Første svangerskapskontroll

Bkno8280882

Andre møte med forumet
Er 12+3 i morgen, og skal på første svangerskapskontroll hos lege. Er det vanlig at samboer blir med, og hvor vanlig er det å få høre hjertelyd? [emoji4]

Er 12+3 i morgen, og skal på første svangerskapskontroll hos lege. Er det vanlig at samboer blir med, og hvor vanlig er det å få høre hjertelyd? [emoji4]

Sniker litt fra februar. Du velger selv om du vil ha med samboer, min har ikke vært med på denne kontrollen.
Det er utfylling av helsekort, blodprøve og urinprøve, søke fødeplass og evt. hvis det er noe spesielt du/ dere vil ta opp :)
Hjertelyd hører lege/ jordmor sjeldent etter så tidlig, men det kan såklart hende legen vil prøve likevel.
Lykke til ❤️ :)

Samboeren min skal være med. Det er ganske 50/50 hva folk gjør, har jeg sett på andre forum. Men jeg synes det er greit at han er med, så han kan stille spørsmål han også, og være med og huske allskens informasjon. Og selv om det på første kontroll er kroppen min det er mest fokus på, så synes både han og jeg at det er greit at han vet og skjønner hva som foregår der også.

Jeg skal på første svangerskapskontroll hos legen om en uke. Da er jeg 11+1. Min samboer blir med, ikke fordi jeg vil. Men fordi han vil. Men i utgangspunktet er det jo bra at han engasjerer seg. Det er vårt første barn, så vi er nok litt overivrige og engasjerte begge to. Men han blir ikke med på det neste i utgangspunktet seier han.

Sniker litt fra februar. Du velger selv om du vil ha med samboer, min har ikke vært med på denne kontrollen.
Det er utfylling av helsekort, blodprøve og urinprøve, søke fødeplass og evt. hvis det er noe spesielt du/ dere vil ta opp :)
Hjertelyd hører lege/ jordmor sjeldent etter så tidlig, men det kan såklart hende legen vil prøve likevel.
Lykke til [emoji173]️ :)

Min sjekker alltid fosterlyden på første kontroll[emoji6] opp til hver enkelt!

Min sjekker alltid fosterlyden på første kontroll[emoji6] opp til hver enkelt!

Har hatt 3 første kontroller siste året, og ingen har tilbudt meg å sjekke fosteretslyden i uke 12 fordi de mener det kan være for tidlig og ikke vil bekymre hvis en ikke skulle finne det. JM ville ikke prøve før uke 15, så jeg vil tro det er veldig varierende om en får høre fosterlyden på første kontroll. :)

Skal til jordmor neste uke og det blir første kontroll i dette svangerskapet. Samboer går på jobb, siden det er vårt andre barn føler jeg at dette er noe jeg fikser selv. Men UL i uke 18 synes jeg vi alle skal gå (inkl kommende storebror)

Jeg har også min første kontroll hos lege i dag, men samboeren min blir ikke med på den. Han blir heller med til jordmor, og alle ultralyder [emoji4]

Jan blir ikke med på første kontroll som er hos lege her, men han vil gjerne være med til jordmor senere i løpet.

Skal til jordmor neste uke og det blir første kontroll i dette svangerskapet. Samboer går på jobb, siden det er vårt andre barn føler jeg at dette er noe jeg fikser selv. Men UL i uke 18 synes jeg vi alle skal gå (inkl kommende storebror)

Hvilket sykehus er det? Hos oss er det presisert i brevet at barn ikke er ønsket til OUL.

Hvilket sykehus er det? Hos oss er det presisert i brevet at barn ikke er ønsket til OUL.
Her også ble det presisert sist gang. Da var det ikke aktuelt.
Men jeg vurderer å ta med min datter denne gangen. Hun er 12år og jeg føler det kan være med på å få henne til å føle seg inkludert...

Grunnen til at de ikke vil at barn skal være med på OUL er fordi det kan hende noe er galt. Det er ikke så stas om man har med seg storesøster/storebror, og så viser det seg at noe er alvorlig galt med fosteret. Traumateriserende for storesøskenet, og en vanskelig situasjon både for helsepersonell som da må ta vare på både fortvilte foreldre OG en fortvilet unge, og for foreldrene som må takle beskjeden og samtidig ta seg av eldstemann.

Grunnen til at de ikke vil at barn skal være med på OUL er fordi det kan hende noe er galt. Det er ikke så stas om man har med seg storesøster/storebror, og så viser det seg at noe er alvorlig galt med fosteret. Traumateriserende for storesøskenet, og en vanskelig situasjon både for helsepersonell som da må ta vare på både fortvilte foreldre OG en fortvilet unge, og for foreldrene som må takle beskjeden og samtidig ta seg av eldstemann.

Veldig enig i dette. Vi fikk dårlige nyheter på oul sist, og jeg ville absolutt ikke ha hatt et barn tilstede der da. Det ble en uvanlig lang undersøkelse, to leger kom innom for å si sin mening og vi var ganske fortvila. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å ta nok hensyn til barnet mitt i tillegg.
Jeg tenker det finnes andre måter å inkludere søsken på, feks høre hjertelyden med en doppler hjemme/ hos jordmor, se ultralydbilder av babyen og kanskje enda mer tilknytning i å kjenne spark, synge/ lese/ snakke til magen, velge ut et eget plagg/ en leke til babyen som bare er fra storesøster/ bror :)
Og man kan bestille 3D-ul selv senere i svangerskapet, når man vet at alt ser bra ut etter oul :)

Det velger dere helt selv [emoji4] Her er ikke mannen med på mine svangerskapskontroller, kun ultralyd. Vi har ikke det behovet.

Hei, var rett og slett ikke klar over at man ikke kunne ha barn med :(
Ikke fått brev/innkallelse enda med info. Så da regner jeg med det gjelder oss også. (Oslo)

Back
Topp