Første svangerskapskontroll

KatlaJ

Glad i forumet
Hvor tar dere første svangerskapskontroll? Hos legen eller jordmor? Og hvorfor? 
Jeg er så usikker på hvor jeg skal bestille første time.... har ikke vært gravid i Norge før og i hjemmelandet mitt bruker vi bare jordmor, drar aldri til fastlegen på grunn av graviditet. Så nå spør jeg dere damer, hvor tar dere første kontrollen? hvorfor? og hvor langt ut i svangerskapet?
 
Hos lege og det der fordi på første kontroll så skal det taes masse blodprøver som jordmor ikke kan ta :)
Jeg var i går :)
 
Hos lege og det der fordi på første kontroll så skal det taes masse blodprøver som jordmor ikke kan ta :)
Jeg var i går :)
 
Hos lege og det der fordi på første kontroll så skal det taes masse blodprøver som jordmor ikke kan ta :)
Jeg var i går :)
 
Hos lege og det der fordi på første kontroll så skal det taes masse blodprøver som jordmor ikke kan ta :)
Jeg var i går :)
 
Jeg kommer til å bruke fastlegen. Først og fremst fordi jeg ikke har fått noe info om andre valgmuligheter enda. Regner med man får denslags info på første kontroll og at man kan bytte til jordmor etter dette om ønskelig? :) Hva er egentlig fordelen med å gå til jordmor?
 
Skulle jeg velge ville jeg definitivt gått til jordmor. :)
De er jo spesialiserte innen dette, og de har gjerne pittelitt bedre tid.. Føler jeg..

Men nå kommer jeg nok til å være mange ganger hos fastlegen før den tid av mange grunner, og etterhvert vil nok all oppfølging bli på sykehuset (gyn, UL-er og diabetespoliklinikken slik som sist) Så derfor kontakter jeg ikke jordmor før det.. Gjorde det forrige gang og måtte bytte fra henne da jeg måtte følges opp der.. Så det var jo lite vits i... 
 
Første blir hos legen! For da skal det taes masse tester. Også går jeg nok videre ca 2 hos jm, 1 hos lege, 2,1,2,1 osv
 
Forrige gang gikk jeg første til lege i uke 12. Resten hos jordmor :) hun tok seg bedre tid og så MEG! :) Hehe :)
 
Er vel litt forskjellig fra kommune til kommune, men tror det er vanlig å gå til lege første gangen for å ta blodprøver og sånt. Her jeg bor er det vanlig praksis at fastlege tar første kontroll, og deretter annenhver gang hos lege og jordmor. jeg får visst kun legetimer ettersom jeg har hørt, for jordmor er sykmeldt og de har ikke klart å finne en vikar. litt kjipt det da...
 
1kontroll tar jeg hos legen når jeg er 10-11 uker på vei tenker jeg. Sist gang gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege, det fungerte fint. Får se hvordan det blir denne gangen. Legen min er også gravid, og jeg vet ikke helt hvor lenge hun har tenkt å jobbe, dermed er det mulig jeg holder meg en del til jordmoren denne gangen :)
 
Jeg gikk bare til lege forrige svangerskap, og kommer muligens til å gjøre det denne gangen også. Legen min er spesialist i fødselhjelp og gynekologi, så føler meg rimelig trygg når jeg går dit.
 
Sist gikk jeg mest til lege. startet å gå annehver gang til lege og jordmor, men jordmortilbudet her var ganske dårlig da, så endte opp med å gå bare til legen etter hvert. Hørte av ei venninne som fik barn for noen mnd siden at jordmortilbudet er blitt mye bedre nå, men er veldig fornøyd med fastlegen også, så er usikker på om hva jeg skal gjøre. Regner med jeg kommer til å prøve å gå annehver gang.
 
Jeg har allerede hatt hos fastlegen. Jeg er litt rar, stoler ikke på andre enn fastlegen min. Hun kjenner meg og min (lange og sterke) historie, og behandler meg deretter.

 
Jeg var hos legen forrige fredag (var da ca 6 uker), og der tok jeg urinprøve, målte blodtrykk og blodprosent. Fylte også ut sånn helsekort for gravide. Fikk litt blader og bøker osv. Skal tilbake når jeg er 12 uker og noen dager. Jeg fikk også litt info om jordmortilbudet i kommunen, og legen sa at fordelen med å dra til jordmor, var at de ofte har litt mer tips og "triks" angående svangerskapet, mens legene er litt mer "faglige", og har kontroll på alt av prøver osv. Så hun legen anbefalte å dra både til lege og jordmor.
 
går til legen de første gangene fordi jeg har et godt forhold til ham og fikk veldig god oppfølging sist. I tillegg skal det jo tas blodprøver og stoffskiftet mitt må følges opp. Det skal også sies at legen min har ultralydapparat :D     var kun hos jordmor to ganger sist....
 
Takk for mange svar :) 
Da tror jeg nok jeg bestiller time hos fastlegen for første kontroll. Er ikke noe særlig fornøyd med legen min så jeg kan tenke meg at det blir mest jordmor etter første kontroll.... jeg får se det litt an... men spennende da, da skal jeg bestille time snart hos fastlegen :) 
Det er vel kanskje lurt å si ifra når jeg bestiller timen at det er første svangerskapskontroll, sånn at han evt gir seg tid til alle disse testene eller? 
 
Gjør det samme som sist. Lege første gang, og deretter jordmor.

Fastlegen min er (som vanlig) sykemeldt, så det er en ung herremann som er vikar for henne. Han fjernet fotvortene mine for et halvt år siden, og jeg synes det er dødsflaut å gå til han, for jeg er sikker på at han husker meg for akkurat DET (for de gangene jeg har vært hos han etterpå, så spør han hvordan det går med foten! "jo, alt er borte nå" *rød som en tomat*!

 Ikke er han vond å se på heller, så det blir nok bare en kjapp førstegangskontroll hos han, deretter jordmor, hvor jeg kan føle meg mer komfortabel, hehe.
 
Aporpo første svangerskapskontroll..
Jeg var der for et par uker siden, og da måtte jeg ta av meg bh´n for at doktor skulle "draaa" i puppene mine??! Har aldri hørt om denne rutinen før! 
Haha.

Noen andre som har opplevd dette?
 
Back
Topp