Første legetime og jordmortime?

*FrøkenS*

Flørter med forumet
Når ringer dere til legen for å få time, og hvor mange uker på vei er dere når dere skal ha timen?
Jeg har tenkt å ringe på fredag. Er det alt for tidlig?

Er også usikker på når jeg skal bestille jordmortime. Hadde tenkt å gå ca annenhver gang til lege og jordmor.

Hva gjør dere? er så redd for at kontordamen på legekontoret skal syns jeg er helt teit som ringer så tidlig, mye kan jo gå gale enda.... (har litt telefonangst)
 
Første lege time er vel mellom uke 8-12. Ikke dumt å ringe tidlig.. Da har du større utvalg i ledige timer ;)

Jeg har ikke bestilt første legetimen, men har time hos gyn 16.sept for en innvending UL :)
 
første legetime er vel 8-12 uker og jordmor time 22-24uker!

så jeg bestiller legs time i slutten av september tenker jeg og jordmor time i oktober/november. har avtale med min gamle jordmor at jeg skal til tidlig samtale når jeg ble gravid. 
 
Jeg ringte inn da jeg var 5 uker, skal ha første time når jeg er i uke 10. Tidl privat UL skal jeg ha i uke 8 - JM mente at det ikke var vits å komme før den tid, noe med å få hørre hjertelyden godt, osv..... 
 
Har ikke det enda, mn skal vel gjøre det iløpet av uke 6.-7 tenker jeg :)
 
Har bestilt time til lege i uke 9 =)
 
Har dere fått velge hvilken uke dere vil gå i, eller er det legen som har bestemt?
 
du velger selv første time hos legen mellom uke 8-12, mens jordmor timene der får du tildelt time (tror de har et kjema de følger der du skal i andre trimester gå så og så ofte, og tredje trimester går du gjerne oftere) 
 
Jeg skal i morgen jeg =) Ikke for svangerskapskontroll, men kommer til å ta det i samma slengen liksom :)
Jeg har ikke fått det bekreftet av lege enda, og ikke er jeg helt sikker på termin heller, så jeg ser fram til denne timen :) Kommer ikke til å ringe JM før jeg er rundt 11-12 uker. Skjer jo ingenting før da uansett hehe =)

Men er jo greit å få tatt de nødvendige blodprøvene tidligere =) Er spent på morgendagen igrunn, selv om de ikke kommer til å gjøre noe spesielt enda :)
 
*sniker*

Er mange leger som ikke tar blodprøvene før etter uke 10 ;-) Så jo tidligere jo bedre gjelder ikke blodprøvene.
 
Jeg har ikke bestilt legetime enda. Gjør det om et par uker. Tenkte jeg skulle prøve å få noe i høstfeireuka så slipper jeg å ta fri fra jobb. Da er jeg dessuten 10 uker på vei.
Men skal til tidlig UL neste fredag.
Var hos gynekolog den dagen jeg fant ut at jeg var gravid (grunnet noe annet), og hun spurte om jeg ville ha en UL da. så da takket jeg seff JA til det :-)
 
Jeg skal vente noen uker før jeg bestiller time for jeg skal se hvordan formen min utvikler seg da jeg hadde ekstrem kvalme sist svangerskap, så om jeg blir å spy like mye denne gang så må jeg til legen av den grunn.
 
fastlegen min har første kontroll i uke 10,så det er ennå alt for tidlig å ringe dit.. Skal flytte neste måned, og er litt usikker på hvor godt jordmortilbud det er der vi skal flytte til.. Sånn med tanke på at jeg er andregangs gravid lissom.. Men håper jeg får til å komme til jordmor også.var mye kjekkere det enn lege synes jeg..
 
ca uke 12 tenkte jeg og ta første sjekke hos lege, ta nødvendige blodprøver :) Da blir vel UL bestilt til uke 18 også :) Jordmor tar inn her ved 13-14 uke ca :)
 
Hmm..jeg fikk time 19. sept og da er jeg kanskje i uke 6.. Er dette for tidlig? Resepsjonisten spurte aldri hva det gjaldt, hun spurte bare om det hastet å få time. Jeg svarte nei og da sa hun at hun hadde ledig 19.09.. Bør jeg ringe og utsette timen?
 
Mitt andre: Du fikk 2-3 på testen din, det betyr at du er mellom 4 og 5 uker, så den 19 september vil du nok være litt mer enn 6 uker ;)


Jeg har vært på kontroll idag. Skulle egentlig for noe annet, men fant ut at jeg skulle ta dette i tillegg :)
Litt lavt blodtrykk, men det regnet jeg i grunn med. Ellers alt bra. Er jo ikke så mye som blir gjort før uke 10, jeg villle bare ha det bekreftet av lege av jeg i det hele tatt er gravid :)
 


Mammasen skrev:
Mitt andre: Du fikk 2-3 på testen din, det betyr at du er mellom 4 og 5 uker, så den 19 september vil du nok være litt mer enn 6 uker ;)


Jeg har vært på kontroll idag. Skulle egentlig for noe annet, men fant ut at jeg skulle ta dette i tillegg :)
Litt lavt blodtrykk, men det regnet jeg i grunn med. Ellers alt bra. Er jo ikke så mye som blir gjort før uke 10, jeg villle bare ha det bekreftet av lege av jeg i det hele tatt er gravid :)


Men det står også at dette forutsetter at man har en syklus på 28 dgr og det har jeg aldri hatt... den korteste var på 32 dgr (i januar), men den siste før jeg ble gravid var på 43 dager.. Uansett, så kanskje jeg bare tar den timen også får jeg høre litt med legen hva hun tror om hvor langt jeg er på vei. De kan vel ikke sjekke dette ved blodprøve? Det er vel bare ift mens og sykluslengde?
 
Jeg har allerede ringt. Har fått time den 16. Hovedsaklig fordi jeg har vært endel deprimert siden jeg ble gravid med storjenta, og skal ha litt ekstra oppfølging nå som jeg er gravid igjen, og litt fordi vi ikke er helt sikre på hvor langt jeg er på vei :) 
 
Har ikke tenkt på det enda.. bestiller vel i slutten av sept. :)
 
var på ultralyd i dag på sykehuse, og skal til jordmor den 13 sep =) og ultralyd igjen 12 sep, går på blodfortyndene medisiner som gjør at svangerskapet må følges opp ukentlig=) derfor jeg går ofte å timer så tidlig i svangerskapet=)
 
Back
Topp