Første svangerskapskontroll?

MrsMeoh

Gift med forumet
Når er det vanlig å ha den første svangerskapskontrollen?

Jeg skal på en tidlig ul i ca uke 8, etter ønske fra fertilitetsklinikken - kan dette regnes som den første, eller må det være en egen time?

Hva regnes som første svangerskapskontroll? Hos jordmor eller hos fastlege? Skal til fastlege på tirsdag

Termin 9.februar med første frøet:)

Ut i fra hva jeg husker, så bestemmer man visst det selv... Jordmor har vanligvis bedre tid, og har jo mer utdannelse og erfaring enn hva enn almennlege har. Spørs på hva man har behov for.... Jeg vet bare ikke når :p

Mener det er normalt i uke 8-12. Hvordan går jeg frem hvis jeg vil gå til jordmor fremover?

Man må uansett ta blodprøve som man skal ha med seg på fødestua. disse må tas mellom uke 8 og 12 da søker også legen fødested for deg om ikke jordmor har mulighet til å ta blodprøver osv. Anbefaler de at du drar til legen første gangen også kan du heller gå til kun jordmor etter det, om det er det du ønsker. Om du må ha sykmelding må du sef til legen. Ytters få jordmødre som har lov til det.

03.02.14

Man må uansett ta blodprøve som man skal ha med seg på fødestua. disse må tas mellom uke 8 og 12 da søker også legen fødested for deg om ikke jordmor har mulighet til å ta blodprøver osv. Anbefaler de at du drar til legen første gangen også kan du heller gå til kun jordmor etter det, om det er det du ønsker. Om du må ha sykmelding må du sef til legen. Ytters få jordmødre som har lov til det.

03.02.14
Tusen takk for svar:) da ble jeg litt klokere hehe

På babyverden er det en oversikt over kontroller og hva som skjer på første kontroll.

Første gang er greit å ta hos lege siden du må ta blodprøver (ellers må du til lege å ta de etterpå uansett). Fyller ut papirer, veier og måler bt.

Første kontroll er mellom uke 8-12. Andre kontroll er oul uke 17-19. Tredje kontroll er uke 24. Oversikt står sikkert i bøker/hefter du får hos legen.

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei 4.2.14 <3

Back
Topp