Første svangerskapskontroll

lihhhnn

Elsker forumet
Idag har jeg vært på min første svangerskapskontroll, og er egentlig ganske så sjokkert over hvordan det var.

Sist graviditet fant jeg ikke ut at jeg var gravid før enn i uke 22+2. Å følte det ble gjort så mye på første time der.

Vi fylte bare ut papir på vekt og arbeidsprosent. Å da var vi ferdige!

Legen var veldig beskymret for vekten min å hun viste ikke hva hun kunne gjøre for å finne ut av vekttapet mitt(gått ned ca40kg på ett år uten grunn) fikk ny time i uke 24. Å ultralyd i uke 18.

Fikk svangerskapskontroll idag pga at vi er litt usikre på hvor langt vi er på vei, siden siste mens var ganske rar.

Er i følge terminkalkulatoren i uke 9+1 nå!

Flere som føler det sånn?
Trodde man skulle lytte til magen for å høre om man hører hjertelyd å måle magen å sånne ting.
Jeg er ganske blank når det gjelder svangerskapskontroll så tidlig.

Det blir gjort så lite nå rett og slett fordi det er for tidlig for det meste. De prøver ikke å finne hjertelyden så tidlig fordi den kan være vanskelig å finne med doppler eller slikt, både fordi spiren enda er så liten, og fordi livmoren enda ligger langt nedi bekkenet. Det er for tidlig til å ta blodprøvene som skal takes også, og symfyse er det vel også for tidlig for, tror ikke de tok det på første kontrollen min da jeg gikk med vesla. Derfor orker jeg ikke gå på time enda, føler ikke det er noe poeng. Bestiller etterhvert så jeg får en time rundt uke 12.

Jeg ble også litt overrasket, vi fylte ut papirene og han sendte henvisning til spesialhelsetjenesten siden jeg venter to. Men såvidt jeg skjønte på legen min, så blir ikke svangerskap prioritert før uke 12 nå. Og at dette er nye rutiner.
Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om 2 uker for å ta blodprøver å levere urinprøve da...
Men jeg fikk i det minste se spirene på skjermen da! Så det var jo litt oppløftende! Men det var nok mest fordi han var nysgjerrig siden det var to der :)

Jeg fikk time for at de skulle finne ut hvor langt jeg var på vei pga at siste mens var så rar, å blødde nesten ikke noe. Å da ble legen min litt usikker på om jeg var en mnd lengre enn det jeg hadde funnet ut. Men hun gjorde ingenting for å finne det ut heller. Så syns det var litt rart. Neste time blir 15 september å det er lenge å vente. :/

Jeg har også første svangerskapskontroll i uke 12, legen sa at man ikke begynner med dette før nå, og at det er nye rutiner :) Men i og med at jeg har hatt en del blødninger og slitt litt med kvalme så har jeg stadig kommet innom legekontoret.. Fastlegen min har ultralydmaskin der så jeg har vært så heldig å få sett spiren hele 3 ganger :) Tror han syntes det er like spennende som meg, aldri sett han så engasjert før :) Men ordentlig kontroll og papirer blir altså ikke før uke 12 ;) Tror også det er lite man egentlig får gjort så tidlig :)

Er det ikke litt lenge å vente til midten av september til neste kontroll?

før uke 16 er det ikke alle leger som tør å lete etter hjertelyden engang siden barnet ennå er så liten. vanskelig å finne hjertelyden. så de ønsker ikke å stresse mor unødvendig.

Idag har jeg vært på min første svangerskapskontroll, og er egentlig ganske så sjokkert over hvordan det var.

Sist graviditet fant jeg ikke ut at jeg var gravid før enn i uke 22+2. Å følte det ble gjort så mye på første time der.

Vi fylte bare ut papir på vekt og arbeidsprosent. Å da var vi ferdige!

Legen var veldig beskymret for vekten min å hun viste ikke hva hun kunne gjøre for å finne ut av vekttapet mitt(gått ned ca40kg på ett år uten grunn) fikk ny time i uke 24. Å ultralyd i uke 18.

Fikk svangerskapskontroll idag pga at vi er litt usikre på hvor langt vi er på vei, siden siste mens var ganske rar.

Er i følge terminkalkulatoren i uke 9+1 nå!

Flere som føler det sånn?
Trodde man skulle lytte til magen for å høre om man hører hjertelyd å måle magen å sånne ting.
Jeg er ganske blank når det gjelder svangerskapskontroll så tidlig.
Å lytte etter hjertelyd gjør de ikke så tidlig rett og slett fordi de ikke vil finne den.. Og å måle magen er det jo heller ingen vits i, for det er jo ikke noen mage enda? Blodprøver tar de i uke 12, så de gjorde alt de kunne gjøre såppas tidlig :)

Skal også vente med legetime til uke 12, men skal til JM i uke 10. Også en UL i mellom der. Er vel lite de kan finne såpass tidlig, ja, men på jenta vår hørte vi faktisk hjertelyd med doppler i uke 11. Legen ble litt overrasket selv:)

Jeg var hos fastlegen i uke 5. Tok da både urin og masse blodprøver. Det ble da satt opp ny time i uke 11 for å fylle ut helsekort og søke om fødeplass. Det er på mandag :) Var hos gynekologen min sist uke og han ble litt stresset over at jeg ikke hadde søkt om fødeplass. Jordmor la forøvrig nærmest på da jeg ringte i uke 5 etter at fastlegen ga meg beskjed om det. Så jeg er ikke videre imponert over helsevesenet så langt....

Jeg jobber på legekontor og det som er vanlig å gjøre på første svangerskapsktr. er; time hos lege, fylle ut helseskjema, vekt, hb, urinprøve og blodprøver som sendes inn! :) så henviser lege til oul.

Jeg var hos fastlegen i uke 5. Tok da både urin og masse blodprøver. Det ble da satt opp ny time i uke 11 for å fylle ut helsekort og søke om fødeplass. Det er på mandag :) Var hos gynekologen min sist uke og han ble litt stresset over at jeg ikke hadde søkt om fødeplass. Jordmor la forøvrig nærmest på da jeg ringte i uke 5 etter at fastlegen ga meg beskjed om det. Så jeg er ikke videre imponert over helsevesenet så langt....

Med termin i januar kan du ta det helt med ro, det er ikke akkurat høysesong for føding. Og om du varsler et godt halv år før tiden har de godt med tid til å sette opp vaktene sine :-)

Med termin i januar kan du ta det helt med ro, det er ikke akkurat høysesong for føding. Og om du varsler et godt halv år før tiden har de godt med tid til å sette opp vaktene sine :)
Pjoh! Ble litt stresset faktisk - ikke at det skal så mye til. Nå har fastlegen sendt søknad om fødeplass så da går vel ting seg til etterhvert :)

Back
Topp