Første ultralyd?

Athea87

Flørter med forumet
Når planlegger dere første iltralyd? Noen som kan anbefale en skikkelig flink og grei ultralydlrge her i Oslo, gjerne der det er ok med følge inn på rommet?

Jeg skal på tul, henvises av jordmor neste uke (for å være helt sikker på det er gått hverfall 6 uker) også skal vi på oul når vi får det. Jeg bor ikke i Oslo, så har ikke noen tips der dessverre.

Jeg var hos fastlege 4+1 for å sjekke opp stoffskiftet, og hun dro faktisk frem ultralyden (utvendig) for å se om hun kunne bekrefte via den, men det var for tidlig. Overrasket meg likevel veldig at hun gjorde det, så har planer om å be om det samme når jeg skal dit på nytt om tre uker, da er jeg passert 8 uker. Da blir det jo veldig kort da, men får jo se hjertet banke:woot:

Jeg ble henvist av lege pga tidligere MA’er. Og at jeg er GBP operert

Jeg tenker meg på ultralyd i uke 12, jeg gjorde det samme med de to andre. Gjør det mest for å bekrefte at det er liv..

Sist brukte jeg Oslo jordmor- og ultralydklinikk og var veldig fornøyd, men det er 6 år siden.. ser ut som de har flyttet på seg siden den gang og utvidet med flere ansatte. Aner ikke hva jeg velger denne gangen, får følge litt med her :)

Jeg har hatt en ultralyd i uke 6-10 med begge to, også en i uke 12-14. Jeg har selvfølgelig også ordinær ultralyd, og med de to forrige har jeg hatt 3D ultralyd i uke 28ca. Planlegger alle disse med nr 3 også :)

Jeg kan desverre ikke anbefale noen i Oslo, men jeg er veldig fornøyd med Ultralydklinikken - vet ikke om de holder til i Oslo, men er ihvertfall i Drammen:)

Jeg var hos fastlege 4+1 for å sjekke opp stoffskiftet, og hun dro faktisk frem ultralyden (utvendig) for å se om hun kunne bekrefte via den, men det var for tidlig. Overrasket meg likevel veldig at hun gjorde det, så har planer om å be om det samme når jeg skal dit på nytt om tre uker, da er jeg passert 8 uker. Da blir det jo veldig kort da, men får jo se hjertet banke:woot:

Hei! Sniker litt inn her. Har du lavt stoffskifte? Måtte du gå opp i dosen nå? Lurer på når jeg eventuelt skal ringe lege selv :-)

Skal dit på onsdag, er da 6 + 1. Hadde egentlig time til utredning, men så ble jeg gravid, så får den som TUL istedenfor. Første gang jeg var gravid kunne jeg se hjertet rundt samme tidspunkt, så har troa på å se NOE hvert fall, om det ikke allerede er på vei i SA.

Hei! Sniker litt inn her. Har du lavt stoffskifte? Måtte du gå opp i dosen nå? Lurer på når jeg eventuelt skal ringe lege selv :)
Ja har lavt stoffskifte, og fikk beskjed om at man skal gå opp 20%. :) fikk samme tipset her inne, så bare å ringe med en gang ja, det skulle følges opp en gang i mnd de første mnd var beskjeden, frem til uke 20 eller noe sånt, litt usikker :) så bare å ringe ved positiv test Og si at du har lavt stoffskifte og vil ha kontroll av det.

Ja har lavt stoffskifte, og fikk beskjed om at man skal gå opp 20%. :) fikk samme tipset her inne, så bare å ringe med en gang ja, det skulle følges opp en gang i mnd de første mnd var beskjeden, frem til uke 20 eller noe sånt, litt usikker :) så bare å ringe ved positiv test Og si at du har lavt stoffskifte og vil ha kontroll av det.

Det sies at ved lavt stoffskifte skal man øke 25% med engang man oppdager at man er gravid.

Det sies at ved lavt stoffskifte skal man øke 25% med engang man oppdager at man er gravid.

Nei, enda høyere! 30 %!

NHI - "Kvinner som har hypotyreose og bruker medisin (levotyroksin) for tilstanden, anbefales å øke dosen med cirka 30 prosent straks de får bekreftet at de er gravide. Dersom de ikke gjør dette, eller dersom de slutter å ta stoffskiftehormoner i svangerskapet, blir stoffskiftet for lavt. Lavt stoffskifte i svangerskapet har en rekke mulige skadeeffekter. Det er økt risiko for at barnet kan få forsinket og skadet utvikling av nervesystemet, og kan få redusert IQ. I tillegg øker faren for at kvinnen kan abortere, utvikle høyt blodtrykk eller svangerskapsforgiftning. Det er også økt risiko for å føde for tidlig, at barnet fødes med for lav fødselsvekt, og det er økt risiko for at barnet dør."

Anbefaler virkelig å ta turen til Martin Lundring på Kvinneklinikken på Jessheim - han er utrolig dyktig på fosterdiagnostikk! Om han sier at alt ser bra ut, ja da senker til og med mine skyhøye skuldre seg. Jeg skal neste uke, 7+2, og igjen i uke 12-13 (håper å få se kjønn også da, det har han klart med de to andre barna mine):happy: Har også vært noen ganger hos Birgitte på Jordmorklinikken på Majorstua. Der er det trygt, godt og koselig - Birgitte er veldig flink og empatisk! Kan virkelig anbefale en tur til henne. Har veldig positive opplevelser med 3D-ultralyder senere i svangerskapet der:happy:

Nei, enda høyere! 30 %!

NHI - "Kvinner som har hypotyreose og bruker medisin (levotyroksin) for tilstanden, anbefales å øke dosen med cirka 30 prosent straks de får bekreftet at de er gravide. Dersom de ikke gjør dette, eller dersom de slutter å ta stoffskiftehormoner i svangerskapet, blir stoffskiftet for lavt. Lavt stoffskifte i svangerskapet har en rekke mulige skadeeffekter. Det er økt risiko for at barnet kan få forsinket og skadet utvikling av nervesystemet, og kan få redusert IQ. I tillegg øker faren for at kvinnen kan abortere, utvikle høyt blodtrykk eller svangerskapsforgiftning. Det er også økt risiko for å føde for tidlig, at barnet fødes med for lav fødselsvekt, og det er økt risiko for at barnet dør."
Ja okei, takk for info!:) Mulig det var 25% jeg økte, var på 20-tallet i alle fall:)

Back
Topp