Første legetime!

IsThisReal

Gift med forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Februarbarna 2023
Hei!
Jeg er i 6 svangerskapsuke, og 5+0 dager på vei Torsdag!
Når bør jeg ringe til legen for å få time?

Og hva er det jeg skal gjøre hos legen første gangen? ;)
Jeg var hos gynekolog for 2-3 måneder siden og tok celleprøver, ultralyd av livmor og eggstokker og generell kontroll. Alt var fint, så da må jeg vel ikke ta det på nytt nå?

Har tatt tilskudd siden vi startet å prøve, og har gått over på "gravidpakka" som man får på apoteket nå :happy:

Nettopp det lurer jeg på også! Forrige gang bestilte jeg time for å få henvisning til tidlig ul, og da ble det automatisk oppfølgning videre. Noe mer usikker hvordan jeg skal gå frem denne gangen

Jeg ringte ned til legekontoret, og de sa at de ikke kunne gjøre noe før i uke 12. Pga svar på blodprøver etc. Så jeg fikk derfor bestilt time til slutten av mars, men jeg klarte ikke helt å vente så jeg bestilte UL og fikk gjort det i uke 8:) fantastisk å høre hjerte <3

jeg har også bestilt en ny UL (privat og koster 600,-) i uke 13, da kunne damen se hvilket kjønn det var, glede!!☺️☺️ men hvis du har mange spørsmål og gjerne går på noen medisiner kan du få legetime før uke 12, det gjor en venninne av meg. Håper mitt svar hjelper, jeg kan ikke så mye om dette enda dessverre :)

Jeg fikk beskjed om å komme til legen mellom uke 10-12 ;) siden blodprøvene måtte tas da så var det ikke nødvendig å komme før vis det ikke var noe jeg lurte på eller ble dårlig :)

Det vanlige er time rundt uke 12, men hvis legekontoret du går på er like opptatt som der jeg bodde før kan det være lurt å bestille tid i GOD tid! Der kunne det fort ta en mnd før man fikk time :)

Jeg var hos legen for non uker siden, ikke pga svangerskapet. Da sa jeg at jeg var gravid og da satt ho opp en time til meg til første svangerskapskontroll dagen før jeg er 12 uker :)

Det er noen blodprøver de skal ta, som ikke kan tas før da.
På legekontoret jeg går på er det ikke så mye ventetid, så tenker å ringe når jeg er i uke 10. Om jeg ikke må til legen min før den tid for å få sykemelding, og da skaffer jeg meg legetime samtidig ;)

Jeg er 8+5 å var hos jordmor igår. Ringte for noen uker siden siden det er første gang, å ville gjerne ha litt info fra henne istedenfor å lese alt på nett. Så eneste jeg trenger er å dra til legen å ta prøvene om noen uker, å skulle tilbake til henne i uke 12/13 igjen for å snakke hvis jeg hadde flere spørsmål å prøve høre hjertelyd, å urinprøver. Synes det var veldig godt å få mye info tidlig, fikk svangerskapsboken å mange andre infomarsjonsbrosjyrer, greit å ha liggende til far også, da det er egne deler til han. Mens ellers synes hun det bare var bra jeg kom tidlig Ellers målte hun blodtrykk, veide, ga informasjon, tok seg god til til alt. Ordnet også helsekort for gravide å søkte om ultralyd. Satt veldig pris på den timen der, å anbefaler alle førstegangs å dra så tidlig om det er mulighet for det i din kommune Nå skal det sies at sekretæren når jeg ringte ikke ville ha meg inn før uke 16, men når jeg sa det står info at man skal dra til lege eller jordmor i uke 8-12 så ordnet hun time likevel Var vel inne i vel 45 minutter.

Back
Topp