Første legetime

Nala

Elsker forumet
Hei!

Nå har jeg vært hos legen, og føler at jeg er "offisielt gravid"! [:D] Fikk helsekortet, og tok blodprøver, siden jeg ifølge "vanlige utregninger" er 9+2 idag. Jeg har altså foreløpig termindato i forhold til siste mens den 16. februar, men jeg velger å forholde meg til min egen termin som er den 22. Regner med at jeg uansett blir satt noe tilbake på ultralyd, så jeg tar ikke disse datoene så veldig høytidelig.

Jeg må si det er godt å være igang, og legen var kjempehyggelig. Min egen fastlege har ferie, så jeg var hos en vikar, og nå lurer jeg nesten på om jeg skal bytte fastlege til han... [:D] Skal tilbake på ny kontroll hos min vanlige lege i uke 12, jeg er helt sjokka jeg, trodde ikke det var vanlig med så tett oppfølging... Men greit, det da! [;)]

Så bra at det gikk fint!
Men du får jammen tett oppfølging! Jeg var på min første legetime i uke 9, og nå skal jeg ikke tilbake før i uke 24.

Greit med tett oppfølging da så man får følge med litt liksom. Med førstemann var jeg på kontroll hver mnd, men det er visst ikke vanlig lenger. Så jeg syns det er så rart og ikke skulle på noe mer kontroll før i uke 20 ca.[&:] Da skal jeg til jordmor.

Å så kult! [:)] Gleder meg skikkelig til den første timen jeg også...men det blir vel ikke før uke 12.
Enig i at det gjør det hele litt mer offisielt. Jeg sier til mannen min at tenk om jeg har en merkelig sykdom som gjør at jeg ikke får mensen men at graviditetstestene viser positivt...det er jo ikke SIKKERT at jeg er gravid før en lege har bekreftet det og greier. Skjønner at det er helt høl i huet, men man tenker jo så mye rart [:D] Han bare ler av meg. Det gjør egentlig jeg også [;)]

Personlig synes jeg det hadde vært helt greit med sjeldnere kontoller. Jeg vet at det kommer nye retningslinjer for svangerskapskontroller nå i august, men det virker ikke som om "mitt" legekontor har byttet om til dem foreløpig. Det er jo ikke så mye man gjør på hver kontroll. Meningen med hele greia er jo å overvåke blodtrykk og urin med tanke på svangerskapsforgiftning, og det er ytterst sjeldent at det forekommer tidlig i svangerskapet.

Men jeg får ta det jeg får! [:D] Tror jeg fikk ny time i uke 12 bare for at min egen lege skal ha "sett meg". Og så fikk jeg beskjed om at det er vanlig her å gå til jordmor og lege annen hver gang, så da skal jeg vel til jordmor ca i uke 16. Gleder meg allerede til hjertelyden... [;)]

Back
Topp