Førstegang og mange spørsmål

SandraH

Andre møte med forumet
Hei :)
Jeg er helt nye her men ser på flere tråder at man får mange fine/gode svar her.
Jeg fikk positiv test 23okt. Og utifra terminkalkulatoren så er termin 29.06.19, så jeg er da 5+2 (Preglife appen)

Når reiser man til lege/jordmor?
Når begynner man å kjøpe inn utstyr til baby?
Og hvordan utstyr er MÅ ha?

Tusen takk for svar hilsen en som ikke har vært med på dette men som gleder seg veldig! :D
 
Hei :)
Jeg er helt nye her men ser på flere tråder at man får mange fine/gode svar her.
Jeg fikk positiv test 23okt. Og utifra terminkalkulatoren så er termin 29.06.19, så jeg er da 5+2 (Preglife appen)

Når reiser man til lege/jordmor?
Når begynner man å kjøpe inn utstyr til baby?
Og hvordan utstyr er MÅ ha?

Tusen takk for svar hilsen en som ikke har vært med på dette men som gleder seg veldig! :D
Gratulerer! Vet du når du hadde eggløsning? :happy:

Jeg har bestilt time til jm i neste uke (6+6), men det er mest for å få henvisning til tul pga to aborter tidligere i år. Med første bestilte jeg meg time til lege 12+0.

Jeg begynte ikke å handle før etter oul sist, og det samme skjer nok nå om vi kommer oss dit.

Utstyr jeg ikke hadde klart meg uten;
- Bbhugme-puta mi (brukte som gravid og som ammepute)
- Vippestol. Begynte å bruke litt fra 3mnds alderen, som f.eks når jeg ville dusje, og var alene med babyen. Veldig grei å ta med på badet.
- Purelan (salve til såre nipler).
- Og det siste jeg kommer på i farta; OMSLAGSBODYER! :Heartred
 
Gratulerer til deg også :Heartred Jeg har egentlig bare følgt med på Flo appen, og ifølge den så var det 3oktober.
Vente så lenge :O vet jo at det er større sjanse for å miste før 12uker men det virker så lenge til :P
 
Hei :)
Jeg er helt nye her men ser på flere tråder at man får mange fine/gode svar her.
Jeg fikk positiv test 23okt. Og utifra terminkalkulatoren så er termin 29.06.19, så jeg er da 5+2 (Preglife appen)

Når reiser man til lege/jordmor?
Når begynner man å kjøpe inn utstyr til baby?
Og hvordan utstyr er MÅ ha?

Tusen takk for svar hilsen en som ikke har vært med på dette men som gleder seg veldig! :D

Gratulerer med en liten spire :flower

Jeg vil anbefale å dra til lege etter uke 6. Første "kontroll" består da stort sett av spørsmål du evt har, og informasjon om kosthold, tilskudd, forventinger osv. Blodprøver og slikt kommer senere (etter uke 12).

Innkjøp kan lurt gjøres i 2. trimester. I første trimester er man gjerne sliten, kvalm, og trøtt. I andre trimester kommer energien og overskuddet tilbake. I tredje trimester begynner man å bli stor, og sover gjerne mindre om nettene, så da er det greit å ha fått det viktigste på plass :)

Har du seng med tilbehør, og bodyer så har du det du må ha med det samme. Men er mye som er kjekt å ha! På preglife appen er det en funksjon som heter sjekkliste. Verdt å sjekke ut!

Ellers vil jeg anbefale artiklene på helse Norge sine sider:
https://helsenorge.no/gravid
 
Gratulerer så mye:)

Med første ventet vi med innkjøp ganske lenge, men det var mest fordi vi stod midt i flytting. Syns de tipsene du har fått over er veldig gode. Vil bare legge til at for oss også var omslagsbodyer gull verd :)

Selv om vi følte oss godt forberedt ble vi tatt skikkelig på senga da vi kom fra føden, hadde ikke tenkt tanken på at melkeproduksjonen ikke hadde kommet igang ved hjemreise. Lille hadde fått MME av kopp på sykehuset, måtte lete lenge etter både flaske å blande mme og selve pulveret da vi kom hjem. Så ut som en slagmark 5 min etter hjemkomst, og mannen hadde ryddet veldig omstendig rett før vi dro til føden :D
 
Gratulerer så masse :joyful:
Og kjøpe inn ting som baby utstyr tror no jeg venter med værtfall til 2 trimester ..
er selv i uke 8+3 og syns det er litt tidlig enda ;)
Selv om det friser og kjøpe masse :hilarious:
 
