Første svangerskapskontroll - når og hvor?

Totoro

Glad i forumet
Februarbarna 2020
❄️ Januargull 2023 ❄️
Februarbarna 2023
Jeg lurer på når dere har bestilt/bestiller første svangerskapskontroll? Hvor mange uker er det lurt å være på vei? :) Og drar dere til jordmor eller lege første gangen?

Skal til legen når jeg er 10+1. Må liksom dit for blodprøver rundt da, så tar første kontroll der, heller enn å måtte dra både til jordmor og til lege.

Jeg skal ha første kontroll hos jordmor når jeg er 13+6. Fikk lite ut av å gå til lege sist, så jeg kommer til å ta mest mulig på helsestasjon, men det er veldig smak og behag :)

Jeg skal til legen i morgen for første svangerskapskontroll, er da 10+0. Hadde en tidlig samtale med jordmor allerede i uke 7, kun utfylling av helsekort, spørsmål og svar. Praksis her er ulik fra kommune til kommune.

Det er vel bare å bestille nå, så får du den kanskje ila sommeren? Ferieavvikling kan jo gjøre det vanskelig å få time :). Pleier å være legen man går til den første gangen.

Var hos jordmor rett før 8 uker på grunn av ferieavvikling og at jeg skulle på tul. Fikk fylt ut helsekortet før ultralyd. Personlig liker jeg best å gå til jordmor. Har grei jordmordekning i kommunen, føler jordmor har mye bedre tid og har mye mer kunnskap om svangerskap og fødsel. For min del gikk fødsel relativt raskt sist og mot slutten vil jeg bli fulgt opp litt ekstra da vi har lang reisevei. Legekontoret ligger i nabobygget dersom det vil bli behov. Gikk dit etter jordmortimen for å ta blodprøvene man må ta. :)

Takk for svar alle sammen :) Jeg er jo bare 7+2, så tenker jeg ringen legen neste uke og setter opp en time litt frem i tid. Virker som om det er veldig smak og behag ja, så jeg får nesten bare prøve meg frem og se hva som funker for meg :D

Hadde time hos lege i uke 7, tror ikke det er helt vanlig, men de satt meg opp så tidlig siden det var ivf.. Var hos jordmor når jeg var 9+0, så her har det gått kjapt i svingene :) Men forsto det på legen som at det var slutt på det at man ikke kunne ta blodprøver før etter uke 12 :) Jeg er veldig fornøyd med legen min som er spesialist innenfor svangerskap og veldig fornøyd med jordmora også, så jeg kommer til å gå annenhver gang hos hver :)

Nå bor jeg i Tyskland, og her går gravide til kvinnelege, altså gyn. Så det er litt anderledes.

Sist jeg var gravid derimot, bodde jeg i Norge, og da gikk jeg nesten kun til jordmor fordi jeg likte henne så godt. Det var mindre stivt hos jordmor følte jeg, legen var veldig nøye, men mest opptatt av det medisinske. Det er smak og behag:)

Jeg var hos legen tidlig for å måle hcg nivået, og var på tul når jeg var 7+5. Skal til jordmor for første gang neste uke og da er jeg 8+6 og skal til legen igjen i slutten av måneden. :)

Jeg drar til privat gyno i uke 12, sist dro jeg til legen i uke 12 og tok første kontrollen.

Jeg var hos jordmor da jeg var 7+5, men det var pga jeg var på kontroll med lillemor og så traff jeg jordmora på helsestasjonen og fortalte at jeg skulle ha en til så da syns hun det var like greit å ta meg inn :) Vi gjorde ikke så mye annet enn å snakke litt og fylle ut helsekort for gravide :) Har bestilt legetime neste uke for blodprøver og sånn, er da 11+4 :)

Skal på tul 12+0 og kontroll hos legen 12+3. Tenker å gå til jordmor på de neste kontrollene. :)

Var innom legen i uke 6+1 pga henvisning til oppfølging på sykehuset.
Skal på ordinær første kontroll hos fastlegen i uke 11+5, og tul nr 2 på sykehuset 12+6 :)

Jeg har allerede hatt to ultralyder privat pga tidligere exu ++. Har fått time hos fastlegen i uke 12.

Siden dette er første svangerskap vet jeg ikke helt hva som er best med tanke på fastlege eller jordmor for ordinære kontroller, men hvis alt virker normalt og jeg ikke trenger sykemeldinger, tenker jeg at jeg vil gå mest til jordmor og så supplere med fastlegen innimellom.

Var hos lege i dag, 8+2. Fylte ut papirer og sjekket blodtrykk. Skulle egentlig ta blodprøver også, men laben kunne ikke ta i dag. Rhesusprøvene kunne ikke tas på fredager, pga analysetid og helg. Og så er det litt ferieavvikling neste uke. Så da blir det blodprøver 9+5 i stedet. Ble satt opp til ny legetime 13+2. Legen ville gjerne prøve å finne hjertelyd! Har ikke vært i kontakt med jordmor enda, men legen anbefalte dette. Det er heldigvis tilstrekkelig jordmordekning i kommunen!

Skal til lege i uke 11, tul uke 13 og jordmor i uke 15

Jeg hadde første kontroll da jeg var 5 uker på vei:) hos jordmor. Her i området jeg bor vil de ha inn gravide ganske fort:)

Første kontroll hos lege 9+3 (altså i morgen), så TUL i uke 12-13, jordmor i uke 15

Back
Topp