Første time hos jordmor

Thers

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Mailykke 2018
Hva burde jeg forvente? Skriver denne litt sent, men har blandet datoer og oppdaget at jordmorbesøk var imorgen og ikke onsdag! :)

Noe det kan lønne seg å spørre om? Har aldri vært hos jordmor før, så om noen har noe input er det hyggelig å dele! :)

Husk å ta med morgeurin. Hun sjekker vel blodtrykk og lignende. Og så har dere en hyggelig prat. Da kan du jo spørre om alt. :)

Det var jordmoren som førte an min første time. Hadde ingen spørsmål, og det dukket faktisk ikke opp noen i ettertid. Var ikke mye til tips men :p Lykke til, håper du får ei koselig dame.

Jeg hadde min første time også, lurte på hva jeg skulle forvente men det gikk supert. Husk morgenurin vertfall;)
Ellers fører jordmor samtalen så ingen fare;)
Jeg spurte om hva hun mente om mat vi ikke skal spise, om trening, og diverse jeg lurte på;) "er dette normalt" spørsmål:p

Skal til jordmor om ca en uke. Min plan er å møte opp, så regner jeg med at ho tar kontroll over timen :p

Som de andre sier. Husk morgenurin:) Hun vil nok ha vekt, kanskje lytte etter bebis og kanskje måle magen. Jordmora fører nok samtalen mellom dere så det går nok fint :) første gangen jeg var hos jordmor forrige svangerskapet visste jeg ikke hva jeg gikk til, men hu ledet an :) Lykke til i dag!:)

Lykke til, jordmor er koselig.
Jeg hadde ingen spørsmål, men så dukket det opp underveis i samtalen.

Nå er jeg 3 gangs og har en hel haug med spm.. :-P

Hva burde jeg forvente? Skriver denne litt sent, men har blandet datoer og oppdaget at jordmorbesøk var imorgen og ikke onsdag! :)

Noe det kan lønne seg å spørre om? Har aldri vært hos jordmor før, så om noen har noe input er det hyggelig å dele! :)

Håper du får en fin opplevelse i dag! Del gjerne erfaringer, har time selv om to uker og aldri vært hos jordmor før :)

Lykke til :) Jeg syntes det var hyggelig å være hos jordmor, følte jeg fikk mer igjen for det der enn hos lege.
Jm målte blodtrykk, lyttet på hjertet til babyen, jeg blei veid, fortalte litt om hva som vil skje fremover mtp søke på sykehusplsss, skrive fødebrev etc. Hun tar styringen så ingen fare :)

Kan man ikke ta urinprøven der borte? Har ikke noen sånne urin glass..?

Jeg hadde første jordmortime i går og hadde ingen peiling på hva jeg gikk til, men som de andre sier så styrte jordmor timen (men det var god tid til å stille egne spørsmål også).

Hadde med urinprøve, hun sjekket blodtrykk og fant hjertelyden. Hun spurte masse spørsmål og vi snakket om tanker rundt graviditet, fødsel, pappaen etc. Fikk noen brosjyrer og en del generell info. :)

Lykke til! Oppdater oss på hvordan det gikk da. :)

Jeg hadde første jordmortime i går og hadde ingen peiling på hva jeg gikk til, men som de andre sier så styrte jordmor timen (men det var god tid til å stille egne spørsmål også).

Hadde med urinprøve, hun sjekket blodtrykk og fant hjertelyden. Hun spurte masse spørsmål og vi snakket om tanker rundt graviditet, fødsel, pappaen etc. Fikk noen brosjyrer og en del generell info. :)

Lykke til! Oppdater oss på hvordan det gikk da. :)
Hva het jordmora du fikk??:)

Kan man ikke ta urinprøven der borte? Har ikke noen sånne urin glass..?
Joda, om man ikke har med så kan man få tisse i en kopp der ;) men er best med morgenurinen.

Enda 5 uker igjen til første jordmortime her. Gleder meg til å komme så langt at det blir litt mer jevnlige kontroller :)

Enda 5 uker igjen til første jordmortime her. Gleder meg til å komme så langt at det blir litt mer jevnlige kontroller :)

Ja, det er så lite kontroller.
Har ikke jordmor før 8 mars :-P
Lenge til jo..

Takk for svar, alle sammen! :) Skummet igjennom på venterommet, så rakk ikke svare da. Og fra jordmor reiste jeg rett på jobb, og har nettopp kommet hjem og spist! Hektisk dag! :)

Men! Jordmor var topp! Utrolig hyggelig samtale, og hun styrte samtalen fint. Det tok en god time, gikk veldig fort. Hadde med morgenurin, og den var ren. Snakket litt om gbs, og fikk litt trygging på det. I tillegg hadde jeg veid hjemme, så vi snakket litt om vekt. Totalt har jeg som gravid gått opp ca 4,5 kg, og hun sa at det var veldig viktig at jeg ikke stresset med vekt, men prøvde å spise som normalt, og ikke altfor mye sukker osv.
I tillegg lyttet vi på bebis, og bebis hadde hjerteslag på 140-158. Blodtrykk ble målt til 120/66, noe som var mye bedre enn sist. Hun sa at folk ofte var mer stresset når de ble målt blodtrykk på hos lege enn jordmor. For meg stemte i alle fall det! :P Håper dere andre er like heldig som meg, og får en hyggelig og hjelpsom jordmor! :)

Back
Topp