Første svangerskapskontroll...

MissManga2014

Glad i forumet
Idag var jeg på min første svangerskapskontroll hos legen min... :) fikk ordnet ganske mye synes jeg... målte blodtrykk å sånne ting, og han henviste meg til tidlig ultralyd.. :D så håper det ikke er lenge til jeg får time dit...
men så sa han at neste time kunne jeg ordne med jordmor i uke 24?! skal man ikke dit før det? haha datteren min er 3 år men husker ikke hvor tidlig jeg var hos jordmor der :)

Idag var jeg på min første svangerskapskontroll hos legen min... :) fikk ordnet ganske mye synes jeg... målte blodtrykk å sånne ting, og han henviste meg til tidlig ultralyd.. :D så håper det ikke er lenge til jeg får time dit...
men så sa han at neste time kunne jeg ordne med jordmor i uke 24?! skal man ikke dit før det? haha datteren min er 3 år men husker ikke hvor tidlig jeg var hos jordmor der :)

Jeg har vært til jordmor i uke 12 alle gangene.

Det er nok fordi du er andregangsfødende... da får man kontrollene senere :)

Det er nok fordi du er andregangsfødende... da får man kontrollene senere :)

er min 3 dette, men syntes det var rart uansett.. hehe føltes så lenge til :) men er vel kanskje sånn da.. Jeg skal på tidlig ul snart også blir det vel ul i uke 15 og ordinære ul etter det.. går vel fort tenker jeg :)

Jeg var til jordmor på min første svangerskapskontroll. det var i går i uke 8. Der jeg bor er det vanlig at man er til jordmor iallefall 1 gang før uke 12. Hun synes det er greit å snakke med de gravide tidlig i svangerskapet.

Jeg var til jordmor på min første svangerskapskontroll. det var i går i uke 8. Der jeg bor er det vanlig at man er til jordmor iallefall 1 gang før uke 12. Hun synes det er greit å snakke med de gravide tidlig i svangerskapet.
Hm ja kanskje jeg bare skal ringe å høre med jordmoren her.. :)

Både denne gangen og forrige gang er det vanligvis ikke ny kontroll før etter oul.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fikk også beskjed om det samme som andregangs fødende! Uke 24, altså time i mars ;-) Utrolig lenge til, men er vel det som er vanlig når man har født før!

Tror ikke det skal ha noe å si om du har født før. Tror de vanlige kontrollene er:
1. lege i uke 10-12
2. OUL uke 18/19
3. kontroll valgfritt jordmor/lege
osv.

Kontrollene blir tettere jo lenger man er ut i svangerskapet. Om man er veldig engstelig eller har andre grunner til å følges opp ekstra, setter noen opp ekstra kontroller. Mener å huske at det var en artikkel her på babyverden med oversikt over kontrollene.

Det var lenge mellom! Når jeg fikk nr 2, regnet de ikke oul som kontroll, målte jo ikke blodtrykk, tok urinprøve o.l. Dq. Så jeg hadde kontroll hver 4. Uke fra ca uke 10 uavhengig av ultralyd. Denne gang skal jeg ha 1.kontroll i uke 12 hos lege, og da kommer jeg til å bestille time hos jordmor i uke 16 ca.

Fikk med meg et skriv fra legen med oversikt over når sånn ca man har svangerskapskontroller, og der står det oppført uke 16 hos jordor for 1. gangsgravide. Er gravid for første gang, så tenkte jeg skulle ringe å høre om hva som er vanlig :)

hm... er da virkelig ikke sååå lenge siden jeg gikk gravid sist... husker ikke at det var så sjeldent.... haha...
trodde ikke det var så lenge siden jeg gjorde det heller..hehe men kommer ikke på akkurat dette...
eneste jeg vet er at jeg får flere ul enn vanlig, så det blir kjekt iallfall :)

Back
Topp