Første svangerskapskontroll

krissx2

Første møte med forumet
Jeg hadde time hos fastlege forrige uke for første svangerskapskontroll. Var da 9+6. Legen startet med å si at jeg var for tidlig til kontroll og det var ingen vits å gjennomføre det nå, det var for tidlig å ta de blodprøvene som skulle tas. Hadde litt jeg ønsket å snakke med han om, men følte meg totalt avvist. Ble satt opp på ny time 3 uker senere. På helsenorge sine sider står det at første kontroll skal være mellom uke 6 og 12. Så blir litt forvirret. Andre som har opplevd lignende?
 
Merkelig av legen å si det når du allerede var der. Det er jo mye annet man kan gjøre på første kontroll selvom det er for tidlig for blodprøver.

Jeg har ikke tatt (alle) blodprøvene enda, men har vært på kontroll og fått helsekort og søkt om fødeplass.
 
Så merkelig.. jeg fikk første timen allerede i uke 6 og ble satt opp igjen i uke 10 bare så det ikke skulle gå så lang tid imellom. Nå brukte jeg jordmor hos helsestasjon istedenfor fastlegen min da, kan jo hende jordmor er litt flinkere til å følge opp.
 
Når har dere vært til første kontroll? Jeg har lest det står mellom uke 8-12. Jeg er bare 8+1 i dag, men tenker å bestille snart. Er det for tidlig?
 
Jeg var bare 8 og noen dager. Fikk tatt alle blodprøver og hatt første legekontroll.
rart dei har så ulik praksis?!
 
Fastlegen min sa det samme som din. Ble regelrett jaget ut av kontoret i uke 6 med beskjed om at jeg kunne vurdere å ta folat. Merkelig skrue.

Jordmor var helt annerledes, fikk satt opp time uka etter for samtale. Har vært hos henne i uke 7 også, grunnet sykemelding for svangerskapskvalme:depressed:. Hun tar seg av alt og snakker med min fastlege så jeg slipper å få time der. Skal tilbake i uke 15 for å høre på hjertelyd:cat:

Jeg ville tatt kontakt med jordmor og hoppet over fastlege der du kan. De færreste kan noe særlig om graviditet og oppfølgning.

Blodprøvene skal jeg ta i neste uke, da jeg er i uke 10.
 
Jeg sendte mail til helsestasjonen da jeg var 5+4 og spurte når de anbefalte første kontroll. De satte opp time fredagen som var, da jeg var 7+3. Tok blodprøver, fylte ut helsekort, hadde en lang samtale om tidligere svangerskap/fødsler, psyke, kosthold osv. Fikk neste time når jeg er i uke 16, og har fått time til oul i uke 19.
 
Hei :)

Jeg er 11+5 nå og har fortsatt ikke bestilt time til første kontroll.
Jeg ble fullstendig avvist av både lege og jordmor da jeg ringte. Så er usikker på hvem jrg burde sette opp time hos til første kontroll?
Som dere kanskje skjønner, så er dette første gangen jeg er gravid.

Tar man blodprøvene hos jordmor på første kontroll eller må jeg uansett til legen for dette?
 
Jeg ble også "jaget ut" da jeg var hos legen i uke 7, med beskjed om å komme tilbake i uke 12.. Følte et behov for å snakke med noen, selv om jeg ikke skulle ta blodprøver akkurat da.. Har heldigvis fått ny time på mandag, da er jeg 12+0.

Vurderer å kontakte jordmor for resten av kontrollene.. Føler ikke fastlegen har tid til meg og tror ikke det vil forandre seg noe fremover..
 
Ut ifra denne listen ser det enda dårligere ut fremover...
 

Vedlegg

  • 4EEBC63B-6864-4D2A-8EF7-C7B5ABE7475F.png
    4EEBC63B-6864-4D2A-8EF7-C7B5ABE7475F.png
    78,2 KB · Visninger: 55
Jeg var på førstegangskontroll i uke 6, da ble det tatt en del blodprøver, målt blodtrykk osv. Så merkelig at så mange av dere har blitt avvist av legen.
 
