Første svangerskapskontroll på telefon

Nightfall

Glad i forumet
JuniJubel2021
Julilykke 2023
Jeg har bestilt time til første svangerskapskontroll som jeg skal ha på mandag. Da er jeg 8+3.

Fikk en SMS i dag om at timen min har blitt gjort om til en telefontime. Leste i avisa på torsdag at legesenteret mitt har hatt en koronasmittet person innom kontoret og de måtte derfor stenge ned en dag for å vaske ned osv.

Jeg lurer litt på hvordan dette skal foregå. Jeg trodde jo jeg skulle både levere urinprøve og ta blodprøver på denne timen. Jeg har blant annet nettopp fått meg katt og har lyst til å sjekke om jeg har antistoffer mot toksoplasmose før vi lar kattungen får være ute (innekatter skal være relativt trygge mot dette).

Noen som har hatt en slik time og vet hvordan dette gjøres?
 
Tror første timen hvor man skal levere inn prøver egentlig er senere. Men urinprøve kan du sikkert avtale å bare komme innom med uten å se lege. Gjorde det selv i dag. Hadde min første med lege siden jeg var sliten og ville ta blodprøver tidlig. De andre har vært på telefon, men det gikk greit da det var sykemelding og kvalmestillende resept jeg skulle ha.
Fikk en melding 40 min etter timen egentlig skulle ha begynt. Fulgte instruksene og vi kunne begge se hverandre på telefonen.
 
På mitt legekontor ønsker de ikke å ta blodprøvene og den første urinprøven (med mindre en mistenker UVI selvsagt) før 12+0. Så mulig derfor du har fått beskjed om telefonkonsultasjon. Du kan jo gi tilbakemelding om at du ønsker time til laboratoriet for blodprøve da. :)
 
Jeg fikk beskjed om å ta blodprøver ca i uke 11-12. Urinprøve har jeg riktignok levert inn, men det kan du stikke innom legekontoret å gjøre hvis du føler det er behov :) Jeg skal riktignok ha første jordmortime digitalt, da er jeg ca 15+0. Synes det var rart, for da er det jo så mye jordmor kan sjekke :confused005
 
Jeg snakket med legen tidligere denne uka på grunn av sykemelding. Han sa også dette med at det ikke var alle prøver de kunne ta før uke 12. Syns det er så rart, for på kommunen min sin hjemmeside står det at man skal ta første kontroll hos legen mellom uke 8 og 12. Hva er vitsen med å sende folk til legen før det er nødvendig liksom?
Jaja jeg får bare komme tilbake senere eller spørre om blodprøver.
 
Jeg snakket med legen tidligere denne uka på grunn av sykemelding. Han sa også dette med at det ikke var alle prøver de kunne ta før uke 12. Syns det er så rart, for på kommunen min sin hjemmeside står det at man skal ta første kontroll hos legen mellom uke 8 og 12. Hva er vitsen med å sende folk til legen før det er nødvendig liksom?
Jaja jeg får bare komme tilbake senere eller spørre om blodprøver.
Sniker
Helsenorge sin side virker ikke å være oppdatert på de siste retningslinjene, og det er litt forvirrende. Det jeg har fått beskjed om siden svngerskap i 2017 (legekontor sa til meg at dette var da helt ny praksis) er at første kontroll skal gjøre i uke 12. Man kan såklart alltid bestille time tidligere, kan jo være ting som må tas opp før det, men blodprøve og urinprøve tas først da. Hører via forum at det praktiseres litt ulikt, men blodprøver fra uke 12 skal være korrekt :) så derfor kan det være at legen tenker at du har noe annet svangerskapsrelatert enn akkurat første blodprøver å ta opp, kan jo være behov for sykemelding, kvalme eller annet som kan drøftes over telefon.
Lykke til med svangerskapet, husk å få satt opp en ny time første svangerskapskontroll i uke 12 :)
 
Er så ulik praksis overalt. Har tatt blodprøver alt fra uke 8 til uke 12. Snakk med hu på Mandag, kanskje hu allerede har tenkt at hu kan gi beskjed om at du skal innom å ta blodprøver og urinprøve ein anna dag når dei har kontroll på smitten ❤ i disse tider er det sjeldent erfaring har så mykje å sei, då veldig mykje er heilt nytt og spesielt :) håper du får ein hyggelig time på telefon fordi ❤
 
Back
Topp