Første svangerskapskontroll

hoppestokken

Forumet er livet
Sensommerbarna 2019
Påskeliljene 2022 ❤️
Når bestiller dere første kontroll? Og skal den være hos jordmor eller fastlege? Jeg har bestilt hos fastlegen til 8+0 og ringer jordmor når jeg passerer 5+0:love7
 
Jeg bestiller med fastlegen når jeg bikker 12 uker, og går over til jordmor ved neste kontroll i uke 24 (eller hva det var) :happy:
 
Jeg skal til fastlegen 6+6, både for henvisning til fosterdiagnostikk og oppfølging av lavt stoffskifte
 
Så koselig :Heartred Noen spesiell grunn til at du skal såpass tidlig?
Jobber med kjemikalierog gass og det er rød støysone i fabrikken, samt at at jeg jobber en del nattskift. Trenger tilrettelegging så vi fylte ut tilretteleggingsskjema der jeg skal ha fritak for jobb ute i fabrikk og fritak fra nattskift. Blir så sykt dårlig på nattskift og sover veldig dårlig.
 
Jeg er litt usikker på dette. Har kontaktet helsestasjonen. Ifølge nettet ser det ut som første kontroll allerede er fra uke 6? Jeg ser noen kontakter både fastlege og jordmor, hvorfor? Trenger hjelp til hvordan jeg skal gå fram. Jeg ønsker oppfølging av jordmor, er det helsestasjonen jeg kontakter da? Bør jeg kontakte fastlege også? Forvirra!
 
Jeg er litt usikker på dette. Har kontaktet helsestasjonen. Ifølge nettet ser det ut som første kontroll allerede er fra uke 6? Jeg ser noen kontakter både fastlege og jordmor, hvorfor? Trenger hjelp til hvordan jeg skal gå fram. Jeg ønsker oppfølging av jordmor, er det helsestasjonen jeg kontakter da? Bør jeg kontakte fastlege også? Forvirra!

I mitt første svangerskap gikk jeg til både lege og jordmor. Men fikk en dårlig følelse på at lege ikke hadde kunnskap nok om svangerskap, så følte meg ikke akkurat trygg på de kontrollene. Jeg trodde jo man måtte til begge. Men det fikk jeg vite etterpå at man ikke må :) Så med nummer to gikk jeg kun til jordmor. Ringte helsestasjonen bare og avtalte tid :)
 
Back
Topp