Jordmor ringte meg i dag, hadde egentlig time på mandag, og hun fortalte at de hadde fått beskjed om å ikke ta inn gravide før uke 24 med mindre det var spesielle omstendigheter. At de heller var tilgjengelige på telefon, de fikk ikke være på kontoret samtidig.
 
For noen uker siden bestilte jeg første kontroll hos fastlegen, som jeg var på igår, og da var jeg 11+5. Gjorde ikke så mye da, for blodprøvene for å finne blodtype bl.a må jeg ta etter uke 12.
Det var jordmor som anbefalte meg å ta første kontroll hos lege pga blodprøvene, siden de ikke tar dem der jeg går.
 
Jeg var på førstegangskontroll i uke 6, da ble det tatt en del blodprøver, målt blodtrykk osv. Så merkelig at så mange av dere har blitt avvist av legen.
Jeg tenker akkurat som deg; merkelig at så mange blir avvist... Jeg ringte helsesenteret her tidlig og de ville ha meg på kontroll mellom uke 8 og 12. De satt me opp på det som blir 8+4.
Da jeg var 5+4 begynte jeg å få rosa og brunlig utflod, dette tok de veldig seriøst og henvendte meg rett til TUL.
Rart at det er så forskjellig praksis rundt omkring i landet...
 
Jeg hadde time hos fastlege forrige uke for første svangerskapskontroll. Var da 9+6. Legen startet med å si at jeg var for tidlig til kontroll og det var ingen vits å gjennomføre det nå, det var for tidlig å ta de blodprøvene som skulle tas. Hadde litt jeg ønsket å snakke med han om, men følte meg totalt avvist. Ble satt opp på ny time 3 uker senere. På helsenorge sine sider står det at første kontroll skal være mellom uke 6 og 12. Så blir litt forvirret. Andre som har opplevd lignende?
Oppleve akkuratt det samme som deg :/.
 
Har time til første svangerskapskontroll i morgen 10:30.. spent på om det blir noe av den timen. Får ringe i morgen tidlig å høre om alt går som vanlig. Fikk påminnelse på sms i går så bør jo være ok da meeen usikker..
 
Hei :)

Jeg er 11+5 nå og har fortsatt ikke bestilt time til første kontroll.
Jeg ble fullstendig avvist av både lege og jordmor da jeg ringte. Så er usikker på hvem jrg burde sette opp time hos til første kontroll?
Som dere kanskje skjønner, så er dette første gangen jeg er gravid.

Tar man blodprøvene hos jordmor på første kontroll eller må jeg uansett til legen for dette?
Hei! Så rart.. eg ringte legekontoret for å spørre kva som er vanlig, (gravid for første gong eg og) og vart satt opp forrige veke. Då var eg 8+2. Legen min sa det var heilt passelig. Eg sa forøverig frå at eg ikkje kunne vente i vekesvis ettersom eg må henvises til fosterdiagnostikk. Til meg sa dei at det er vanlig å ha første kontroll hos fastlege, og resten hos jordmor, men at det egentlig er valgfritt. Tok blodprøver nokre dager før kontroll, og deretter nokre til på kontrollen. Må levere urinprøve også.
 
Hei! Så rart.. eg ringte legekontoret for å spørre kva som er vanlig, (gravid for første gong eg og) og vart satt opp forrige veke. Då var eg 8+2. Legen min sa det var heilt passelig. Eg sa forøverig frå at eg ikkje kunne vente i vekesvis ettersom eg må henvises til fosterdiagnostikk. Til meg sa dei at det er vanlig å ha første kontroll hos fastlege, og resten hos jordmor, men at det egentlig er valgfritt. Tok blodprøver nokre dager før kontroll, og deretter nokre til på kontrollen. Må levere urinprøve også.



Hei,
Jeg ble veldig overrasket over svaret jeg fikk, mem bestemte meg likevel for å ha en legetime (var da i uke 5), da hadde jeg med urinprøve for å få bekreftet av legen at prøven var positiv.
Men de sa det fortsatt ikke var noe å gjøre for meg der før uke12.

Fikk time til første kontroll hos jordmor på fredagen som var nå, (11+6). De tok alt av blodprøver osv.
Var godt å føle at man ble tatt vare på.

Du fikk kanskje tidligere pga fosterdiagnostikk?
Håper alt gikk bra med deg :)
 
Back
Topp