Første svangerskapskontroll

• Trådstarter Trådstarter Sunshine*
  • Opprettet Opprettet
S

Sunshine*

Guest
Dere som har vært på første svangerskapskontroll, hva skjedde på den? Hva tok legen opp, og hvilke tester tok dere?

Har ikke vært på det enda, men med førstemann så fylte vi ut det skjemaet (spurte meg om alkohol, røyk, vitaminer, vekt, høyde, om jeg hadde vært gravid før osv), tok blodprøve og urinprøve, fikk en svangerskapsbok.. hmm.. ja også målte legen blodtrykket, også snakket vi vel litt sammen..

[:)]

Jeg har nettopp vært til første kontroll, men legen jeg fikk visste ingenting om graviditet virket det som. Har fyllt ut skjemaet feil, klarte ikke å rekne ut termindato og snakket ikke om noe av det som skal skje framover. I tillegg så klarte hun å rope det ut i gangen at jeg er gravid, og vi har ikke fortalt det til noen enda... Føler meg ikke akkurat tatt vare på i min første graviditet, jeg hadde jo mer kunnskap om det.. [&o]

ORIGINAL: Sunshine*

Jeg har nettopp vært til første kontroll, men legen jeg fikk visste ingenting om graviditet virket det som. Har fyllt ut skjemaet feil, klarte ikke å rekne ut termindato og snakket ikke om noe av det som skal skje framover. I tillegg så klarte hun å rope det ut i gangen at jeg er gravid, og vi har ikke fortalt det til noen enda... Føler meg ikke akkurat tatt vare på i min første graviditet, jeg hadde jo mer kunnskap om det.. [&o]

Huff det hørtes ikke noe hyggelig ut [&o] Kanskje du kan bytte lege?

Så kjipt.. Ikke noe gøy å føle at en ikke blir tatt vare på.. Kanskje en idee å bytte fastlege eller kanskje å kun gå til jordmor? Tror jeg skal gå mest til jordmor[:)]

Jeg har vært. Tok ikke noen prøver osv, men hadde med meg urinprøve som de skulle sende til dyrking. Snakka om syklusen og kan/kan ikke-ting, snakka om sydenturen jeg skal på osv. Var veldig koselig faktisk! [:)] Også fikk jeg henvisning til tidlig UL. Skal tilbake om 5 uker :)

Jeg har vært. Hadde med urinprøve, tok blodtrykk, vekt og fylte ut svangerskapsskjema. Etterpå snakket vi om hvordan leve som gravid, i forhold til kost, trening feks. Så ble jeg henvist til tidlig UL og den ordinære. Og fikk spørre om det jeg lurte på som feks maling, sydentur.. Var veldig greit faktisk [:)]

Ja, tenkte jeg skulle ringe over helgen å mase meg til en annen fastlege [;)]
Men fikk du henvendelse fra fastlege til jordmor, eller tok du kontakt selv?

Man må ta kontakt med jordmor selv [:)]

Du kan også bytte fastlege på www.nav.no [:)] Bare et par tastetrykk..

Den gangen jeg gikk til jordmor var det fastlegen min som anbefalte meg denne jordmoren. Vet ikke hvordan praksisen er på det, men du kan sikkert også ringe til den helsestasjonen du hører til og bestille time hos jordmor der. Er ganske vanlig å gå til fastlege/jordmor annenhver gang til kontroll [:)]

Du kan ringe helsestasjonen i kommunen du bor i, for å få tak i jordmor[:)]

Det er egentlig fullt hos alle legene på helsesenteret, så jeg må ringe å prøve å overtale de til å flytte meg uansett. Hun fylte ut et skjema for meg også ja, men det er mange feil der. Jeg såg det ikke før jeg kom hjem, for hun lot meg ikke se det mens hun holdt på. Under spørsmålet om terminen er sikker eller usikker, har hun krysset for sikker fordi hun trodde det mente at jeg var sikker på at jeg ville beholde babyen!! [:o] Det var det hun spurte meg om. Og det er bare 1 eksempel.
Men da skal jeg spørre etter jordmor også, så kan jeg ta meg en tur til henne [:)]
Takk for alle svar [:)]

Jeg har vært på tidlig UL...
Fylte ut helsekort, tok hemoglobinprøve og UL... der var alt som det skulle iht syklusen [:D][:D]
så skal jeg inn igjen på UL om ei uke og i uke 11/12... da får jeg vel mere informasjon om hva som skjer videre.
Jeg går til privat GYN, blir veldig ivaretatt...

gleder meg MASSe til å se på skjermen igjen..

fikk bare beskjed om å leve som normalt og kose meg... [:D][:D][:D]

Back
Topp