Første svangerskapskontroll

Bergensmil

Andre møte med forumet
Hei :)

Siden vi skal på utenlandstur i slutten av august valgte jeg å ringe ned til legesenteret for å høre om jeg kunne få en sjekk for å se om alt var i orden selv om jeg nå bare er i uke 7 og ikke 12. Damen i telefonen mente dette var en god ide, og jeg har i dag vært på kontroll.

Jeg kom til legen og oppdaget da først at jeg skulle til en helt annen lege enn fastlegen min, og fikk beskjed om at hun var sykemeldt. Hvorfor jeg skulle til han og ikke til vikaren til min fastlege kunne han ikke svare meg på, sånn var det bare.

Han spurte så noen spørsmål om jeg var frisk, høyde og veide meg. Så skulle han lytte på hjerte og lunger, men han hadde den lyttegreia si borte på meg i toppen ett sekund og kan umulig ha hørt noe som helst. Jeg spurte også diverse spørsmål, men alle svar var unnvikende.
Jeg tok blodprøver før jeg gikk inn og hadde med meg urinprøve som avtalt. Da jeg var inne hos legen sa han at jeg skulle ta prøver også, og når jeg sa at det hadde jeg allerede gjort svarte han bare "javel"..

Fikk også beskjed om at jeg måtte holde meg unna muggost, rått kjøtt og rå fisk, men sushi det gikk fint....

Jeg fikk så en slik bok med informasjon om hver uke, og beskjed om at timen var gratis. Ny time til rundt uke 12 måtte jeg bestille, helst 2 uker i forveien siden det kunne være lang ventetid.

Jeg føler ikke jeg er blitt tatt seriøst på noen som helst måte etter denne timen. Har ikke fått vite om prøvene var fine eller om det er noe jeg mangler, og han kjente ikke på magen min eller noe, noe jeg har hørt er vanlig for å finne ut ca hvor langt på vei jeg er.

Trengte bare å få ut hvor skuffet jeg er over den første svangerskapskontrollen min. Jeg har naturlig nok gledet meg til å få høre at alt er fint og slike ting, men sitter heller igjen med gråten i halsen og en følelse av å ikke bli tatt seriøst i det hele tatt. Tenkte å ringe ned til kontoret etterpå å høre om det er noe jeg mangler av vitaminer og slikt.

Uff stakkars deg, dette var jo useriøst av legen. Jeg har opplevd lignende, da min lege var dødssyk av kreft og hadde mer enn nok med seg selv :(

Jeg har lest på diverse legesider på nettet der man kan legge igjen erfaringer at han har fått mye klager, noe jeg ikke tviler et sekund på...

De blodprøvene sendes jo til laboratoriet, man får ikke svar på dem der og da. Uke 7 er jo også veldig tidlig så er ikke vanlig at legen kjenner på magen på dette tidspunktet, livmoren er fortsatt veldig liten :)

Har hørt mange si de er skuffet over den første legetimen men som regel er det jo ikke så veldig mye å gjøre da. Det blir kjekkere etterhvert når symfysemålet skal tas og man får høre hjertelyden på fosteret :) ellers er jeg også rett inn og rett ut på kontrollene :p

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

De blodprøvene sendes jo til laboratoriet, man får ikke svar på dem der og da. Uke 7 er jo også veldig tidlig så er ikke vanlig at legen kjenner på magen på dette tidspunktet, livmoren er fortsatt veldig liten :)

Har hørt mange si de er skuffet over den første legetimen men som regel er det jo ikke så veldig mye å gjøre da. Det blir kjekkere etterhvert når symfysemålet skal tas og man får høre hjertelyden på fosteret :) ellers er jeg også rett inn og rett ut på kontrollene :p

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 02.12.14 ❤️

Ja jeg regnet ikke med sånn veldig mye, men jeg sitter igjen med følelsen av at han ikke brydde seg i det hele tatt og ikke tok meg seriøst, det er det som gjør meg trist. :pale

Jeg syntes ikke det var noe rart med kontrollen din jeg. Husk du kun er uke 7 og det er ikke så mye å få gjort.
Jeg har aldri blitt lyttet på og når du er så kort på vei er det vel fåtallet som sjekker magen.
Blodprøvene får du ikke noe svar på så lenge alt er fint.

