Første svangerskapskontroll

Juli_baby17

Forelsket i forumet
Tilgangsansvarlig
Hei. Jeg skal på første svangerskapskontroll hos fastlegen neste uke, også liker jeg å være litt forberedt på hva som venter [emoji12] Så hvis noen kan fortelle meg hva som skjer på første kontroll...? Må jeg ha med urinprøve, eller tar jeg det der?

Alltid urinprøve med morgen urin :) Det vil bli tatt blodtrykk, blodprøver, vekt, søke fødeplass og henvise til oul :)

Du må ta med urinprøve tatt på morgenen.

Selve kontrollen er ellers mest en samtale med deg og lege, hvor dere fyller ut helsekort osv. Lege stiller en del spørsmål om din helse, vaner, jobb etc. Måler blodtrykk og lytter på hjerte/pust. Her kan du også stille spørsmål om du lurer på noe. Jeg hadde også med sambo på denne timen.

Utenom dette er det en del prøver som taes, for å sjekke blodtype, antikropper, sykdom etc. Jeg må tilbake for å ta disse, da det ble taes i uke 12 og jeg var der uke 10. Da skal jeg også ta glykosetest, for å sjekke opp mot evt svangerskapsdiabetes.

Tusen takk for svar dere [emoji4] Greit å vite hva man går til! Litt skummelt når det er første gangen og alt er nytt [emoji6]

Hvilken uke bør den første svangerskapskontrollen taes? Har fått time, men da er jeg i uke 14+4, synes det er litt sent?

Hvilken uke bør den første svangerskapskontrollen taes? Har fått time, men da er jeg i uke 14+4, synes det er litt sent?

Jeg fikk beskjed om at det var vanlig å ha første svangerskapskontrollen rundt uke 12. Jeg har fått 12+0 etter tul og 11+5 etter min egen rekning

Tror 12-14 er vanlig, men tror ikke det er noe problem om det skulle være noen dager før eller senere :)

Jeg tror det er vanlig rundt uke 12, noen plasser står det 8-12.
Jeg vet at det skal ta noen blodprøver som nå taes etter uke 12. Jeg skal på kontroll 11+5, så spent om jeg må ta de etter på eller ikke.

Fødested snakker en vell om på en senere kontroll mener jeg, tror ikke de blir gjort på den første.

Så stiller legen som de skriver over spørsmål om deg helsen og livsstilen. Så stiller du de spørsmålene du trenger.

Morgenurinen skal med på alle kontroller. Litt usikker på om du trenger det på oul, men trenger det på alle de andre.

Jeg tror det er vanlig rundt uke 12, noen plasser står det 8-12.
Jeg vet at det skal ta noen blodprøver som nå taes etter uke 12. Jeg skal på kontroll 11+5, så spent om jeg må ta de etter på eller ikke.

Fødested snakker en vell om på en senere kontroll mener jeg, tror ikke de blir gjort på den første.

Så stiller legen som de skriver over spørsmål om deg helsen og livsstilen. Så stiller du de spørsmålene du trenger.

Morgenurinen skal med på alle kontroller. Litt usikker på om du trenger det på oul, men trenger det på alle de andre.
Her var fødested et tema:) legen må "søke" etter plass; og på samme plassen her får vi oul:)og den burde jo søkes på fra uke 12:)

Her var fødested et tema:) legen må "søke" etter plass; og på samme plassen her får vi oul:)og den burde jo søkes på fra uke 12:)

Åå :)
Vi har oul på nærsykehuset og de har barsel men vi får ikke føde der.
Vi har to sykehus å velge mellom der det ene ikke tar i mot risiko svangerskap, men mener det er på en kontroll rundt uke 30 vi må bestemme oss.

Så da er det nok forskjellig utifra hvor du bor.

Vi var på første kontroll 13+3, og snakket også om fødested. Regner med OUL blir samme sted som fødsel

Ikke noe problem med sen kontroll med mindre du bor i Oslo og har et spesielt ønske om fødeplass. Fordelen med sen kontroll er at du kanskje får høre hjertelyd. :)

Back
Topp