 3 manns rommene stortsett bare til 1:) Usikker på om barnefar skal sove der da vi bor rett over veien for sykehuset :p tenker det er betryggende ha han der så det blir nok til det tenker jeg:)

I Trondheim ligger man på sykehushotell om alt er bra med mor og barn. Ikke noe forskjell på rommet om far er med eller ikke (så vist jeg forstod).

Far sov med oss på førstemann, denne gangen skal han sove hjemme. Det var koselig at han var med oss med førstemann, da ble vi sammen kjent med gutten - dog var han borte på dagtid fordi han var på jobb igjen 26 timer etter fødselen.
Denne gangen synes vi det er greit at den kommende storebror får litt tid med far mens vi e på sykehuset

Her var det ikke noe valg da alt var fult mrd første. Ble barsel uten pappaen. Hon kom hver dag da, men ellers var jeg alene om nettene (med rommkamerat da)

Denne gangen har vi jo storesøster så pappaen drar hjem om kvelden, men kommer litt ann på hvilket sykehus vi velger hva vi får denne gangen. I kristiansand er det nok stappa så da blir det flermanssrom, drar vi til flekkefjord kan jeg få rom alene :)

Var på omvisning på fredag og da var det helt fullt på barsel :nailbiting: ser for meg jeg ikke har så mange valg og mener de bare har 1 familierom. De prioriterer førstegangs så tenker det sikkert går fint og de bruker 2 og 3 manns rommene stortsett bare til 1:) Usikker på om barnefar skal sove der da vi bor rett over veien for sykehuset :p tenker det er betryggende ha han der så det blir nok til det tenker jeg:)

På barsel der jeg skal føde må mannen reise hjem kl 21:00 og også forlate sykehuset midt på dagen en gang (hviletid). Jeg ønsker jo å ha han der, ser for meg at nettene kan bli kjempe tunge hvis jeg skal være alene med en liten mini vi ikke er blitt helt kjent med enda[emoji85]

Her er eneste forskjellen at familierommet har dobbelseng og er et enmannsrom.
Jeg har vært heldig å har fått familierommet hver gang. Hvis jeg får føde her denne gangen også så håper jeg på familierommet. Hater å dele rom med andre. Hvis lille ikke kommer før den 7 juli så må jeg reise bort og da vet jeg ikke hvordan det er.
Mannen har selv valgt å reise hjem og sove. Bor 10/15 minutter fra sykehuset. Det blir han å gjøre denne gangen også. Han liker ikke å sove borte. Hvis jeg får føde lokalt så kommer han og barna på besøk hver dag jeg ligger på sykehuset. Men hvis jeg må reise bort så blir jeg helt alene. Er over to timer kjøring pluss en ferge hver vei til det andre sykehuset. Så da har vi blitt enige om at barna får møte lille når vi kommer hjem.

Der jeg skal føde er det enkeltrom til alle på barsel med mulighet for at far får bli så lenge han vil. Det var helt fantastisk med første, vet ikke hva jeg hadde gjort uten han. Jeg sleit med å snu meg rundt i senga, komme opp av sengen, stol osv. Og det var gull verdt at han kunne støtte meg og løfte lillegutt når jeg trengte det. I tillegg til den mentale støtten. Hadde han ikke vært der måtte jeg ha ringt på sikkert hvert 15 minutt, så er glad jeg slapp det. Denne gang har vi jo storebror i tillegg så vi får se ann om han blir det en natt eller drar hjem.

Der jeg skal føde er det enkeltrom til alle på barsel med mulighet for at far får bli så lenge han vil. Det var helt fantastisk med første, vet ikke hva jeg hadde gjort uten han. Jeg sleit med å snu meg rundt i senga, komme opp av sengen, stol osv. Og det var gull verdt at han kunne støtte meg og løfte lillegutt når jeg trengte det. I tillegg til den mentale støtten. Hadde han ikke vært der måtte jeg ha ringt på sikkert hvert 15 minutt, så er glad jeg slapp det. Denne gang har vi jo storebror i tillegg så vi får se ann om han blir det en natt eller drar hjem.

Sånn vil jeg og ha det når det er første gang og vi er helt uerfarne. Vi kan dra til et annet sykehus som har bedre tilbud rundt dette, men da må vi reise i 1 time. Litt unødvendig når vi i utgangspunktet har 5 min reisevei[emoji57]

Sånn vil jeg og ha det når det er første gang og vi er helt uerfarne. Vi kan dra til et annet sykehus som har bedre tilbud rundt dette, men da må vi reise i 1 time. Litt unødvendig når vi i utgangspunktet har 5 min reisevei[emoji57]
Det skjønner jeg. Hvor mange familierom finnes det? Håper dere får et av dem!

