Første svangerskapskontroll

Mamma_s

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Marslykke 2016
Hva skjer/gjør man på denne? Og er det ikke veldig sent å ha den i slutten av uke 12? Fikk ikke legetime før..

Okei, da så :D Leste bare at de fleste hadde den mellom uke 10-12 :)

Før så het det mellom uke 8-12, noe som henger igjen i bøker, blader og på nett, mens nå må man tilbake etter å ha passert uke 12, om man har den før, så de ser helst at man venter til etter uke 12. For blodprøvene skal nå takes etter uke 12.

Før så het det mellom uke 8-12, noe som henger igjen i bøker, blader og på nett, mens nå må man tilbake etter å ha passert uke 12, om man har den før, så de ser helst at man venter til etter uke 12. For blodprøvene skal nå takes etter uke 12.
Okei :) Er det bare blodprøver som blir tatt på den kontrollen?

Du tar en urinprøve for å bekrefte graviditeten (formalitet) og en blodprøve for å sjekke jernlager, antistoffer, hiv og all verdens elendighet.

Så fyller dere ut helsekort for gravide. Da svarer du på spørsmål om du har vært gravid før, har noen kjente sykdommer, hvem pappaen er osv.

Du søker også om fødeplass, dvs her i Oslo gjøres iallefall det.

Sånn var iallefall min første kontroll :)

Årsaken til at en ikke har kontroll før uke 12, er pga nye regler visstnok. Sykehuset får tilsendt blodprøver, som bekrefter hvilken blodtype en er (Det var iallefall slik jeg oppfattet det)

Okei :) Er det bare blodprøver som blir tatt på den kontrollen?

Du tar en urinprøve for å bekrefte graviditeten (formalitet) og en blodprøve for å sjekke jernlager, antistoffer, hiv og all verdens elendighet.

Så fyller dere ut helsekort for gravide. Da svarer du på spørsmål om du har vært gravid før, har noen kjente sykdommer, hvem pappaen er osv.

Du søker også om fødeplass, dvs her i Oslo gjøres iallefall det.

Sånn var iallefall min første kontroll :)

Samme som Arielda skriver her, var på min kontroll, med untak av at jeg måtte tilbake å ta blodprøvene, for jeg var der før uke 12.

Det som skjedde på min første svangerskapskontroll (12+6 da) var at jeg og legen pratet lenge om hvordan det gikk, hvordan formen var og hvordan jeg opplevde graviditeten. Jeg tok en urinprøve der de blant annet sjekket for klamydia (jeg har ikke det da jeg sjekket meg før jeg kom i lag med mannen) men de tar uansett på alle under 25. De sjekket vel også graviditeten pluss for sukker og generelt på en urinstix. Så tok jeg en haug av blodprøver som blodtype, jern, blodprosent, hiv, stoffskifte, vitaminer og folat, nyre og leverprøver samt langtidsblodsukker og blodsukkeret. Sikkert noe annet og. Så tok hun høyde og vekt og vi lyttet til den lille i magen :-) Fylte ut helsekortet, sendte søknad til førerplass samt henvisning til oul. :-)

Om du er rhesus negativ og har en rhesus positiv partner er det viktig at blodprøven tas etter uke 12, for å sjekke om man har antistoffer i blodet. Det kan visst ikke sjekkes tidligere

Min første legetime var i uke 14. Da ble blodprøver tatt og helsekort skrevet, samt at fastlegen henviste meg til oul. :)

Føler at en del leger vil vil vente til det er litt tryggere at det går bra...eg var lova ekstra oppfølging, men fikk ikkje time før veke 12. Da hadde eg vore på 2 ultralyder.

Fint å vite hva man har i vente :) Hadde vært ekstra kjekt å få lyttet til hjertet for en som trenger litt ekstra bekreftelse :-p

Fint å vite hva man har i vente :) Hadde vært ekstra kjekt å få lyttet til hjertet for en som trenger litt ekstra bekreftelse :-p
Ja er det! Har angelsound, men har ikke turt å prøve enda, hehe.. Skal vente til etter kontroll før jeg prøver å finne hjertelyden :)

Så rart, her blei blodprøver tatt før uke 12 iallefall..?!

Back
Topp