Tviler STERKT på det.. De vil gjerne ikke lytte før etter uke 15, for noen ganger kan det være vanskelig å finne hjertelyden, så de vil ikke bekymre folk unødig.. Tror nok du får blankt nei om du spør, fosteret ligger jo langt nedi bekkenet ditt, og hjertet har jo omtrent akkurat begynt å slå..
I forrige svangerskap hørte jeg hjertelyden hjemme med sånn angelsound, ganske sikker på at det var i uke 6, litt etter jeg var på tidlig UL og fikk se hjertet slå.
Men måtte lete lenge og nesten presse den "under" skambeinet..
Vi hørte den hos fastlegen med doppler ved 11 1/2 uke sist. Da ville han egentlig ikke prøve siden det var så tidlig, men vi hørte det klart og tydelig! :)
Aldri hørt om noen som har fått høre det så tidlig.
Vi fikk høre på første jmkontrollen sist, men det var 12 uker.
Forventer ikke å få høre første legekontrollen denne gangen, 9 uker, men første jm-timen bør jeg få høre, den er rundt uke 17...
på min første barn fikk vi hørt på hjertelyd veldig tidlig ^^ allerede i 8-9 uker. kan ikke akkuart huske, men her gjør de d. men ingen garanti at jordmor finner d da. ettersom den er så lite. men d avgjør hver enkelte jordmor selv om hun vil finner hjertelyd ved første time[;)]
og dessuten slår hjerten til ungen allerede i midt av 5 uker. men ja d er vanskelig å finn hjertelyden siden den ligger under skambenet.[;)]