På barsel der jeg skal føde må mannen reise hjem kl 21:00 og også forlate sykehuset midt på dagen en gang (hviletid). Jeg ønsker jo å ha han der, ser for meg at nettene kan bli kjempe tunge hvis jeg skal være alene med en liten mini vi ikke er blitt helt kjent med enda[emoji85]

Så kjipt. Det går nok sikkert bra uansett, men jeg hadde nok kjent på det samme. Skjønte det på de på omvisningen at de satte opp pappa seng på barsel så han kan sove og være der hele tiden så det føles veldig betryggende :)

Jeg føler meg ganske heldig der, skal ha forsterket barselopphold, og er garantert rom til både meg og barnefar så snart det er ledig. Selvom vi bor rett ved sykehuset kjenner jeg at det er veldig godt å tenke på at sambo skal være der med oss hele tiden og ikke må reise hjem å sove.

Første gang var vi på et sykehus uten pasienthotell, men det var ikke fullt på barsel så da fikk far sove med oss på eget rom. Natt 2 dro han hjem til hunden og sov.

Denne gangen skal vi føde i Trondheim. Satser på at alt er greit så vi kan flytte på hotellet. Forrige gang syns jeg barsel bare var slitsomt. Det kom folk inn på rommet jevnt for å sjekke, og de klarte jo nesten alltid treffe på når babyen sov og jeg tenkte hvile.. de kom inn på natta også. Og det var masse bråk og uro på natta når andre nyfødte kom. Sengene var også forferdelige, hadde vondt i hele kroppen på morgenen, og jeg er normalt sett ikke kresen på hvor jeg sover. Følte også det var bedre å bruke pappaen til hjelp enn å ringe på. Jeg var veldig klar for å reise hjem på hjemreisedag iallefall. Pakket klart alt tidlig på morgenen og sto bare og trippet [emoji23]

Det som var greit med å være på barsel var å få ammehjelp + at de pushet pappaen mye på å lære alt rundt stell, så han fikset alt selv før vi dro hjem :-) men ammehjelp kan man jo få uansett tenker jeg, og bor man på hotell må man jo bare stelle babyen på egen hånd [emoji28] men pappen var veldig glad for at han fikk veiledning på det mens jeg enda holdt senga, han hadde jo aldri holdt i en baby før en gang. Om man vil ha litt avlastning på natta eller for å få litt søvn er det jo også greit å være der, men for min del var ikke det nødvendig sist.

@Jozo kan jeg spørre hvorfor du skal ha forsterket barsel, eller er det for privat? Jordmor på helsestasjonen har søkt om det for meg (fordi jeg har opplevd seksuelle overgrep i ungdommen), men jeg har hatt to samtaler på sykehuset (jordmor og gynekolog) som begge avviste det. Nå har jeg fått innkalling til time for å diskutere det, og jeg skjønner ikke hvorfor siden de to jeg har snakket med om det (når jeg har hatt time for andre ting) var så avvisende. Sorry kupping av tråden.

@Jozo kan jeg spørre hvorfor du skal ha forsterket barsel, eller er det for privat? Jordmor på helsestasjonen har søkt om det for meg (fordi jeg har opplevd seksuelle overgrep i ungdommen), men jeg har hatt to samtaler på sykehuset (jordmor og gynekolog) som begge avviste det. Nå har jeg fått innkalling til time for å diskutere det, og jeg skjønner ikke hvorfor siden de to jeg har snakket med om det (når jeg har hatt time for andre ting) var så avvisende. Sorry kupping av tråden.

Jeg får det pga jeg har bipolar lidelse, og med alle hormonene som fyker igjennom kroppen er det en mulighet for at jeg enten får en hypomani eller fødselsdepresjon i forbindelse med fødselen. Med din bakgrunn synes jeg det høres ut som du burde få det du og, med tanke på at fødselen kan trigge mye underliggende hos deg. Lykke til med samtale, oppdater gjerne om du får det igjennom![emoji4]

Forrige gang ble det ikke noe valg da jeg kom på barselavd. pga. haste snitt..

Håper på familierom, men tviler sterkt på at det blir det.
Må innrømme at jeg har skikkelig noija for at mannen må dra hjem kort tid etter fødsel. Jeg hater å sove uten han, og det er enda verre å skulle måtte sove på et rom med folk jeg ikke kjenner... [emoji26]

Håper på familierom, men tviler sterkt på at det blir det.
Må innrømme at jeg har skikkelig noija for at mannen må dra hjem kort tid etter fødsel. Jeg hater å sove uten han, og det er enda verre å skulle måtte sove på et rom med folk jeg ikke kjenner... [emoji26]

Samme her, men med bare et familierom og høysesong for fødsler ser jeg for meg at jeg ender på barsel... får ta det som en bonus:)

Samme her, men med bare et familierom og høysesong for fødsler ser jeg for meg at jeg ender på barsel... får ta det som en bonus:)
Jeg får snakke litt med jordmor om bekymringene mine å høre om hun har noen gode råd å komme med. Jeg har ingen aning om hvor mange familierom de har på kk, men krysser det som krysses kan for at vi kan få et av de. [emoji16]

Back
Topp