Første svangerskapskontroll

Elmira1986

Flørter med forumet
Jeg fikk henvisning til gynekolog før denne graviditeten, for å utredes for evt problemer. Det er der jeg skal på TUL i uke 7.

Men det er jo ikke han som skal fortsette med kontroller, normal førstegangs svangerskapskontroll skal jo være hos fastlege/jordmor mellom 8 og 12. Jeg har fått time uke 12+, og kjenner jeg blir litt irritert. Det er mitt første barn og jeg har mistet før, så vil gjerne inn tidligere enn dette.

Kan jeg ta kontakt med jordmortjenesten i min bydel selv? Eller må alt gå igjennom fastlegen?

Hvordan gjør dere det?
 
Det er ikke normalt med første kontroll før mellom uke 8-12. Du skal ta blodprøver i uke 12.
Du skal på ul i uke 7 og mellom der og uke 12 er det jo ingenting noen kan få gjort, så jeg er litt usikker på hva du egentlig mener?

Jeg skal og på tul i uke 7, har ikke giddi å bestilt time hos legen fordi jeg har mistet så mange ganger nå at det får jeg heller ta etterhvert.
 
Sniker fra mai.

Her jeg bor kan man ringe rett til jordmor og bestille time selv. Jeg var på første kontroll der da jeg var 9+5. Men å ha første kontroll rundt uke 12 er ikke uvanlig :)
 
Jeg fikk henvisning til gynekolog før denne graviditeten, for å utredes for evt problemer. Det er der jeg skal på TUL i uke 7.

Men det er jo ikke han som skal fortsette med kontroller, normal førstegangs svangerskapskontroll skal jo være hos fastlege/jordmor mellom 8 og 12. Jeg har fått time uke 12+, og kjenner jeg blir litt irritert. Det er mitt første barn og jeg har mistet før, så vil gjerne inn tidligere enn dette.

Kan jeg ta kontakt med jordmortjenesten i min bydel selv? Eller må alt gå igjennom fastlegen?

Hvordan gjør dere det?

Jeg går til jordmor. Det er fritt valg, om du ønsker lege eller jordmor. Bestill der du ønsker.
 
Ring jordmor selv :) jeg skjønner at du vil ha kontroll tidligere! Jeg ringte jordmor med en gang jeg fikk positiv test fordi jeg tenkte det var litt ventetid. Fikk komme dit dagen etterpå. Var kun i uke 4. Var ikke annet enn samtale også tok hun en urinprøve, men jeg synes det var veldig fint, da jeg også har mistet før, og ble bittelitt mer beroliget :)
 
Jeg fikk henvisning til gynekolog før denne graviditeten, for å utredes for evt problemer. Det er der jeg skal på TUL i uke 7.

Men det er jo ikke han som skal fortsette med kontroller, normal førstegangs svangerskapskontroll skal jo være hos fastlege/jordmor mellom 8 og 12. Jeg har fått time uke 12+, og kjenner jeg blir litt irritert. Det er mitt første barn og jeg har mistet før, så vil gjerne inn tidligere enn dette.

Kan jeg ta kontakt med jordmortjenesten i min bydel selv? Eller må alt gå igjennom fastlegen?

Hvordan gjør dere det?
Du kan kontakte jordmor å si at du vil ha tidligere kontroll pga det, men de for ikke gjort så mye annet enn å prate å fylle ut gravidkortet.
 
Jeg tenket å ta kontakt med jordmor snart for å avtale første kontroll. Og jeg tror nok jeg kommer til å gå mest hos henne.
Skal også til legen på fredag for å prøve å få henvisning til TUL for å finne nøyaktig svangerkapslengde
 
Back
Topp