Første svangerskapskontroll

Iren85

Elsker forumet
Oktoberlykke 2019
Oktoberfest 2024 ❤️
Når har dere andre første svangerskapskontroll?
Jordmor har satt opp time der i uke 16 men burde ta blodprøvene ol hos legen før uke 10. legen min hadde fullt opp hele mars mnd utenom på mandag, så jeg bestilte en time da (7+5). Er det kanskje litt for tidlig? Går til legen hver 4 uke pga stoffskifte oppfølging i svangerskap.

Jeg hadde time hos legen min fredag for en uke siden, da var jeg 6+3. Da tok de blodprøver og jeg hadde med urinprøve, og så fylte vi ut helsekortet

Jeg skal til jordmor på mandag, er da 6+1. Var hos fastlegen forrige uke, men da gjorde vi ikke noe egentlig..fikk beskjed om å komme innom å ta blodprøver å sånn før 12.mars siden jeg har time hos legen pga av sykemelding. Hvor tidlig får vi egentlig fylt ut helsekort? Neste kontroll hos legen er i april.

Jeg var hos fastlegen 8+3 :happy: blodprøver, helsekort og morgenurin som sendes til dyrking

Når har dere andre første svangerskapskontroll?
Jordmor har satt opp time der i uke 16 men burde ta blodprøvene ol hos legen før uke 10. legen min hadde fullt opp hele mars mnd utenom på mandag, så jeg bestilte en time da (7+5). Er det kanskje litt for tidlig? Går til legen hver 4 uke pga stoffskifte oppfølging i svangerskap.
Sendte beskjed til fastlegen, hun satt meg opp neste uke 8+4. 7+5 er ikke tidlig for blodprøvene. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta mine mellom dagen jeg sendte melding og dagen for time. Så jeg tok mine blodprøver 7+2.

Jeg skal til jordmor på mandag, er da 6+1. Var hos fastlegen forrige uke, men da gjorde vi ikke noe egentlig..fikk beskjed om å komme innom å ta blodprøver å sånn før 12.mars siden jeg har time hos legen pga av sykemelding. Hvor tidlig får vi egentlig fylt ut helsekort? Neste kontroll hos legen er i april.
Jordmor og du fyller nok ut helsekortet på mandag, og avtaler blodprøver :)
Min personlige erfaring er at kontrollene er best å ta hos jordmor, de har bedre tid og som regel mer kunnskap om svangerskap og fødsel enn fastlege.
Denne gangen har jeg time 9+4 hos fastlege for å ta blodprøver, men det er fordi jeg har slitt med mangel på jern og B12 tidligere, så jeg vil følges opp av legen på blodprøver. Da fyller vi ut helsekort også henviser hun til både tidlig og ordinær ultralyd. Så har jeg fått beskjed om å ringe jordmor etter tidlig ultralyd og avtale første time der da. Så tar jeg resten av kontrollene hos jordmor :)

Jeg ble anbefalt av fastlege ved første svangerskap at det var best om jeg gikk til jordmor fordi jeg var førstegangsfødende og han ikke følte seg kompetent nok til å veilede meg på de områdene. Jeg ble fulgt opp av jordmor, men syntes ikke det ga meg så veldig mye, veldig gammeldags typ «vært i yrket for lenge» jordmor, så var veldig usikker på om jeg skulle gå til henne denne gangen. Var gravid i høst og da ble første kontroll hos jordmor avlyst, så tok hos fastlege, men pga blødninger og manglende symptomer ble kontrollen heller en ultralyd som konstaterte at det hadde gått galt. Måten fastlegen min håndterte situasjonen på gjorde at jeg ble sikker på at han skal følge svangerskapet denne gangen. Første kontroll er 8+4, antar at vi fyller ut helsekortet og at jeg får info om blodprøver og kommende kontroller da (for jeg har glemt alt sånt fra forrige gang for tre år siden). Oj, sorry, dette ble visst litt langt :hilarious:

Jordmor og du fyller nok ut helsekortet på mandag, og avtaler blodprøver :)
Min personlige erfaring er at kontrollene er best å ta hos jordmor, de har bedre tid og som regel mer kunnskap om svangerskap og fødsel enn fastlege.
Denne gangen har jeg time 9+4 hos fastlege for å ta blodprøver, men det er fordi jeg har slitt med mangel på jern og B12 tidligere, så jeg vil følges opp av legen på blodprøver. Da fyller vi ut helsekort også henviser hun til både tidlig og ordinær ultralyd. Så har jeg fått beskjed om å ringe jordmor etter tidlig ultralyd og avtale første time der da. Så tar jeg resten av kontrollene hos jordmor :)
Jeg har sagt til legen min at jeg ønsker å gå de fleste timene til jordmor og kun de mest nødvendige til fastlege. Spent på timen i morgen, men jeg får nok sikkert tilbud og tidlig ul og nipt siden jeg er 38år.

Jeg har sagt til legen min at jeg ønsker å gå de fleste timene til jordmor og kun de mest nødvendige til fastlege. Spent på timen i morgen, men jeg får nok sikkert tilbud og tidlig ul og nipt siden jeg er 38år.
Det er godt å komme i gang med kontroller ja - jeg har legetime på onsdag og gleder meg veldig :) Da får du nok tilbud om TUL og nipt ja - tenker du å ta de?

Det er godt å komme i gang med kontroller ja - jeg har legetime på onsdag og gleder meg veldig :) Da får du nok tilbud om TUL og nipt ja - tenker du å ta de?
Ja, jeg tenker å ta de da mannen har to kronisk syke barn fra før så vi vil ikke risikere å få et sykt barn. Men jeg kommer til å ta imot tilbudet om tul og nipt :)

Har time torsdag 7/3 der jeg skal bli 8+ 4. Symptomene er mye redusert da er jeg ganske engstelig for timen.

Ja, jeg tenker å ta de da mannen har to kronisk syke barn fra før så vi vil ikke risikere å få et sykt barn. Men jeg kommer til å ta imot tilbudet om tul og nipt :)
Det skjønner jeg godt da :) Jeg tar også begge, pga alder.

Jeg har endelig fått time hos jordmor på helsestasjon neste uke, er da i uke 12. Så henviser hun til tidlig ultralyd.. har prøvd å få time hos fastlegen men de hadde ingen ledige timer før i april. Bytta da fastlege til nabokommunen men de hadde heller ingen ledige timer før etter påske. Spent..

Back
Topp