Første svangerskapskontroll!

lykke88

Forelsket i forumet
Bør barnefaren være med?? :) HVa er vanlig i dag?
REdd folk kan fatte misstanke, han pleier ikke være med til legen på dagen liksom! :P

Min ble ikke med på første kontroll, som var hos legen min, syntes ikke det var nødvendig - men han ble med på første jordmorkontroll ved ca 13-14 uker, da fikk jo han også høre at det var en baby der inne! 

Tre-må-det-være! skrev:
Min ble ikke med på første kontroll, som var hos legen min, syntes ikke det var nødvendig - men han ble med på første jordmorkontroll ved ca 13-14 uker, da fikk jo han også høre at det var en baby der inne! 

Oki.. kanskje lurt vente, er lett mistenksomt.. Å selvsagt møter man noen man kjenner når man ikke bør det.. hehe! ;)

Samboeren min var aldri med i forrige svangerskap, jeg ser ikke noe grunn til å ha han med :-) JO, han var med rundt uke 25 eller noe, for se baby på UL en gang til. :-) Så han skal nok ikke være med noe i dette svangerskapet heller.

Min var med på første kontroll og på ul, og det er mange gode grunner til å ta han med. Fom det første er det bevist at fedre som er mer med og aktive i sv.skapet blir bedre fedre siden de i likhet med moren har blitt kjente med fosteret fra starten av.

En annnen grunn er joat de ofte stiller endel sp.mål på første kontroll og da er det greit at faren får svare for seg. Og om faren selv har noen sp.mål kan han stille dem.

Jeg tror absolutt det er sunt som far å få ansvar og å bli med på kontroller fra starten av, selv om han selvsagt ikke kan ta fri til alle :P

Overalt hvor jeg har lest om sv.skapskontroller så anbefaler de alltid å ta med faren på første :)

Ved forrige svangerskap var far med på ultralyd i uke 12 og 20, men ikke noen lege eller jm kontroller. Blir vel det samme denne gangen også. 

Jeg mener at barnefar trenger ikke være med på første kontroll hos legen.. Men hos jordmor for første gang..for da er det mangen spørs om sykdom, jobb osv..og såklart at man får høre hjertet til knøttet.

Man blir ikke en dårligere far av å ikke være med på kontroll hos legen.

Barnefaren var med på alle kontroller sist, med unntak av legetimene hvor det var snakk om sykmelding. Greit å være med å sitte inne med samme informasjon. Og i det første svangerskapet gikk jeg stort sett hos jordmor. Nå kommer jeg mest til å gå til legen.
Denne gangen blir han ikke med på noen, bare ultralydene.
Var på ultralyd forrige uke og så et blinkende hjerte. Veldig fint, spesielt for barnefaren som ikke kjenner graviditeten så godt som meg :-) Når liv er oppdaget så er det 85% sjanse for at det går bra også. Får ny ultralyd av det offentlige i uke 12 fordi jeg blir 38 før jeg føder. Bra de har ekstra oppfølging av oss gamle mødre :-)

Han har tatt fri! Men begynner vurderer om d faktisk blir lett prat av folk som ser oss sammen hos legen... og heller være med på første kontroll hos jordmor. aner jo ikke hva som skjer første gang hos legen.. :) FERSK i gamet jeg så er liksom ute etter å finne ut litt hva som skjer? Dere med erfaring! ;)
Første ul er en selvfølge hos oss! ;)

Back
Topp