Første svangerskapskontroll?

Savira

Elsker forumet
Jeg tror det er det jeg skal på. Jeg var inne på legesenteret idag å leverte urinprøve og den slo ut positiv:D
Så fikk jeg da time 19 august hos legen min.
Regner med at det er til svangerskapskontroll.

Men hva skjer egentlig på første svangerskapskontroll?
Hva gjør legen som ikke jordmor evt gjør?
Hva er forskjell på de to annet enn at legen ikke tar imot så mange barn? :P

første svangerskaps kontroll får du helsekortet for gravide, tar en del blodprøver (sjekke blodtype,HIV- antistoff:
Antistoff mot rubella virus: og Syflis-test) dette er i den blodprøven en tar, og om du har hatt anemi før så sjekker de også jernlagrene.

Okey. Tusen takk! =)
Da trenger jeg vel ikke å dra til noen jordmor før jeg skal til legen den 19/8 (?)

legen kan gi deg henvisninge, ta blodprøva osv. Man bruk væl va mest t lege om man har et risikosvangerskap, eller at man bære lik legen sin! Eg gikk annakvær gang til legen og jordmora og eg likt jordmora best:) Etter første kontroll t lege kan du velg sjøl:) Jordmora har meira tid, og veit ka ho snakk om;)

Jordmor kan ikke sykemelde så vidt jeg vet, og mange tar ikke blodprøver. Men ellers er de velegnet til ordinære kontroller, og du kan velge å ta alle kontroller der, eller hos legen, eller kombinasjon. Første er greit å ha hos legen grunnet blodprøvene, ellers er det hipp som happ.

Ingen grunn å gå til jm før legetime din nei, normalt oppsett for friske gravide er 1. kontroll i uke 8-12 en plass, og neste rundt uke 17-19 (UL-timen, men en del har ordinær kontroll rundt samme tid, min jm sier at hun som standard innkaller meg i uke 17, jeg har en legetime i uke 9 før den tid)

Back
Topp