Første svangerskapskontroll??

Jent1

Forelsket i forumet
Mailykke <3
Noen som har vært på første ordinære svangerskapskontroll?
Jeg fikk beskjed med legen om at den første ikke var før i uke 12, trodde det var i uke 8 jeg?

Noen som vet noe om dette?

Ehm, jeg har ikke et ordentlig svar, men utifra alt jeg har lest varierer det fra lege til lege. Har du komplikasjoner får du mulighet til kontroll før uke 12.
Fram til no har jeg hatt det fint, så jeg trenger ikke svangerskapskontroll før 13. september der jeg er 10+6 :)

Her er det vanlig med første kontroll rundt uke 12.
Bestilte time i dag å fikk tid 22.sept da er eg 12+6.

Hos legen min er det vanlig med første kontroll mellom uke  9 - 12. Jeg har fått time når jeg er 10 + 5.

eg skal imorra.. Da er eg 10+1. Skal til Jordmor i uke tolv, men det er fordi eg skal ha ekstra oppfølging :)

Her varierer det veldig!
Men sønnen min fikk jeg i uke 12 en gang, mens sist skulle jeg hatt i uke 7, før jeg mista.. Denne gangen har jeg fått da jeg er mellom 10 og 11 uker :)

Normalen er mellom uke 8 og uke 12. Jeg var i dag, og er 9 + 1 :)

Jeg fikk også beskjed om å vente til runt uke 12 før første kontroll. Jeg fikk den beskjeden om det vare noe nytt dem ha begynt med.

Det er nok stor forskjell fra lege til lege og kommune til kommune på hvilken ordning de har på dette. Jeg var hos legen i uke 6, skal til jordmor nå i uke 10, til legen i uke 11, og så til legen igjen i uke 18. Det er legen som har satt opp datoene for meg, og jeg har ikke noe behov for ekstra oppfølging, men synes det er en veldig grei måte å gjøre det på her i kommunen (en lege som følger opp alle gravide, og har en fast dag i uka som er avsatt til dette). Er glad jeg slapp å vente til uke 12 med første sjekk. Godt å få vite at alt sto bra til allerede i uke 6. Men så er jeg jo førstegangsfødende ;)

jeg skal i uke 10, de var hun som satte opp den uken.

Ingen fasit på det :) men jeg skal på fredag, er da 11 uker på vei :)

Jeg skal på første kontroll når jeg er 13 uker på vei. Prata med JM ettersom jeg ble litt usikker, og trodde jeg burde vært der engang før uke 12.. Delevis rett, da.. De vil helst at man tar blodprøvene før uke 12, men veldig tett oppunder.. Så hun skulle sende meg henvisning så jeg kunne ta blodprøvene i uke 11-12, så fikk legen også svarene til min første kontroll! :) Dette for å vite utgangspunkt på blodprosent og jernlager og sånn, for det kan forandre seg etter 12. uke... Om jeg forsto det rett.. :)

Er vel ingen fast uke, mener det er uke 8-12 som er vanlig. Jeg var i uke 8 bare for å få det overstått siden det er litt travelt i ukene fremover ;-)

Hadde i dag jeg. Jeg er bare 7 uker på vei

Jeg fikk beskjed om å bestille time i uke 12/12 uker på vei, ca.

Skal ikke før 23 sept, da er jeg i uke 13 synes det var litt sent, men det er greit, skal på UL om en uke så da får jeg jo vite om alt er bra med den lille. Forrige gang hadde jeg første kontroll i uke 8

her er det vanlig i uke 10-12 :-)

Back
Topp