Første legetime og jeg er litt satt ut...

Mackenzie87

Betatt av forumet
Da har jeg vært på første svangerskapskontroll, og jeg vet ikke helt hvordan det gikk jeg! Fastlegen min har tatt permisjon og kommer sannsynligvis ikke tilbake. Jeg har fått en vikarlege.. Og han gjør ALT anderledes enn min egentlige lege. Skal ikke nevne alt, men noen ting vil jeg nevne og det var at han nærmest ble sur på meg fordi jeg har brukt volvat til TUL? Han ba meg få oversendt journalen snarest! Seriøst? Jeg vil ikke dele det med han. Grunnen til at jeg nevnte volvat er at jeg ikke ville ha noe underlivssjekk på legekontoret og at jeg måtte forklare hvorfor jeg går på blodfortynnende. Det går jeg på pga aborten i uke 20 for litt over ett år siden. Gyn mente at for min trygghet og for å forebygge det vi kan, så var det lurt. Han var sjokkert... Hvorfor??
Neste kontroll er i uke 26. Stemmer virkelig det? Han mente at det var ingen grunn til å gå til lege/jordmor før det, annet enn ordinær ultralyd. Såå, nå sitter jeg her da og er nesten redd for den nye legen og lurer på om jeg skulle sagt og gjort noe anderledes....

Så ekkelt! Første som slår meg er at jeg ville kontakta jordmor og tatt en samtale med henne og fortalt om opplevelsen din.. Ikke noe særlig å gå fra kontroll og føle det som du gjør nå.

Så ekkelt! Første som slår meg er at jeg ville kontakta jordmor og tatt en samtale med henne og fortalt om opplevelsen din.. Ikke noe særlig å gå fra kontroll og føle det som du gjør nå.
Nei, føles ikke godt nå. Jeg sitter liksom å lurer på om jeg burde løyet istedet og jeg er jo laget slik at det neppe ville blitt en vellykket løgn... Jeg har akkurat kontaktet jordmor og de ga meg en time allerede om en uke! Fantastisk. Kjente jeg ble veldig glad og lettet. Tenker det skal bli godt å prate med jordmor og håper hun er en litt mer alright dame å prate med! Dette ble ikke sånn jeg tenkte, spesielt kjipt når fastlegen min er så fantastisk som han er!

Du kan heldigvis velge hvem du skal gå til av jordmor og lege :) Jeg går kun til lege for blodprøver og Evt sykemelding :) ellers får jordmor følge meg opp, som faktisk har litt mer greie på svangerskap :)

Du kan heldigvis velge hvem du skal gå til av jordmor og lege :) Jeg går kun til lege for blodprøver og Evt sykemelding :) ellers får jordmor følge meg opp, som faktisk har litt mer greie på svangerskap :)
Godt du sier det. Blir nok sånn her også nå! Jeg forstår meg ikke på denne legen. Sitter jo med vondt i magen nå og sånn vil jeg ikke at det skal være! Håper jordmor er en litt tryggere person som heller forstår og stoler på meg så jeg slipper å forsvare at jeg har vært på volvat... I tillegg er det ikke så godt for meg å måtte minnes på den aborten gjennom dette svangerskapet. Sa til samboer at jeg vil legge det bak meg, ikke forklare noe mer, ikke la det bli en del av dette svangerskapet. Til og med apoteket sa jo at en pille blodfortynnende hadde null og si for meg. Slapp helt av sa de, dette er absolutt ikke noe å være redd for. Så hvorfor blåse det opp? Håper jordmoropplevelsen blir mye bedre :)

Du må ikke til lege. Jm kan bestille blodprøvene, så man kan unngå legen om man vil :) Ta heller kontrollene der, om det føles bedre.

Sist svangerskap gikk jeg nesten bare til jordmor, hadde en fastlege jeg ikke trivdes med. Denne gang har jeg byttet fastlege, og han er veldig hyggelig og flink, så da ser jeg for meg å gå mest dit. Gjør det som passer deg! Tror bare jeg var hos lege to ganger hele sist svangerskap.

Heldigvis kan du velge bort det rasshølet av en lege og bare gå til jordmor. For en løk. Bra lege som blir sint når folk velger en betryggende undersøkelse, tul, for å roe seg selv og kunne nyte graviditeten i begynnelsen. Det er ikke sånn at han kunne hjulpet deg der. Bliiiiir så sint på ubrukelige leger. Min lege ville ha meg tilbake i ca uke 22, men jeg tror uke 24 (28/32/36/++) er normalt.

Fy f..n,kjenner jeg koker jeg! For en type?!?!?! Rasshøl spør du meg! Jeg gikk til fastlege på første sv.kontroll men nå bruker jeg bare han til sykemld osv. Bruker bare jordmor jeg nå,og hun er helt fantastisk! :) Jeg var også på Volvat for tul,pga at jeg har hatt 2 sa før dette svangerskapet og jeg hadde en kraftig blødning tidlig i dette,så jeg dro dit for å sjekke at alt sto bra til og at jeg ikke var iferd med å miste igjen! Legen din har da ikke noe med å bli sur på deg for noe som helst! Nei fytti f,bruk jordmor du jenta mi så føler du deg trygg,ivaretatt og forstått,og der møter du noen med stor kompetanse som vet hva de snakker om! :) Dette skal du ikke behøve å gå igjennom! ❤️

• Liker
Reactions: CSS
For en fæl opplevelse. Kutt ut den legen og gå kun til jordmor! Hadde jeg gjort i hvert fall. Og oftere enn legens anbefaling. Håper du får en god opplevelse hos jordmor ❤️

Bare gå til jordmor du ❤️ min jordmor tar også blodprøver. Trenger bare å gå til lege hvis jeg trenger resept på noe eller sykemelding. Var likevel hos fastlegen på første kontroll i uke 8, og han er veldig grei, så det tullet der skal du ikke finne deg i. Du kan også høre om det er flere leger på det legekontoret du bruker, kan hende du slipper unna vikaren hvis du likevel må til lege igjen.

Gå til jordmoren din :-) Det høres ikke ut som du skal bruke legen din noe mer i svangerskapet. Jeg hadde selv også best erfaring med jordmor, og sykehus tok alt annet :-) Dette var en ufyselig type.

Åh! Dere er helt herlige jenter! Er så godt å kunne lufte sånne episoder og ting som skjer i svangerskapet og få så mye gode tilbakemeldinger. Tatt litt tid å klarne hodet etter timen igår men er helt klart at jeg ikke skal finne meg i dette! Blir godt med time hos jordmor så jeg kan få orden på dette og gå til henne videre :) Ekstra godt å vite at det er så mange som går til jordmor på kontrollene, da kan jeg ha det som utgangspunkt. I min forrige bokommune fikk vi tilbud om en eneste jordmortime gjennom svangerskapet så dette er litt nytt også;)

Må bare følge opp denne her og si jeg var på en kjempe flott time på onsdag med Jordmor. Hun ga meg en del tips og råd i forhold til legen og vikaren, og nå får jeg ordnet så jeg får tilbake min fastlege på der nye stedet han jobber. De sa is i magen, dette går helt fint. Så om en måneds tid har jeg han igjen! Så jeg tenker at om det blir krise så får jeg be på mine knær om å få en ekstra time hos han om jeg skulle trenge å gå til legen før det:) ser ett lys i tunnelen nå ja! :)

Back
Topp