Første svangerskapskontroll

Bjellepreg

Elsker forumet
Mailykke 2018
Snøkrystallene2021❄️
❁ Juliskatter 2026 ❁
Nå har jeg også vært på første svangerskapskontroll! Det var en veldig fin opplevelse. Hadde både jordmorstudent og jordmor, de var så omsorgsfulle og flinke! Jeg fikk høre hjertelyd på 150 slag i minuttet [emoji813]️ Så godt å få bekreftet at det er liv der, har hatt mareritt i loop om at jeg skal komme til kontroll, hvor jordmor/lege sier "du er ikke gravid, hvorfor tror du det?" [emoji23]

Så bra![emoji4] hvor langt er du på vei? Skal til legen selv denne uken, men vet ikke om hun tar det sol første kontroll eller ikke[emoji86]

Jeg er 12+1 i dag. Du skal sikkert få helsekort o.l. siden det er legetime ifbm svangerskap. Lykke til!! [emoji295]️[emoji1376]

Jeg var på kontroll i går, fikk høre hjertelyd og se baby (men fastlegen har et dårlig apparat, så veldig kornete bilde), fylte ut helsekort og tok blodprøver+langtidsblodsukker. Og så fikk jeg tatt influensavaksina :)

Så gøy! Det blir liksom så mye mer ekte når man får høre hjertelyd/se babyen [emoji295]️[emoji254]

Jeg var til første kontroll hos lege i dag. Veldig lite spennende, bare masse utfylling av papirer og spørsmål. Hun sa neste kontroll ikke er før i uke 20 et eller annet, så er satt opp 16 januar. Ordinær ultralyd teller i følge fastlegen som en kontroll. Dette er forsåvidt ok for meg, men er det vanlig? Syntes liksom jeg var til så fryktelig mange kontroller sist, men det var kanskje lenger ut i svangerskapet :think005

Jeg var til første kontroll hos lege i dag. Veldig lite spennende, bare masse utfylling av papirer og spørsmål. Hun sa neste kontroll ikke er før i uke 20 et eller annet (kan det ha vært uke 24?), så er satt opp 16 januar. Ordinær ultralyd teller i følge fastlegen som en kontroll. Dette er forsåvidt ok for meg, men er det vanlig? Syntes liksom jeg var til så fryktelig mange kontroller sist, men det var kanskje lenger ut i svangerskapet?? :think005

Ummm... skulle redigere innlegget mitt, men endte visst opp med å sitere det :facepalm:
Får plutselig ikke opp muligheten for å redigere

Jeg var til første kontroll hos lege i dag. Veldig lite spennende, bare masse utfylling av papirer og spørsmål. Hun sa neste kontroll ikke er før i uke 20 et eller annet, så er satt opp 16 januar. Ordinær ultralyd teller i følge fastlegen som en kontroll. Dette er forsåvidt ok for meg, men er det vanlig? Syntes liksom jeg var til så fryktelig mange kontroller sist, men det var kanskje lenger ut i svangerskapet :think005
Samme fikk jeg beskjed om hos lege. Vil gå til jordmor neste gang, og jordmor sa det samme. Time 9/1 for kontroll 2.
Mener jeg hadde det slik sist også, men går helt greit. Skal noen turer på KK før dette pga svangerskapsdiabetes. Så greit å slippe for mange kontroller så tidlig, husker jeg var utrolig lei lege/jordmor/sykehus på slutten forrige svangerskap.

I begge mine forrige svangerskap har jeg vært til kontroll i uke 10, 24, 28, 32, 36 og 38 +ultralyd i uke 18. Tror det er normalt. + i uke 40 hvis man kommer så langt da [emoji4]

Jordmor sa også til meg at oul regnes som kontroll, så jeg skal ikke tilbake til henne før 8. Januar.

Jeg var hos jordmor da jeg var 8+6, og i morra skal jeg til fastlegen for å ta blodprøver osv[emoji4] Er 12+0 i morra[emoji322] Jordmor sa at neste kontroll egentlig er i uke 24, men hun syntes var var så lenge til at hun satte meg opp i uke 16 også. Skal på OUL i uke 19 [emoji4]

Legen min sa de hadde kutta ut noen kontroller nå nettopp, bl.a den i uke 16. Er ikke alle steder som har fjernet dem enda da, så noen vil nok følge det gamle systemet :)

Det stemmer at dei fleste dropper kontroll i veke 16. Nå er det fyrste kontroll i veke 12, så OUL i veke 18-19, og så kontroll igjen i veke 24. Om du har problemer inni mellom dette, så ber du sjølvsagt om ein ekstra kontroll til lege eller jordmor.