Er litt enig med hun ovenfor her, er ikke noe uvanlig som jeg kan se. Her sender de brev om noe er uvanlig, kan gå opptil to uker før man får svar. Og hvis noe er ekstremt uvanlig så ringer de selv.

Men når det er sagt så har det vært best for meg å gå til jordmor, da fikk jeg svar på spørsmål og den svangerskapspmsorgen jeg følte jeg trengte. Så anbefaler kanskje at siden du har hatt en dårlig opplevelse nå, at du kanskje drar til jordmor neste gang? :)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Du e tidligt enda för å lytta eller känna på livmoren .
Blodpröver du har tatt blir ju sent till sjukehuset(lab). Så de vill ta litt tid för du får svar via brev.

Enig med hu ang jordmor. Du kan jo ringe dit og kanskje få pratet med hu. Jeg gikk bare til legen når jeg måtte. Får mer svar og syntes det var lettere hos jordmor. Var liksom ikke så stressa. Men hadde den samme opplevelsen som deg og jeg var i uke 14 første gangen. Fikk høre hjertet fordi jeg hadde vært hos en annen lege på forhånd pga noe annet.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Han virket rar og useriøs...
Må vel ikke til han neste gang?
Mange leger som er litt på tur har jeg erfart

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Han virket ikke særlig imøtekommende, nei.

Men basert på alt som ble gjort idag så ser det ganske så riktig ut for meg som er på mitt tredje svangerskap. Er ikke stort mer de kan få gjort i uke 7. Han hadde nok ikke klart å høre babyen uansett om han lyttet i 15 minutter. Men hyggeligere kunne han vært, ja.

Samme som min første kontroll, og jeg var i uke 11 ;) men skjønner at man blir skuffa hvis man har forventninger til å få lytte til hjertet og få en bekreftelse på at alt er bra, men det må man nok på ultralyd for å få sjekket så tidlig. Det blir koseligere etter hvert, første kontrollen er bare for å få tatt blodprøvene og sende henvisning til ordinær ultralyd :)

Februar-14 mamma <3

Høres nesten likt ut som min første kontroll.. Var egentlig ganske skuffet :(

Syns det virket som en ganske normal første kontroll jeg og, men det er selvfølgelig kjedelig om han var veldig lite imøtekommende. Som andre nevner kan det nok være en ide å ta kontrollene fremover hos jordmor, de har bedre tid og er nok en god del mer interessert i svangerskap ;)

Det er en helt normal første time. Det eneste jeg tenker mangler er å fylle ut helsekort, men han tenkte kanskje at det kan gjøres i uke 12. Prøvene får du ikke svar på med en gang. Det er ingenting han kan kjenne på magen din.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hei

Tenkte å få ut min frustrasjon angående samme lege i samme tråden, før jeg eksploderer av sinne her!

Vi valgte å gå til privat ultralyd i uke 6 før vi reiste på ferie, bare for å føle at vi var sikker på at barnet i magen hadde det fint og alt var som det skulle før vi reiste, og der fikk vi en fin opplevelse med en hyggelig lege som gjorde at vi kunne slappe godt av på ferie siden vi visste at alt var ok med den lille :)

I uke 12 var det tid for kontroll igjen hos fastlege, og på tross av at jeg hadde byttet lege ble jeg sendt inn til samme legen som jeg har skrevet om i tråden tidligere. Jeg gikk inn til timen, noe jeg skjønner jeg ikke burde gjort uten protester men jeg ble så perpleks over at jeg igjen måtte til han at jeg gikk inn.
Jeg hadde da gått ned 6 kilo, og spurte legen om dette var vanlig da jeg naturlig nok ble litt bekymret siden jeg ikke har vært gravid før og ikke er sikker på om det er normalt eller ikke å gå ned. Han "var ikke helt sikker på om det var bra eller ikke" og sendte meg inn for å ta nye prøver for å se om alt var i orden. Han sa så at de skulle ringe meg når han hadde fått prøvesvarene uansett hvordan de var, har ikke hørt noe.

