Første svangerskapskontroll

Rosegull

Blir kjent med forumet
Jeg ringte legen nå for å bestille tid til første svangerskapskontroll, fikk time 19.mars, da er jeg 13+5 i følge TUL. Jeg sa jeg var 9+5 idag, jeg trodde det var normalt å ha første kontroll mellom uke 8 og uke 12?! Hvor langt var dere på vei når dere var på første kontroll?:)
 
Har du lyst å ha første kontroll tidligere? Hadde ikke legen tid før eller bare satt han deg opp? Hvis du vil komme inn tidligere så tror jeg ikke det er så mye værre enn å spørre, hvis legen ikke har tid, kanskje du kan ta første kontroll hos jordmor?

Jeg har hatt begge de første kontrollene for mine to svangerskap i uke 7 :)
 
Jeg har første kontroll i uke 12, det hadde jeg med første også. Det er da de tar blodprøver :)
 
Jeg hadde første kontroll i svangerskapsuke 10, og skal ta blodprøver i uke 13 :) Jeg var hos jordmor. Hadde da vært på tul i uke 9, så kontrollen hos jordmor var først og fremst en samtale, masse informasjon, ble veid, sjekket urinprøve. Du kan sikkert få tidligere om du ber om det, enten hos fastlege eller jordmor :)
 
Mange leger har desverre 3 uker ventetid på ting som ikke er akutt...
 
Jeg bestilte i god tid før, men fikk ikke time før nærmere uke 13. Lang ventetid på legekontoret jeg holder til på. Kjedelig å måtte vente, men regner med det er innafor siden vi er flere som har fått det.
 
Jeg hadde idag. Uke 8. Skulle egentlig ha i uke 7, men måtte utsette. Her i kommunen skal man inn på første mellom uke 6-8!
 
Jeg bestilte time når jeg var 10uker og fikk en da jeg blir 13+2. Samme var forrige gang. Det er ingen ventetid i legekontoret,vi sender sms og får time på dagen,av og til skjer det at legen har ikke tid men ikke så ofte. Så,det er noe regler de har når det gjelder svangerskapskontroll.
 
Tror ikke det er krise å vente til uke 13 med blodprøver og oppstartssamtale,så lenge det ikke er spesielle behov for oppfølging. Så vidt jeg husker er det vel bare OUL som er viktig å ikke gjøre for seint, da det er vanskeligere å avgjøre termin etter uke 19,da fostrene begynner å vokse men mer individuelle forskjeller etter det.
 
Jeg hadde første kontroll 12+4. Ingen ventetid på legekontoret og får alltid time på dagen, men de tar ingen inn på svangerskapskontroll før etter rundet uke 12. Det fikk jeg beskjed om sist også (annet legekontor, men samme kommune).
 
Har allerede vært hos legen ang graviditet (har litt helseproblemer), men første ordentlig kontroll tar vi nå til fredag og da er jeg 9+1. Legen selv ville ta kontroll relativt tidlig. Jeg hadde fint ventet til senere.
 
Min lege tar som regel inn fra uke 8.
 
Back
Topp