Første legetime?

Litja17

Elsker forumet
Septembergull'17
Høsthjerter 2017
Marsboere 2020
Ser rutinene er endret siden sist og anbefalingen er uke 6-12 en gang, med blodprøve og test av bla jernnivå.

Kjenner at det hadde vært ok med en time snart, fordi eg er litt usikker på om en del av jobben min er trygg eller ei (kan enkelt tilrettelegge om nødvendig men vil helst slippe om det ikke er nødvendig).

Men er nå bare ca 4 uker på vei, så er kanskje litt tidlig denne uka? Samtidig nærmer det seg ferieavvikling og eg vil gjerne ha time hos min fastlege og før ferien min er forbi.

Noen som vet om blodprøver mm er ok å ta så tidlig?
 
Ser rutinene er endret siden sist og anbefalingen er uke 6-12 en gang, med blodprøve og test av bla jernnivå.

Kjenner at det hadde vært ok med en time snart, fordi eg er litt usikker på om en del av jobben min er trygg eller ei (kan enkelt tilrettelegge om nødvendig men vil helst slippe om det ikke er nødvendig).

Men er nå bare ca 4 uker på vei, så er kanskje litt tidlig denne uka? Samtidig nærmer det seg ferieavvikling og eg vil gjerne ha time hos min fastlege og før ferien min er forbi.

Noen som vet om blodprøver mm er ok å ta så tidlig?
Jeg tror blodprøver er i tidligste laget i uke 4, men du kan jo bare ringe og høre? Har du spørsmål ang jobben din er det sikkert lurt med en time uansett.

Jeg bestiller time hos jm etter ferien, da er jeg 7 el 8 uker på vei (sprøtt hvor lite kontroll jeg har på sånt nå ifht sist!), og håper å få tatt slle prøvene i samme slengen.
 
Ser rutinene er endret siden sist og anbefalingen er uke 6-12 en gang, med blodprøve og test av bla jernnivå.

Kjenner at det hadde vært ok med en time snart, fordi eg er litt usikker på om en del av jobben min er trygg eller ei (kan enkelt tilrettelegge om nødvendig men vil helst slippe om det ikke er nødvendig).

Men er nå bare ca 4 uker på vei, så er kanskje litt tidlig denne uka? Samtidig nærmer det seg ferieavvikling og eg vil gjerne ha time hos min fastlege og før ferien min er forbi.

Noen som vet om blodprøver mm er ok å ta så tidlig?

Siden du er usikker på om jobben er trygg ville jeg tatt en prat med legen, blodprøver eller ei?
Det kan godt hende de kan tas nå, jeg tok mine forrige gang i overgangen mellom uke 5 og 6. Da mista jeg etter hvert, så det er litt av grunnen til at jeg vil vente med å sette i gang apparatet med fødeplass etc. denne gangen. Ironisk var det det legen min sa var litt av bakgrunnen for å vente med første kontroll til man har kommet litt lenger, å ikke ha ekstra belastning og forventinger hvis det ikke går veien. Men jeg er for å snakke med lege en ekstra gang heller enn å gå usikker.
:)
 
Jeg har fått time hos legen i slutten av juli. Da er jeg ca 8 uker :)
 
Får ta en telefon til legekontoret og høre i morgen. Skal jo snart ut i ferie og kommer ikke borti noe skummelt på jobb før den tid, neppe første ukene etter ferien heller. Men så, plutselig på to dagers varsel vil ikke si at eg ikkje kan om det er trygt, men heller ikke være med om det kan være farlig....
 
Jeg var hos legen første gang når jeg var 5+et eller annet. De tok blodprøver, men visse blodprøver må tas etter uke 12. Og de fikk jeg på et skjema, slik at jeg bare kommer innom når de skal tas. Jeg skal også til legen når jeg er 7+ et eller annet. Har egentlig ikke peiling på hvor ofte man skal på kontroller.
 
Første gang var jeg inne hos legen når jeg nettopp hadde testet positivt (4+ ett eller annet), var da helt uerfaren og ønsket råd fra legen siden dette var helt nytt.

Nå tenkte jeg å nyte ferien først, også bestille time når vi er ferdig med den , da vil jeg være rundt 9+ eller 10 uker (alt ettersom når det er ledig og om legen min er der). Er jo uansett ingenting de kan gjøre foreløpig verken fra eller til nå så tidlig. Og jeg vet jo dette med folat, hvile, lytte til kroppen, normal aktivitet osv osv så har ikke noe behov for noe legetime tidlig. Tenkte å forhøre meg om hva legen tenker om tidlig ultralyd, er kjempe bekymret for svangerskap utenfor livmor (har aldri opplevd det, så egentlig teit bekymring) og i forhold til at jeg hadde keisersnitt så litt redd for at det har festet seg i arrvev eller slikt..
 
Første gang var jeg inne hos legen når jeg nettopp hadde testet positivt (4+ ett eller annet), var da helt uerfaren og ønsket råd fra legen siden dette var helt nytt.

Nå tenkte jeg å nyte ferien først, også bestille time når vi er ferdig med den , da vil jeg være rundt 9+ eller 10 uker (alt ettersom når det er ledig og om legen min er der). Er jo uansett ingenting de kan gjøre foreløpig verken fra eller til nå så tidlig. Og jeg vet jo dette med folat, hvile, lytte til kroppen, normal aktivitet osv osv så har ikke noe behov for noe legetime tidlig. Tenkte å forhøre meg om hva legen tenker om tidlig ultralyd, er kjempe bekymret for svangerskap utenfor livmor (har aldri opplevd det, så egentlig teit bekymring) og i forhold til at jeg hadde keisersnitt så litt redd for at det har festet seg i arrvev eller slikt..

Jeg har også er keisersnitt fra tidligere, og tenker mye på dette med arrvev. Gruer meg allerede til fødsel for er redd for at livmoren skal revne! :/ eller at noe annet skjer underveis i graviditeten pga arret i livmoren... har man krav på tettere oppfølging i svangerskapet etter keisersnitt? Forrige barn ble i tillegg født for tidlig og endte med akutt keisersnitt...
 
Jeg har også er keisersnitt fra tidligere, og tenker mye på dette med arrvev. Gruer meg allerede til fødsel for er redd for at livmoren skal revne! :/ eller at noe annet skjer underveis i graviditeten pga arret i livmoren... har man krav på tettere oppfølging i svangerskapet etter keisersnitt? Forrige barn ble i tillegg født for tidlig og endte med akutt keisersnitt...

Tror ikke man har noe mer rett på ekstra oppfølging enn i andre svangerskap med mindre det ligger noe medisinsk grunn til det. Jo lengre arret får gro, jo bedre er det. Mitt arr er 8 år gammelt i år, så tror det går veldig bra dette. Du hører jo om de som får både 2 og 3 barn etter keisersnitt. Kan være du får oppfølging i forhold til at barnet ble født for tidlig sist. Min gutt var over termin, og lå og stanget i bekken, derfor keisersnitt. Var ingenting risikabelt i svangerskapet. Men ville hørt med legen, for han/hun kjenner bedre til din sak enn vi her inne gjør :D
 
Back
Topp