Første svangerskapskontroll

Toppen

Flørter med forumet
Junibollene 2023
Jeg skal på første kontroll om 2 uker, og lurer på om det er vanlig at man får høre hjertet eller på en eller annen måte bekreftet at den lille fremdeles lever? Virker ikke at det blir gjort noe sånt ut fra det jeg har lest. Var på TUL tidligere i uka, og da var alt fint, men er bare 7 uker på vei.

Dere som har født før, del gjerne deres erfaringer :)

Jeg skal på første kontroll om 2 uker, og lurer på om det er vanlig at man får høre hjertet eller på en eller annen måte bekreftet at den lille fremdeles lever? Virker ikke at det blir gjort noe sånt ut fra det jeg har lest. Var på TUL tidligere i uka, og da var alt fint, men er bare 7 uker på vei.

Dere som har født før, del gjerne deres erfaringer :)
Jeg opplever at det er veldig individuelt hva dem gjør. Min jordmor ville ikke gjøre det hverken nå (når jeg var 7 uker på vei) eller forrige gang. Hun var bekymret for at vi ikke skulle finne lyden, siden fosteret er så lite enda, at hun ikke ville gjøre vondt verre.

legen min, derimot, ordnet doppler i uke 7 sist og ultralyd utvendig i uke 8 denne gangen. :) Fikk høre hjertelyd begge ganger.

om du vil forsøke så regner jeg med de fleste sier Ok om det er ditt ønske, men da må du selvfølgelig også leve med usikkerheten OM dem ikke finner noen hjertelyd fordi fosteret er for lite enda. :)

Jeg opplever at det er veldig individuelt hva dem gjør. Min jordmor ville ikke gjøre det hverken nå (når jeg var 7 uker på vei) eller forrige gang. Hun var bekymret for at vi ikke skulle finne lyden, siden fosteret er så lite enda, at hun ikke ville gjøre vondt verre.

legen min, derimot, ordnet doppler i uke 7 sist og ultralyd utvendig i uke 8 denne gangen. :) Fikk høre hjertelyd begge ganger.

om du vil forsøke så regner jeg med de fleste sier Ok om det er ditt ønske, men da må du selvfølgelig også leve med usikkerheten OM dem ikke finner noen hjertelyd fordi fosteret er for lite enda. :)

Har fastleger tilgang på Doppler og ultralyd?

Jeg hadde første kontroll hos jordmor i uke 11 første svangerskap og fikk høre hjertelyd :Heartred Var der i uke 10 i andre svangerskap og fikk høre da også.

Hos oss hører de med doppler fra uke 12 og ultralyd i uke 18. Utover det er det bare om det er en grunn til henvisning til TUL.

Jeg var tidlig ute med å kontakte helsestasjon å fikk derfor første kontroll allerede uke 6, og da snakket vi kun og tok blodprøver. Men skal tilbake i uke 10 og da sa hun at vi kunne prøve å høre hjertet. Men det er vel ganske usikkert om man får hørt det såpass tidlig:-)

De begynner vel egentlig ikke å sjekke hjertelyden før ganske sent, mener jeg. Og det syns jeg selv er ganske greit, for det kan gi unødig stress når de er så små og vanskelig å finne.
Jeg fikk sjekka i uke 15 sist pga vi skulle på ferie.

Jeg fikk ikke, men legen har ikke slikt utstyr.. :)

Tror jeg var i uke 16 sist graviditet da jeg fikk høre hjertelyden med doppler for første gang, det var hos jordmor. På første svangerskapskontroll hos lege leverte jeg urinprøve, tok vekt, snakket om livsstil/forventninger til svangerskapet, fikk mange brosjyrer med informasjon, og vi søkte om oul og fødeplass:)

Back
Topp