Første sko

TezK

Betatt av forumet
hvilke sko anbefaler dere til en 11 mnd gammel som har begynt å gå? Han er veldig giret på å gå ute men har til nå kun sko som er for store for han.

Sko med fast såle, snøring og god hælkappe. De bør ikke være for store, da det blir vanskelig å bevege seg i. Om han nettopp har tatt noen skritt kan det være lurt å vente med sko, og la ham gå barfot.

Husker faktisk ikke helt, men for meg var det viktig å kjøpe i butikk så han fikk prøve skoene og se hvordan de var på foten. Vi har valgt snøring på første skoen til begge våre :)

Noen lette sko med tynn såle og lite støtte, så lærer de seg å gå mer motorisk rett. Helst bør de få gå mest mulig barføtt/i sokkelesten for å utvikle alle de små musklene. Å gå rett på høye sko med masse støtte gjør at de får mer hjelp i startfasen og ikke får utviklet rett muskulatur. Dette hvis det er snakk om et friskt barn såklart :)

Min lærte seg å gå på sommerstid, så han gikk mye i sokkelesten også ute :)

Noen lette sko med tynn såle og lite støtte, så lærer de seg å gå mer motorisk rett. Helst bør de få gå mest mulig barføtt/i sokkelesten for å utvikle alle de små musklene. Å gå rett på høye sko med masse støtte gjør at de får mer hjelp i startfasen og ikke får utviklet rett muskulatur. Dette hvis det er snakk om et friskt barn såklart :)

Min lærte seg å gå på sommerstid, så han gikk mye i sokkelesten også ute :)
Gode tips!

Er vel ikke helt årstiden for sokkelest ute nå da, selv om det er et fint tips for barn som lærer å gå akkurat når det er sommer :)
Min har akkurat lært å gå selv uten støtte og han bruker nå sko ute, dette gjorde han også en måneds tid før han slapp seg mens han øvde med gåvogna ute. Han har ikke hatt nubbsjans med fotposer, da bare ramler han, ellers så ville jeg prøvd det.

Vi er ute 45min-1,5t daglig, og en del av tida blir brukt sittende eller krabbene så kjenner meg trygg på at det er i orden at han bruker sko i denne perioden. Inne bruker han skinntøffel uten støtte.
Jeg valgte joggesko til han fordi det snart er skikkelig vår her, og et par vinter/overgangssko ville vi bare fått brukt en kort periode. Prøv på i butikk, og la han teste å gå med dem, alle har ulike føtter. Vi har disse:

https://www.lilleprinsen.no/produkt/kavat-halland-wp-ocean-blue/

Bisgaard pre walker ❤

De er dyre da, men etter å ha både fått og arvet forskjellige babysko (både billige og dyre) er det "ingen over, ingen ved siden" for oss.
De gir god støtte, og er lette. Vesla mestret å gå med de helt fra starten - og hun fikk aldri sko på føttene før hun plutselig kunne gå da hun var 11/12 mnd, så hun var helt fersk i skoverden!

Jeg fikk dem anbefalt fra ei venninne, og barnehagen har også kommentert positivt om skoene (i utgangspunktet tenkte jeg kun å bruke de på asfalt, men da bhg spurte om de kunne bruke dem ute der og så ble det såklart ja til det) :)

https://www.stylepit.no/bisgaard-co...MOo2enLsCFi7qS2wkIbA0QUwg-UezhS8aAki7EALw_wcB

Back
Topp