Første svangerskapskontroll

Nrtopåvei

Andre møte med forumet
Når er det vanlig å ha første svangerskapskontroll egentlig ? Og må man gå til lege, eller kan man velge å gå til jordmor helt fra starten av ?

Jeg skal på min nå, og jeg er nesten i uke 7... Trur det er vanlig å gå til legen første gangen, så kan man velge litt etterpå;)
Men trur også det er mest vanlig å 1. sk rundt uke 10;)

I mine svangerskap så har jeg gått kun til JM, og det kommer jeg til å gjøre i dette også :)
Har ikke tenkt så langt som til kontroller enda, men over ferien en gang sikkert :)

Jeg kommer til å kontakte min JM når jeg har pasert 12 uker.

Jeg har fått min første jordmor time den 12.juli, og blir gående til JM til vanlige kontroller.
Og har vært til legen idag, skal bestille meg ny time når jeg er 12 uker. Må sikkert tilbake flere ganger til legen pga att jeg har en spesiell blodtype!

Jeg skal på min mellom uke 7 og 8. Hvis ikke måtte jeg ha ventet til uke 12+ med tanke på ferien til legekontoret. Vil helst ha det litt tidlig så det ikke blir stress med å få time til ordinær UL :)

Legen må fylle ut helsekortet for gravide, derfor er det mangel som går til legen først. Men jeg vet om de jordmødre som fyller ut helsekortet og bare får legen til å skrive under. Personlig så synes jeg det er greit å gå til begge. Har en veldig ok lege så forrige svangerskap var det ca annenhver gang lege og jordmor.
Denne ganger blir imidlertidig sykehuset også koblet inn så nå vet jeg ikke helt hvordan det blir. Skal få en oppfølgingsplan fra uke 15. Hvis jeg kommer så langt! HÅPER!!!!:)

Jeg er også litt usikker på hvor lenge jeg skal vente med å fikse en time til fastlegen.... Mest fordi vi jobber sammen :p Jeg er vikar på et legekontor og har tilfeldighvis fastlegen min der.... Får jo fiksa meg en time rimelig raskt om jeg trenger det tenker jeg... Etter som vårt første barn ble født med hjerneskade, skal vi nok følges opp litt ekstra denne gangen, men jeg vil ikke "frike"ut  helt enda.... etter som jeg har holdt meg rolig til nå liksom. Ikke noe de får til å se enda like vell :)
jadda.... dette ble mye ;) men godt å ha en plass man kan rable ned litt :)

Vanlig å ha første kontroll mellom uke 8 og 12. Jeg går kun hos jm, legen må ikke fylle ut helsekortet som nevnt i tråden her. Forrige svangerskap var jeg på første kontroll i uke 13. Man tar med urinprøve, tar blodprøver, fyller ut helsekortet og får litt generell info på første kontroll! Jeg ringte jm i dag, skulle ringe henne å avtale på mandag igjen. Usikker på hvor langt jeg er på vei, så håper på henvisning til ul.

Back
Topp