Første legetime....??

Pjokkenmamsen

Blir kjent med forumet
Hei
Jeg var hos legen i dag. Jeg er i uke 6, og sist graviditet var jeg der og i uke 6 og tok blodprøver. Men når jeg kom i dag og fortalte hvor langt jeg var på vei så han bare rart på meg. Han mente det var for tidlig til å ta prøvene (???). Han sa bare at jeg sikkert hadde snakket med en studenet når jeg bestillte timen. Så da satt han bare en termin utifra sist mens og ga meg svangerskapsboka, satt opp en ny time om en måned og så var det ut igjen.
Kjente jeg ble litt skuffet. Noen som vet hvorfor de ikke kan ta blodprøvene før uke 10??

Hørtes rart ut. Jeg har vert tidlig alle gangene hos lege, utenom denne gang ( skal til jordmor i uke 11. Skal bare gå til jordmor denne gang men må vel ta prøvene hos legen). Syntes det hørtes merkelig ut. 

Det var merkelig.....

Det høres ganske vanlig ut ja, det er det de fleste får beskjed om... Skal ikke til legen før uke 10-12 jeg heller :)

Sist jeg ble gravid bestilte jeg time hos jordmor, jeg avbestilte den når jeg mistet... Nå i går fikk jeg brev i posten om av jordmor timen min desverre var blitt flyttet litt, og at jeg istedet skulle dit 5 mars! haha... 
Jeg har ikke bestilt jordmortime denne gangen, tenkte at jeg skulle vente litt, men siden de har glemt at jeg avbestilte skal jeg dukke opp på den timen! Da er jeg nesten 9 uker på vei bare, men la gå ^^ 

Jeg har også fått samme beskjeden.
Jeg har blodtype resus minus, og derfor er det mulig at jeg danner antistoffer mot barnet. De vil likevel ikke gjøre noe med det, eller sjekke det opp før rundt uke 12.
Tro om det har noe med at de vil vente til den største risikoen for abort er over? Jeg skal til legen på mandag, men jeg forstod det slik at det ikke blir tatt noe prøver ennå....

Fikk samme beskjed i dag selv. Ingen legetime før uke 10-12. Og den legetimen må de sette ut fra blodprøven som jeg fikk ta i dag. (Diskuterte meg til den.) Jeg vet vel ikke sikkert hvor langt på vei jeg er. Kan være alt fra 3 uker til 6 uker. (Jeg tror jo selv på 5 uker da.) Og neste gang får jeg ikke ringe legekontoret mitt. Må sende melding. Snakk om å ville ta vare på passientene sine da. Lurer meg grønn på om jeg skal prøve å skifte legekontor, men synnes ikke det høres så lurt ut når det er denne legen som har journalen min på svangerskap.

eg ska te første legetime når eg e litt øve 8 uker.. for å ta blodprøven, så må det være etter uke 8 fekk eg beskjed om i dag. 

mener du at du må sende sms for å få time?

Slik har den nye legen min også, man sender sms kvelden før for å bestille legetime, går ikke ann å bestemme legetime tidligere, men skulle man bli syk i løpet av natten f.eks kan man ringe og de tar deg inn, selv om man skal sende sms kvelden før.

Jeg er faktisk veldig fornøyd!
Ikke bare kommer man ikke, men det er lite ventetid og man får velge om man vil ha time tidlig eller sent på dagen selv :D Syntes det er kjempeflott jeg... 

Hva slags blodprøve skal du ta? For å sjekke om du er gravid??
Hvis du føler at du har en grunn til å gå til legen mtp svangerskapt før uke 10-12 burde legen være der og følge opp mener jeg! 

har første legetime neste uke, da er jeg 9+2. Hadde egentlig litt senere, men legen måtte bytte. Da jeg sa til lgesekretæren at jeg trodde det var for tidlig, mente hun det var tidsnok. Alt mellom 8 og 12 var normalt for første kontroll mente hun.

Blodprøven var hcg. Siden jeg hadde SA i januar vet vi ikke hvor langt jeg er på vei. Hcg kan jo fortelle legekontoret hvor langt på vei jeg er.
De vil jeg skal sende SMS uansett om jeg skal ha svar på en prøve eller en legetime. De sa ikke noe om at legetimen skulle være dagen etterpå om det gjalt det. Tror det har noe med at de er dårlig bemanet i resepsjonen/laben. Men å stå å se på at disse damene jobber kan være morsomt. emoticon  De kan bruke 15 min på en i telefonen evt. sitte i 5 min og bare se på at en står å venter i kø for å komme til hos dem uten at de gjør noe fornuftig fra mitt synspunkt. HEHE :)
Ang. den legetimen sa jeg ikke noe til dem at jeg ville ha en før av andre grunner også. Kansje jeg skal sende en SMS om legetime med begunnelse i astma. Skal jo liksom ha årlig kontroll i februar/mars, ikke midt i april. Hadde ikke hatt noe å si om jeg ikke hadde vært usikker på om medisinene kan kombineres med baby i magen. For nå kommer jo snart pollensesongen, og da må jeg starte å trappe opp med en gang.
Men nå ser det jo ut som jeg har "kuppet" hele tråden her. Det var ikke meningen. emoticon

Var på min første legetime på tirsdag, og da var jeg litt ut i uke 5. Jeg leverte bare en urinprøve for å bekrefte graviditeten, også fikk jeg det skjemaet, og et par blader. Så ny, ordentlig kontroll for blodprøver og slikt når jeg er mellom uke 12-16.

Første svangerskap, så har ikke peiling på hva som er normalt??

jeg er risiko gravid, og blitt operert for hjerteformet livmor,svak livmorhals og fødte i uke 23 + 6 sist... enda nekta hu dama i resepsjonen og gi meg time før i uke 12..... så her måtte jeg gå privat gitt...

mirakelimage skrev:
jeg er risiko gravid, og blitt operert for hjerteformet livmor,svak livmorhals og fødte i uke 23 + 6 sist... enda nekta hu dama i resepsjonen og gi meg time før i uke 12..... så her måtte jeg gå privat gitt...

E d mulig? Eg trur eg hadde ringt og mast t eg fekk time va eg dg. Leste historien din, virkelig gripande!

Eg va innom legen og fekk sjukemelding når eg va i uke 5 elle någe slikt, då tok di alle blodprøvane, e og 0 negativ, men fyllte ikkje ut skjema. Har heller ikkje fått någe svar på dei prøvane, så då må dei var greie rekne eg me..

Sist hadde eg første legetime ca uke 7-8, hu tok og då alle prøvane.

Men så ska d seiast at me bur på landet og har ei lege som e ekstremt glad når me blir gravide! hehe..

Har lurt på det selv når det er vanlig, ut i fra svarene her kan jeg trygt vente noen uker til.

Vet jeg hadde første kontroll rundt uke 8 første gangen, men nå sa også legen her at jeg måtte vente til 12 fullgåtte uker.

Spiller i grunn ingen rolle og har time neste uke (uke 14).

mirakelimage skrev:

HERREGUD!!! Det er det værste jeg har hørt!!! Jeg er også risikogravid. Har diabetes, endometriose og Trym (7mnd) er født med hjertefeil. Jeg fikk time dagen etter at jeg ringte, og de bøyer seg nesten bakover for meg på legesenteret;)
Håper virkelig du får den oppfølgingen du har krav på!

Back
Topp