Første time hos jordmor

Dragen’s hule

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Julibarna2024☀️
I morgen skal jeg på min første JM time, er det noe spesielt jeg bør tenke på?
Jeg vet at jeg skal ha med meg en urinprøve, og at det bør være morgenurin.. men timen er ikke før kl 13.. bør prøven stå i kjøleskap frem til jeg skal dra?

Jeg vet at jeg skal ha med meg en urinprøve, og at det bør være morgenurin.. men timen er ikke før kl 13.. bør prøven stå i kjøleskap frem til jeg skal dra?
Jeg hadde første jordmortime i dag.
Vet ikke om dette er nødvendig for andre, men det jeg tenkte på før timen var:
Jeg bruker alltid å veie meg selv hjemme på morgenen før jeg skal til time, så slipper jeg å gå på vekta der. Jordmoren min synes det er veldig greit :) er jo frivillig å veie seg da, men jeg synes det er greit å følge litt med og er da mest komfortabel med å gjøre det hjemme.

Du får kanskje spørsmål om å lytte til hjertet. Selv takker jeg nei på den første time, fordi med apparatet min jordmor har advarte hun om at det kan være litt vanskelig å finne hjertelyden så tidlig (8+6). Så venter litt med det til jeg er sikker på at vi hører det, slik at jeg ikke blir unødvendig stressa. Men om de har et godt apparat er det sikkert bare fint å høre det tidlig :)

Jeg fikk også spørsmål om hvor ofte jeg så for meg at jeg ønsket å gå til jordmor. Neste «nødvendige» svangerskapskontroll (uten om OTUL og OUL) er ikke før i uke 24, men jeg hadde gjort meg opp noen tanker om at jeg ønsker litt hyppigere oppfølging, så da skal jeg få en ny time rundt uke 16.

Om du har mulighet til å la den stå kaldt, er det supert! Jeg har selv ikke hatt mulighet til det og det har gått fint.

Håper du får en fin time hos jordmor :)

Hvilke uke fikk dere første jm time? Jeg sendte mail i dag for å "registrere" meg, og fikk ikke time før i uke 13 :sorry: er ikke det litt sent med første kontroll? Spes med tanke på tidlig ultralyd? A

Ååå så spennende!! Jeg bruker også veie meg når jeg står opp bare. Og ellers er det mye spørsmål dere skal igjennom, vertfall sånn det er her. Det spørres blant annet om arvelige sykdommer i din og samboers familie, her blir det også tatt blodprøve og hb. Jeg ville tenkt gjennom om det er noe spesielt du lurer på, ville tatt opp eventuelle bekymringer og andre spørsmål du måtte ha :love2

Hvilke uke fikk dere første jm time? Jeg sendte mail i dag for å "registrere" meg, og fikk ikke time før i uke 13 :sorry: er ikke det litt sent med første kontroll? Spes med tanke på tidlig ultralyd? A

Uke 13 blir for seint å få henvisning til tidlig ultralyd ja, men noen helsestasjoner har dessverre ikke kapasitet til å ta inn før.. Kanskje du får time tidligere hos fastlege? Eventuelt kan du ringe helsestasjon og be om tidligere time, eller be om henvisning bare. Legen kan også henvise deg:love2

Det hørtes veldig sent ut ja.
Jeg er vel ca. 8+5 i morgen

Jeg fikk time 13+1, men var hos fastlegen for noe svangerskapsplager og blodprøver i uke 7+noe. Så da sendte fastlegen henvisning til tul da. Så jeg har tul før jeg har time hos jordmor. Jeg ville sendt en melding til fastlegen og bedt om henvisning til tul og eventuelt dratt inn for blodprøver etc :)

Masse lykke til hos jordmor ❤️ Husker det som at det er mye standardspørsmål på første timen. Jeg glemte alltid urinprøve sist svangerskap, pg det fikk alltids greit å tisse i en kopp der, så de var ikke så nøye med at det skulle være morgenurin da. Men skal gå helt fint å oppbevare det i kjøleskap til litt utpå dagen og.

Lykke til hos jordmor! Du får fortelle hvordan det går. Jeg har selv første jm-time i morgen, så har satt stor pris på infoen i denne tråden :love2
Vel, det var egentlig ikke så mye som skjedde, kom inn, hilste på jm, snakket litt om at jeg var gravid og tidligere graviditeter.
Fylte ut helsekort, også testet hun urinprøven for blod og proteiner. Jeg hadde spor av begge deler, blod har en naturlig forklaring siden jeg spotter, og proteiner var også veldig vanlig, og noe de da følger med på i fremtidige kontroller.

Hun sendte henvisning til OTUL, og sa jeg nok får en innkalling i løpet av de neste dagene til en gang rundt uke 12.

Så forklarte hun litt hva som skjer fremover, blant annet at jeg må bestille time til blodprøvetaking rundt uke 12, glukogenmåling (eller noe sånn, ikke helt sikker) rundt uke 24, satt opp en ny time til jm i uke 20.

Også gikk vi litt gjennom kosthold og annbefalinger

Vel, det var egentlig ikke så mye som skjedde, kom inn, hilste på jm, snakket litt om at jeg var gravid og tidligere graviditeter.
Fylte ut helsekort, også testet hun urinprøven for blod og proteiner. Jeg hadde spor av begge deler, blod har en naturlig forklaring siden jeg spotter, og proteiner var også veldig vanlig, og noe de da følger med på i fremtidige kontroller.

Hun sendte henvisning til OTUL, og sa jeg nok får en innkalling i løpet av de neste dagene til en gang rundt uke 12.

Så forklarte hun litt hva som skjer fremover, blant annet at jeg må bestille time til blodprøvetaking rundt uke 12, glukogenmåling (eller noe sånn, ikke helt sikker) rundt uke 24, satt opp en ny time til jm i uke 20.

Også gikk vi litt gjennom kosthold og annbefalinger
Sjalu på dere som får gå til jordmor. Kommunen her har ingen nå, fordi jordmoren gikk ut i permisjon i starten av desember :(

Sjalu på dere som får gå til jordmor. Kommunen her har ingen nå, fordi jordmoren gikk ut i permisjon i starten av desember :(
Hun jeg kom til i dag var vikar, og hun sa rett ut at neste gang kommer jeg nok til en ny vikar..
jeg tror jo det hadde vært greit å ha en fast jordmor å bli kjent med, men det er i alle fall bedre enn ingen jordmor i det hele tatt

Er så mye pågang i min bydel, så jeg som førstegangsgravid går med masse spm og fikk ikke tid til første kontroll før uke 12.. Går rundt og håper jeg gjør riktig!

Er så mye pågang i min bydel, så jeg som førstegangsgravid går med masse spm og fikk ikke tid til første kontroll før uke 12.. Går rundt og håper jeg gjør riktig!
Fikk ikke time før 12+1 selv :Heartred

Du må bare spørre her inne, er jo sikkert ikke alt vi kan svare på, men i alle fall noen generelle ting.

Fikk du ikke tilbud om å eventuelt gå til en i annen bydel ? Jeg kunne velge et annet sted hvis jeg ville ha time tidligere enn det jeg fikk ☺️

Oi, nei det fikk jeg ikke høre noe om! Ringte til og med en ekstra gang og spurte om å få tidligere siden jeg hadde så mye spørsmål..

Back
Topp