Første svangerskapskontroll

Tull@

Flørter med forumet
Hei
JEg lurer litt på hva som skjer første time hos legen...Samboeren hadde tenkt å være med, men så fikk jeg høre at legen ikke har ultralyd, så da får han jo ikke sett noe...nedtur! Så da drar jeg alene tenker jeg...men lurer litt på hva som skjer der..[:)] Skal dit neste uke.

Mulig dette er forskjellig fra plass til plass, men jeg måtte i såfall ha med urinprøve,den sjekker de hcg på og om du har no urinveisinfeksjon,så tar de blodprøver,for å sjekke blodtype ol....så blir det snakket litt....så blir det fyllt ut sånn helsekort....blir veid og målt osv ;) det var jeg igjennom i allefall....[:D]
Det samme skjer stort sett første timen hos jordmor også[:D] Masse lykke til[:D]

Det var bra du sa det med urinprøve, for det har ikke jeg fått beskjed om:) takk:)

ofte gynekologisk undersøkelse også, for å ta div prøver

Gyn undersøkelse trenger jeg jo ikke som har hatt så tett oppfølging hos fertelitetsklinikken...får vel dusje og ta alle forhåndsregler fordet da. hehe

ORIGINAL: Tull@

Det var bra du sa det med urinprøve, for det har ikke jeg fått beskjed om:) takk:)

Jeg fikk beskjed om å ta med prøve av første morgenurinen.

ORIGINAL: Comma

hmm, har ikke fått beskjed om noe slikt jeg heller... men hvordan skal man oppbevare prøven frem til man skal til legen? har time 3 timer etter jeg har stått opp!

bare å stikke innom en dag tidlig like etter lege kontoret har åpnet.
jeg var hos legen for å forlenge sykmelding, og da tok han det som første svangerskap kontroll. men da sa legen min at jeg bare skulle komme innom en dag tilig med en urin prøve. for jeg hadde time rett før de stengte.

De fleste skal ha med urinprøve til hver kontroll..

de tar gun undersøkelse for klamydia, herpes, hiv og en del andre kjønnsykdommer... men det er standar rutine som regel... har nu bestandi gjort det...

ORIGINAL: maryjoleen

er vel ikke vanlig med gyn underdersøkelse på første kontroll?
håper ikke det[8D]

Nei det er ikke vanlig, det VAR vanlig men er ikke en stanard nå lenger. I mitt svangerskap i 03/04 var det vanlig, men det forsvant vel rett etter det mener jeg... [:D]

Jeg hadde gyn underdersøkelse nå når jeg hadde min første time... Men tror ikke dette er vanlig lenger. Jeg spurte om hun kunne ta,siden jeg ikke hadde hatt siden 2004... Greit og få de gjort, og samtidig få vite at alt ser bra ut "der nede" [:D]

ORIGINAL: Carina 88!

Jeg hadde gyn underdersøkelse nå når jeg hadde min første time... Men tror ikke dette er vanlig lenger. Jeg spurte om hun kunne ta,siden jeg ikke hadde hatt siden 2004... Greit og få de gjort, og samtidig få vite at alt ser bra ut "der nede" [:D]

sikkert greit å ta undersøkelsen når det var så lenge siden...jeg derimot har nå spredd beina alt for mange ganger (hehe) siden november, så satser på å slippe jeg da..hehe!
Jeg brukte pergotime i januar og februar, og måtte da på innv. ultralyd på min cyklus dag nr 13.
Jeg spøkte med sambo om at gu var ikke noe problem lenger, men tannlegen derimot, [&:]

ORIGINAL: werana

hmm, har ikke fått beskjed om noe slikt jeg heller... men hvordan skal man oppbevare prøven frem til man skal til legen? har time 3 timer etter jeg har stått opp!

Sett den i kjøleskapet [:)]

ORIGINAL: vimsemaja

ORIGINAL: werana

Sett den i kjøleskapet [:)]

De gangene jeg har hatt med urinprøve til lege, så har jeg bare lagt glasset i en brødpose, knytt hardt igjen og hatt den i veska frem til legetimen......... Litt ekkelt det kanskje....... men det funker hvertfall!

jeg tok ikke GU på første kontroll, og det var heller ingen spørsmål om det. Urinprøven tok jeg hos legen, så det var tydeligvis ikke farlig at det ikke var morgenurin.. de spurte heller ikke om jeg hadde med urinprøve selv. Tok masse blodprøver, ble veid, spurt masse spørsmål om sykdommer ol til helsekortet og fikk litt info samt bøker. Sambo var med, og han syns det var ganske kjekt selv om det ikke skjedde så mye spenstig egentlig.. det gikk jo litt mer opp for han hva som holder på å skje [:D]

ORIGINAL: november_baby2010

jeg tok ikke GU på første kontroll, og det var heller ingen spørsmål om det. Urinprøven tok jeg hos legen, så det var tydeligvis ikke farlig at det ikke var morgenurin.. de spurte heller ikke om jeg hadde med urinprøve selv. Tok masse blodprøver, ble veid, spurt masse spørsmål om sykdommer ol til helsekortet og fikk litt info samt bøker. Sambo var med, og han syns det var ganske kjekt selv om det ikke skjedde så mye spenstig egentlig.. det gikk jo litt mer opp for han hva som holder på å skje [:D]

så kjekt å få bøker og slikt [:)]
jeg gleder meg mer og mer til timen min på fredda [:D]

ORIGINAL: BabyINovember10

de tar gun undersøkelse for klamydia, herpes, hiv og en del andre kjønnsykdommer... men det er standar rutine som regel... har nu bestandi gjort det...

Jeg tror dette er kun hvis det er en stund siden du har hatt GU før. F.eks. for meg er det maaange år siden sist, så fastlegen min ville at jeg skulle ta en denne gangen.. En vevsprøve..

Dette er "vanlig" info (i hvertfall på legekontoret hos oss)
*Ta med urinprøve. Hvis du har time sent på dagen, sett prøven i kjøleskapet. Hvis den står i romtemp. vokser bakteriene "uten grunn".
*G.U. er ikke rutine ved sv.sk.kontroller lenger, men hvis det er mer enn 5 år siden sist bør det tas en celleprøve. (og evt. chlamydia-prøve hvis man først skal ha G.U.)
*Chlamydia, HIV, herpes og div. kjønnssykdommer kan testes i blod og/eller urin.

I tillegg pleier vi å ta en blodprøve-sjekk det meste; bl.a. vitaminer, jern osv.
Får satse på dette gir noen noen svar på prøver på den første kontrollen [;)]

Back
Topp