Han sa så at han skulle prøve å høre etter hjertelyden til babyen, og jeg la meg ned og han dro dette verktøyet over magen min en gang, såvidt nedpå, og sier at nei her er det ikke noe lyd, har du blødd noe? Før han gikk inn igjen på kontoret sitt...
Naturlig nok blir jeg ganske så redd når han oppfører seg på denne måten. Jeg hadde også litt vondt i ryggen, og da anbefalte han meg sykemelding noe jeg tok imot da jeg tenkte han må jo vite hva som er best..

Har i ettertid vært hos min gamle fastlege og fått en mye bedre behandling, og føler meg sikker på at babyen har det bra. Denne mannen gjør at jeg blir svært bekymret hver gang jeg har vært hos han, og har grått hver gang.

Jeg er nå i uke 16 og har ikke fått noe ultralydbrev i posten. Ringte til KK for å høre om det kanskje hadde kommet bort i posten, men da viser det seg at han ikke har sendt noe som helst til haukeland, og de hadde meg ikke i systemet i det hele tatt!! Fikk anbefaling fra KK om å gå til legen i morgen å snakke med han å få han til å ordne det, og gjerne kjefte på han litt.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Han virket rar og useriøs...
Må vel ikke til han neste gang?
Mange leger som er litt på tur har jeg erfart

Sent from my GT-S7580 using BV Forum mobile app

Jeg har byttet fastlege, av en eller annen grunn var denne mannen satt opp som min fastlege selv om jeg ikke har godkjent dette. Men jeg ble likevel sendt inn igjen til han. Noe som er UAKTUELT neste gang.

Hei

Tenkte å få ut min frustrasjon angående samme lege i samme tråden, før jeg eksploderer av sinne her!

Vi valgte å gå til privat ultralyd i uke 6 før vi reiste på ferie, bare for å føle at vi var sikker på at barnet i magen hadde det fint og alt var som det skulle før vi reiste, og der fikk vi en fin opplevelse med en hyggelig lege som gjorde at vi kunne slappe godt av på ferie siden vi visste at alt var ok med den lille :)

I uke 12 var det tid for kontroll igjen hos fastlege, og på tross av at jeg hadde byttet lege ble jeg sendt inn til samme legen som jeg har skrevet om i tråden tidligere. Jeg gikk inn til timen, noe jeg skjønner jeg ikke burde gjort uten protester men jeg ble så perpleks over at jeg igjen måtte til han at jeg gikk inn.
Jeg hadde da gått ned 6 kilo, og spurte legen om dette var vanlig da jeg naturlig nok ble litt bekymret siden jeg ikke har vært gravid før og ikke er sikker på om det er normalt eller ikke å gå ned. Han "var ikke helt sikker på om det var bra eller ikke" og sendte meg inn for å ta nye prøver for å se om alt var i orden. Han sa så at de skulle ringe meg når han hadde fått prøvesvarene uansett hvordan de var, har ikke hørt noe.

Han sa så at han skulle prøve å høre etter hjertelyden til babyen, og jeg la meg ned og han dro dette verktøyet over magen min en gang, såvidt nedpå, og sier at nei her er det ikke noe lyd, har du blødd noe? Før han gikk inn igjen på kontoret sitt...
Naturlig nok blir jeg ganske så redd når han oppfører seg på denne måten. Jeg hadde også litt vondt i ryggen, og da anbefalte han meg sykemelding noe jeg tok imot da jeg tenkte han må jo vite hva som er best..

Har i ettertid vært hos min gamle fastlege og fått en mye bedre behandling, og føler meg sikker på at babyen har det bra. Denne mannen gjør at jeg blir svært bekymret hver gang jeg har vært hos han, og har grått hver gang.

Jeg er nå i uke 16 og har ikke fått noe ultralydbrev i posten. Ringte til KK for å høre om det kanskje hadde kommet bort i posten, men da viser det seg at han ikke har sendt noe som helst til haukeland, og de hadde meg ikke i systemet i det hele tatt!! Fikk anbefaling fra KK om å gå til legen i morgen å snakke med han å få han til å ordne det, og gjerne kjefte på han litt.

:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Herligfred for en empatiløs lege!! Skjønner godt at du er frustrert og lei deg etter å ha vært hos han :( Enkelte folk skulle ikke vært lege eller jobbet med mennesker i det hele tatt!

Back
Topp