Første svangerskapskontroll - blodprøver fastende?

Ga92

Flørter med forumet
Hei, skal ta de første blodprøvene ifm svangerskapskontroll på mandag. Har glemt å spørre på legekontoret om disse skal tas fastende, eller går det går fint å spise først? Håper noen av dere vet :)
 
Hei, skal ta de første blodprøvene ifm svangerskapskontroll på mandag. Har glemt å spørre på legekontoret om disse skal tas fastende, eller går det går fint å spise først? Håper noen av dere vet :)
Hei, jeg skal møte fastende til min første kontroll. Om det er standard det vet jeg ikke.. Lykke til hvertfall [emoji4]
 
Sniker fra februar. Har aldri tatt blodprøvene til første svangerskapskontroll fastende. Har hatt denne kontrollen 3 ganger, så tror jeg ville fått beskjed om jeg hadde gjort feil hver gang. Vanlig med fastende oppmøte hvis du skal ta glukosebelastningstest, men ved mindre det er noen spesiell årsak til det, tas den først rundt uke 26-28. :)
 
Fikk aldri beskjed om å møte fastende forrige svangerskap. Har nettopp snakket med legen om prøver i neste uke, fikk heller ikke da beskjed om å være fastende :)
 
Fikk heller ingen beskjed om å være fastende i forkant av SK, og ble heller ikke spurt om jeg var det. Nå var jeg riktig nok det pga. kvalme/oppkast, men...
 
Hei, skal ta de første blodprøvene ifm svangerskapskontroll på mandag. Har glemt å spørre på legekontoret om disse skal tas fastende, eller går det går fint å spise først? Håper noen av dere vet :)

Hei, til vanlig blodprøve trenger man ikke faste. Det er kun til glukosebelastningstesten. Lykke til!:)
 
Tusen takk for alle svar. Nå ble jeg glad! Ikke lett å vente så lenge med å spise nå for tiden, Hehe.
 
Det er nye retningslinjer, så kan hende legen din vil ta blodprøve for å måle langtidsblodsukker. Det skal jeg gjøre, siden jeg har hatt svangerskapsdiabetes ei gang før. Du kan jo ringe legekontoret og høre. Gjorde ikke dette sist, så det er nytt av året har jeg forstått det som.
 
Jeg var på helsestasjonen forrige uke og skulle ikke faste. Men det er mulig de vil måle langtidssukker senere i svangerskapet. Jeg målte det tidligere i år og trenger sannsynligvis ikke ta det igjen nå om alt utvikler seg normalt.
 
Det er nye retningslinjer, så kan hende legen din vil ta blodprøve for å måle langtidsblodsukker. Det skal jeg gjøre, siden jeg har hatt svangerskapsdiabetes ei gang før. Du kan jo ringe legekontoret og høre. Gjorde ikke dette sist, så det er nytt av året har jeg forstått det som.

De målte langtidsblodsukker pga diabetes i nær familie, men måtte ikke ta det fastende (målt to ganger i svangerskapet her).
 
De målte langtidsblodsukker pga diabetes i nær familie, men måtte ikke ta det fastende (målt to ganger i svangerskapet her).
Sikkert fordi jeg har hatt det før at jeg fikk beskjed om å møte fastende da :)
 
Back
Topp