Gratulerer så masse!
Ville bare minne på at bilstol og barnevogn, hvis du skal ha nytt, ofte har bestillingstid.
Ellers, omslagsbodyer og deilige myke klær. Men ikke for det. Du trenger ikke så mye i juni hvis været blir som i år
 
Foruten det alle må ha, bilstol, seng, vogn osv

Et must for oss har vært gaskluter/ flanellskluter, kjekk ved mating og stell. (Hadde sikkert 15-20stk he he)
Bæresjal, brukte mobywrap i starten, investerte i Ergobaby bæresele og nyfødtinnlegg med nr2. Den har vi brukt såå masse og kunne ikke vært foruten.
 
Legen min vil ha meg inn på samtale uke 6-7. var noe nytt de hadde begynt med. Så blir det igjen ved uke 12 med blodprøver.

Greie ting å ha ved fødsel:
- Hel pysjamas med føtter
- Vippestoll
- Barnevogn
- Bilstoll
- smokk om man ønsker å bruke det
- Vugge m/evetuelt babynest oppi
- Stellebord
- Bleier
- Våttservieter

Vis man skal ha ting i jente/gutte farge så er det greit å vente til etter ultralyd rundt uke ca 17 vis man ønsker å vite kjønn da :)
 
Gratulerer så mye :Heartred

Ift første time hos legen ville jeg rett og slett ringt legekontoret og hørt når de vil ha deg inn. Jeg var på kontroll i uke 8 og da tok hun alt av blodprøver. Samme i fjor høst da jeg gikk gravid med datteren min, hadde kontroll i uke 9 og tok alle blodprøver.

Sist ventet vi til etter OUL med det meste av innkjøp, kjøpte bare litt klær før det.

Mine MÅ ha:
*Bilstol
*Barnevogn
*Bbhugme pute (var gull i graviditeten og brukte som ammepute de første 5 mnd)
*Omslagsbodyer var gull de første mnd, men nå når frøkna nærmer seg 6 mnd foretrekker vi vanlige bodyer.
*Stellekluter og Gulpekluter. Som kan vaskes på høy temp. MANGE! Vi har sikkert 30 stk og daglig tenker jeg at jeg skulle hatt dobbelt så mange :p
*Multimam kompresser for såre brystvorter, tror jeg hadde gitt opp ammingen hvis det ikke hadde vært for disse ❤️

"Bomkjøp":
*Bukser og pysjer med fot (totalt ubrukelig hos oss da Lillemor rett og slett er for lang i beina:p
)
*Vippestol kunne vi ventet med, nylig begynt å ta den i bruk
 
Vippestol ville jeg faktisk ventet med. Med første fikk vi aldri bruk for det. På bade lå hun på et pledd på gulvet og lekte, eller trengte vi det ikke.
Vil anbefale deg å melde deg inn i nyhetsbrevene på barnashus. De har mye tilbud og det lønner seg aldri å kjøpe til full pris, særlig når du har god til og kan vente til det kommer tilbud.
Du må ha vogn, stellebord, seng eller babycrib (kommer ann på hva du vil selv første tiden). Bilstol om dere har bil (kan være kjekt å passe på at man kjøper vogn som er kompatibel med bilstol). Klær i størrelse 56 og gjerne kjøp noe i 50, men ikke ta av lappen/be om byttelapp slik at du kan bytte det om ungen er for stor. Er godt teppe og korthåret lammeeskinn kan være deilig å ha til vogn. Første tiden elsket jeg omslagsbody eller heldrakter med fot. Når babyen er nyfødt er det greit med enkle klær så lett tas av og på mens man ennå er litt usikker.
Til deg selv vil jeg anbefale god ammepute (cozyfix er etter min mening den beste), mam brystkompress for såre bryst, en ammesinglet/topp som du kan ha allerede på sykehuset.
 
Tusen takk for alle svar jeg skal til lege rett etter uke 12 da hun sa at sykehuset ikke «godkjente» blodprøver før uke 12, skal til jordmor nå i NOV Skal lage meg en Handleliste etterhvert så kjekt med alle tips! ❤️
 
Tusen takk for alle svar jeg skal til lege rett etter uke 12 da hun sa at sykehuset ikke «godkjente» blodprøver før uke 12, skal til jordmor nå i NOV Skal lage meg en Handleliste etterhvert så kjekt med alle tips! ❤️
Det er forskjell på sykehusene. Jeg tok den 7+3 Og det var helt greit.
 
Back
Topp