Første samtale/undersøkelse til duo-test

Millimeter

Andre møte med forumet
Hei,
Jeg skal til den første samtale/undersøkelse for duo-test denne uken. Har fått time på Rikshospitalet, avd. Poliklinikk for prenatal genetikk. Kan noen fortelle hva som skjer her, på den første samtalen? Er det blodprøve bare?

Takk for svar ;)
 
Dette lurer jeg og på, samt vi som ikke bor i Oslo, må vi reise inn flere ganger i forbindelse med duotest, eller får vi alt på en dag?
 
Hei,
Jeg skal til den første samtale/undersøkelse for duo-test denne uken. Har fått time på Rikshospitalet, avd. Poliklinikk for prenatal genetikk. Kan noen fortelle hva som skjer her, på den første samtalen? Er det blodprøve bare?

Takk for svar ;)
Jeg har vært der og vi snakket med ei nydelig dame. Hun forklarte hele suppa for oss nøye, og hvis man da velger duo. Som vi hadde gjort på forhånd, så tar man en blodprøve før man drar hjem. Hun sa også at de som regel anbefaler nipt test om resultatet blir dårlig. Istedenfor fostervannsprøve. Nipt test var visst like om hjørnet i Norge også. De skulle egentlig fått den i januar.
På tirsdag skal jeg tilbake for ul og prøvesvar og det blir veldig spennende.
 
Dette lurer jeg og på, samt vi som ikke bor i Oslo, må vi reise inn flere ganger i forbindelse med duotest, eller får vi alt på en dag?
Se mitt svar under. Spørs hvor langt unna. Jeg bor en time unna og da anbefaler de å komme to ganger. Bor man i Kristiansand f.eks så kan man få begge timene på en dag. Men de skal jo helst tas i ulike uker.
 
Jeg har vært der og vi snakket med ei nydelig dame. Hun forklarte hele suppa for oss nøye, og hvis man da velger duo. Som vi hadde gjort på forhånd, så tar man en blodprøve før man drar hjem. Hun sa også at de som regel anbefaler nipt test om resultatet blir dårlig. Istedenfor fostervannsprøve. Nipt test var visst like om hjørnet i Norge også. De skulle egentlig fått den i januar.
På tirsdag skal jeg tilbake for ul og prøvesvar og det blir veldig spennende.

Wow det er jo veldig gode nyheter med nipt-testen :) jeg skal også til riksen for duo kommende uke.
 
Jeg skal også inn for blodprøve nå til uken. Tviler på at NIPT er så «like rundt hjørnet» at vi vil få tilbud om det.
 
Se mitt svar under. Spørs hvor langt unna. Jeg bor en time unna og da anbefaler de å komme to ganger. Bor man i Kristiansand f.eks så kan man få begge timene på en dag. Men de skal jo helst tas i ulike uker.

Takk for svar :)
 
Jeg skal også inn for blodprøve nå til uken. Tviler på at NIPT er så «like rundt hjørnet» at vi vil få tilbud om det.
Ikke at vi vil få tilbud om d nei. Men d er like rundt hjørnet trodde de. De har ønsket den testen lenge
 
Hun mente at de anbefalte at man reiste til Sverige å tok nipt om resultatene på duo ble dårlige
Ja, gynekologen henviste meg til duo da jeg var på TUL, men anbefalte samtidig å dra til Sverige om jeg ville ha mer pålitelige svar. Så jeg skal en tur over grensen også denne uken.
 
5000,- sek
Kan tas fra 10+0. Konsultasjon, blodprøve og UL samme dag. UL er for å se hvor langt man er på vei, og antall foster. Svarene kommer en uke eller to senere.
 
Noen som vet hvilket tlf nr man skal ringe for å høre om de har fått henvisningen? :)
 
Okay så det er fastlegen som henviser da i såfall? Finnes det sykehus nærmere grensen eller må en til Stockholm ?
 
Hvis man vil ta NIPT test kan man fint bestille det selv. Jeg tok i Gøteborg på Barnmorskehuset i forrige uke da jeg var 11+0. Der er det enkelt å bestille time på nett, og jordmødrene som jobber der er veldig hyggelige. Alt i alt en veldig fin opplevelse med utvendig ultralyd og blodprøve. Man må være fra 10 uker eller mer for at blodprøven skal kunne vise noe. For å få resultat må det være mer enn 5 % foster-dna i mors blod, og det er det etter man har passert 10 uker. De sender prøvene med sykkelbud til et laboratorie i Gøteborg, og så får man resultat etter ca en uke. Koster 5000 SEK.
 
Ultralyden man får ved NIPT er veldig kjapp og ikke så grundig som med DUO-test på Riksen. Så om man vil ha en full gjennomgang av barnets organer osv så er det nok mulig å få bare ultralyd på riksen i tillegg til evt NIPT i Sverige/Danmark. Men foruten morkakeprøve/fostervannsprøve er det bare NIPT som gir et helt sikkert svar på om barnet har kromosomfeil eller ikke.
 
Ultralyden man får ved NIPT er veldig kjapp og ikke så grundig som med DUO-test på Riksen. Så om man vil ha en full gjennomgang av barnets organer osv så er det nok mulig å få bare ultralyd på riksen i tillegg til evt NIPT i Sverige/Danmark. Men foruten morkakeprøve/fostervannsprøve er det bare NIPT som gir et helt sikkert svar på om barnet har kromosomfeil eller ikke.

Ja, det er ikke UL for fosterdiagnostikk, men for å se hvor langt man er på vei, og om det er mer enn ett foster.
 
Back
Topp