Hadde 1. kontroll 3. oktober da jeg var 8 uker. Lege var veldig stressa av seg, og virket smått irritert på at jeg hadde kommet inn så «tidlig», selv om det var de på kontoret som mente jeg skulle inn da :p
Fylte ikke ut helsekort på timen, sjekket ut kun hvite blodceller (vært forhøyet lenge) og D-vitamin (veldig lavt) og tidlig ultralyd. Mareritt når hun holdt på å lete og spurte når jeg hadde tatt test og om jeg hadde tatt flere! Var sikker på at hun ikke fant noe:oops:
Likevel, der var han/hun - den lille bønna mi med det bittelille lyset som flikra intenst i midten! :cat:
Pga praksis på skolen og jobb skal jeg ikke tilbake før den 13. november! Er da ifølge mine beregninger 14+1 som jeg synes kanskje er litt sent for det som skal være den «offisielle» 1. svangerskapskontrollen
Kjenner jeg gruer meg noe forferdelig, spesielt med tanke på hvor «stressa» legen min virka, men har ikke mulighet til å finne noen andre... Men magen vokser og har ikke hatt noen blødninger eller uvanlige smerter så vi krysser fingrene og håper det går bra

Hadde 1. kontroll 3. oktober da jeg var 8 uker. Lege var veldig stressa av seg, og virket smått irritert på at jeg hadde kommet inn så «tidlig», selv om det var de på kontoret som mente jeg skulle inn da :p
Fylte ikke ut helsekort på timen, sjekket ut kun hvite blodceller (vært forhøyet lenge) og D-vitamin (veldig lavt) og tidlig ultralyd. Mareritt når hun holdt på å lete og spurte når jeg hadde tatt test og om jeg hadde tatt flere! Var sikker på at hun ikke fant noe:oops:
Likevel, der var han/hun - den lille bønna mi med det bittelille lyset som flikra intenst i midten! :cat:
Pga praksis på skolen og jobb skal jeg ikke tilbake før den 13. november! Er da ifølge mine beregninger 14+1 som jeg synes kanskje er litt sent for det som skal være den «offisielle» 1. svangerskapskontrollen
Kjenner jeg gruer meg noe forferdelig, spesielt med tanke på hvor «stressa» legen min virka, men har ikke mulighet til å finne noen andre... Men magen vokser og har ikke hatt noen blødninger eller uvanlige smerter så vi krysser fingrene og håper det går bra

Jeg har første kontroll når jeg er 14+4. Syns det var kjempe seint:eek: og tida går jo så sakte i begynnelsen:rolleyes:

Jeg har første kontroll når jeg er 14+4. Syns det var kjempe seint:eek: og tida går jo så sakte i begynnelsen:rolleyes:
Godt å vite jeg ikke er den eneste som har kontroll så sent:cat:
Ja, på en måte går det litt for fort også, men jeg vil egentlig bare inn å se babyen min og være sikker på at den er der og har det fint jeg :angelic:

Godt å vite jeg ikke er den eneste som har kontroll så sent:cat:
Ja, på en måte går det litt for fort også, men jeg vil egentlig bare inn å se babyen min og være sikker på at den er der og har det fint jeg :angelic:

Føler jeg har venta siden positiv test på første kontroll:p så fikk jeg vite at den nå ikke er før rundt uke 12:eek: også får jeg ikke time før 14+4:nailbiting: er umenneskelig å skulle måtte vente så lenge:hilarious::rolleyes: men det positive er at det blir kortere tid å vente på Oul, som er neste på lista:D

Da har jeg vært på første kontroll også, og kjenner jeg heller skulle ventet til uke 14-15 og fått fastlegen min når han er tilbake (han er i pappaperm [emoji4]). Tror ikke hun turnuslegen som jeg fikk time hos har hatt mange første kontroller. Tror det gikk i surr, for måtte etterspørre det meste. Spent på om det dukker opp time til oul, hvis ikke får jeg ringe og mase [emoji4]

Back
Topp