Første svangerskapskontroll

Lineluna

Andre møte med forumet
Når tenker dere å booke time til første kontroll? Og foretrekker dere lege eller jordmor? Evt begge?


Jeg tenker å dra til jordmor rundt uke 8.
Kommer ikke til å gå til fastlegen så lenge det ikke er noe spess..
 
Når tenker dere å booke time til første kontroll? Og foretrekker dere lege eller jordmor? Evt begge?


Jeg tenker å dra til jordmor rundt uke 8.
Kommer ikke til å gå til fastlegen så lenge det ikke er noe spess..

I forrige svangerskap (fødte juni i fjor), gikk jeg til legen i uke 6 og til jordmor fra uke 8. Tenker jeg gjør det samme denne gangen!

Fikk god, men ulik oppfølging fra begge. Det kjentes trygt :)
 
Når tenker dere å booke time til første kontroll? Og foretrekker dere lege eller jordmor? Evt begge?


Jeg tenker å dra til jordmor rundt uke 8.
Kommer ikke til å gå til fastlegen så lenge det ikke er noe spess..
Vanlig å ha den første kontrollen rundt uke 12 hos jordmor og den i uke 8 hos lege fordi man skal ta diverse blodprøver.
 
Jeg har en fastlege som også er spesialist på kvinnehelse og som har sitt eget ultralyd apparat, jeg har time til henne den 17. Mars, da er jeg ca 7 uker på vei. Føles trygt og godt.
 
Her oppfordres vi av helsestasjonen til å ha første kontroll med jordmor mellom uke 5-7. Så satser på å ta kontakt i neste uke å få en time.
 
Vanlig å gå til fastlege mellom uke 8-10 her. Skal på Tul før det for å sjekke at alt er i orden. Førstegangs og aldri kommet forbi første svangerskapskontroll så jeg er usikker på om jeg vil ha alt hos fastlege eller bytte til helsestasjon etterhvert. Hva gjør dere?
 
Med første gikk jeg til svangerskapskontroll hos lege i uke 9. Så ble det mest jordmor etter det, men inn i mellom hos legen, syns det fungerte fint, og blir nok samme nå :happy: (mulig uke 7-8 første kontroll hos lege denne gang) :joyful:
 
Vanlig å gå til fastlege mellom uke 8-10 her. Skal på Tul før det for å sjekke at alt er i orden. Førstegangs og aldri kommet forbi første svangerskapskontroll så jeg er usikker på om jeg vil ha alt hos fastlege eller bytte til helsestasjon etterhvert. Hva gjør dere?

Jeg foretrekker definitivt å gå til jordmor på helsestasjonen foran å gå til lege. Jordmor har som regel bedre tid. Settes alltid av en time til hver time her hos jordmor. Mens legen som regel bare har 15min. I tillegg føler jeg jordmor har bedre kompetanse i forhold til svangerskap og er flinkere til å se hele mennesket liksom. Hos jordmor er det rom for både det fysiske og det psykiske hos den gravide. Mens hos legen føler jeg fokuset er på det fysiske.
 
Her oppfordres vi av helsestasjonen til å ha første kontroll med jordmor mellom uke 5-7. Så satser på å ta kontakt i neste uke å få en time.
Da har jeg fått første time hos jordmor allerede neste torsdag 11.mars.
 
Back
Topp