Første svangerskapskontroll

BlackPearl85

Forelsket i forumet
Marsboerne 20 18
Hei jenter :)

Jeg var nettopp på første kontroll. Ble satt til 30 mars pga 28 dagers syklus regnemåte som leger pleier å gjøre. Stoler fortsatt på min egen dato, 28 mars, da jeg pleier å ha en 26 dagers syklus.

Ho prøvde også å høre hjertelyd, men fant ingen. Sa at jeg ikke skulle legge noe i det da det fortsatt kunne bære tidlig.

Skal ta blodprøver om to uker. Nye regler var kommet siden sist jeg var gravid, så alle over 25 måtte ta sukkerbelastningstest i mellom uke 24 og noe.

Hehe mye info idag :)

Hei jenter :)

Jeg var nettopp på første kontroll. Ble satt til 30 mars pga 28 dagers syklus regnemåte som leger pleier å gjøre. Stoler fortsatt på min egen dato, 28 mars, da jeg pleier å ha en 26 dagers syklus.

Ho prøvde også å høre hjertelyd, men fant ingen. Sa at jeg ikke skulle legge noe i det da det fortsatt kunne bære tidlig.

Skal ta blodprøver om to uker. Nye regler var kommet siden sist jeg var gravid, så alle over 25 måtte ta sukkerbelastningstest i mellom uke 24 og noe.

Hehe mye info idag :)

Hmm! Jeg var hos jordmor for noen uker siden, og jeg slapp og ta sukker testen pga jeg var innomfor på BMI, jeg er 29![emoji848]

Jeg er satt av jordmor til 1 april men min egen var 26 mars, var på tidlig ul og der fikk jeg termin 25 mars så holder på den jeg [emoji23]

Hmm! Jeg var hos jordmor for noen uker siden, og jeg slapp og ta sukker testen pga jeg var innomfor på BMI, jeg er 29![emoji848]

Jeg er satt av jordmor til 1 april men min egen var 26 mars, var på tidlig ul og der fikk jeg termin 25 mars så holder på den jeg [emoji23]

Kanskje hun tok en tidlig aprilsnarr? :P hihi, neida ;)

Jeg var på første sv.kontroll i forrige uke. Er overvektig og 29 år. Legen ønsket å ta glukosebelastning på meg da, og skal visst ta det 1-2 ganger til i løpet av svangerskapet.

Den regelen gjelder 1. Gangsfødende. Grensa er 40 år på flergangs

Dette var noen regler hun hadde fått inn idag og hadde ikke lest den helt ennå, men hun sa selv at det var teit. Men det var pga nye regler, og etter at jeg veide meg så skulle jeg ta det pga vekt også da jeg er overvektig. Skulle ta blodprøver først om 2 uker (12 uker gravid) og ikke før. Det var også av nye regler.

Så spennende med første kontroll :)

Ja :D Jeg engstet meg egentlig veldig før kontrollen, fordi jeg trodde legen kom til å spørre om jeg var klar for dette nå da, og mye negativt. (Hodet mitt fungerer ikke sosialt, og jeg sliter med litt av hvert)
Men ho strålte jo som ei sol når jeg kom inn, og sa så fint "Du har jo gode nyheter idag du!" :D

Så deilig å føle at ho var glad for meg.

Ja :D Jeg engstet meg egentlig veldig før kontrollen, fordi jeg trodde legen kom til å spørre om jeg var klar for dette nå da, og mye negativt. (Hodet mitt fungerer ikke sosialt, og jeg sliter med litt av hvert)
Men ho strålte jo som ei sol når jeg kom inn, og sa så fint "Du har jo gode nyheter idag du!" :D

Så deilig å føle at ho var glad for meg.

Så herlig :D
Så bra du følte deg trygg!

Det blir enda bedre fremover når du får høre på hjertelyden :Heartred

Jeg var hos legen i dag, og han sa også at det var overvekt som hadde å gjør med om den testen måtte tas! Han leste opp kriteriene som jordmor hadde gitt han og jeg falt ikke innen for det selv om alderen min er 29![emoji846]

Så merkelig da. Legen min leste jo dette opp fra et papir når jeg satt der :/ Jeg hadde ikke vært på vekten en gang når hun sa det. Jeg er jo overvektig da, men legen min ville jo sagt det hvis det var derfor. Jaja, det får vel være det samme :)

1f5ae2235632aca3df84926d69feaee7.png

Dette er dei nye retningslinjene fra og med April i år.

Jeg er to av disse. Det vil si over 25, og den med kmi. Men legen visste ikke min kmi når hun informerte om de nye greiene, så er jo litt forvirrende for meg :P

Back
Topp