Første legetime/kontroll?

Sia

Forelsket i forumet
Bestillte du legetime kjapt etter du fant ut at du er gravid? Og isåfall hvor langt på veg?[emoji4]

Alt dette er så nytt, så har mange spørsmål.. Når skal jeg bestille første time? hadde vært trygt og godt med legetime om ikke alt for lenge, og med ikke alt for store mellomrom mellom hver.

Jeg hadde første legetime i går (4+6) for å få råd og tips om veien videre, samt henvisning til tidlig ultralyd [emoji5]

• Liker
Reactions: Sia
Jeg hadde første legetime i går (4+6) for å få råd og tips om veien videre, samt henvisning til tidlig ultralyd [emoji5]

Da er vi ca like langt da, jeg er 4+4 [emoji4] Ok, jeg har en legetime om 3 uker, men det er for å ta celleprøve, er skeptisk på å ta det når jeg er gravid, men timen er bestillt før jeg fant ut av det.. Ville gjerne hatt en time for kontroll ganske snart også, men visste ikke hvor tidlig det var "vits" å ha det. Kan som sagt ikke noe om dette ennå[emoji4]

Jeg bestilte legetime samme dag jeg fant ut jeg var gravid. Fastlegen min hadde ikke ledig time før langt ut i september . Så er glad jeg bestilte tidlig.
Time neste uke. Er da 6+3. Håper da å få tidlig ul .
Har jordmortime i oktober. Så kommer til å fortsette hos jordmor.

Men sånn egentlig tror jeg ikke det er nødvendig å gå til kontroller før man er rundt 8-10 uker.

Da er vi ca like langt da, jeg er 4+4 [emoji4] Ok, jeg har en legetime om 3 uker, men det er for å ta celleprøve, er skeptisk på å ta det når jeg er gravid, men timen er bestillt før jeg fant ut av det.. Ville gjerne hatt en time for kontroll ganske snart også, men visste ikke hvor tidlig det var "vits" å ha det. Kan som sagt ikke noe om dette ennå[emoji4]

Legen ba meg kontakte jordmor også, for første kontroll der skal være rundt uke 8. Og hvis det er litt ventetid, er msn jo plutselig der [emoji6]

Nå får jeg ekstra oppfølging på grunn av diverse, det var derfor jeg kontaktet legen så tidlig, men selv om det bare er 18 mnd siden forrige fødsel aner jeg faktisk ikke hva man gjør når man blir gravid [emoji85]
Sånn i forhold til lege og jordmor altså [emoji23] unnfangelsen fikk jeg med meg [emoji12]

Jeg bestilte legetime samme dag jeg fant ut jeg var gravid. Fastlegen min hadde ikke ledig time før langt ut i september . Så er glad jeg bestilte tidlig.
Time neste uke. Er da 6+3. Håper da å få tidlig ul .
Har jordmortime i oktober. Så kommer til å fortsette hos jordmor.

Men sånn egentlig tror jeg ikke det er nødvendig å gå til kontroller før man er rundt 8-10 uker.

Takk for svar[emoji2]
Grunnen til at jeg ønsker en tidlig krontoll og time er fordi jeg hadde SA sist, og det hadde da vært betryggende med oppfølging[emoji4]

Nye retningslinjer sier at første svangerskapskontrolll skal være etter fullgåtte 12 uker.
Du kan selvsagt gå til legen før det, men dersom det ikke er spesielle behov så er det ikke nødvendig. Du må uansett til legen etter 12 uker for å få helsekort, ta blodprøver osv. :)

Nye retningslinjer sier at første svangerskapskontrolll skal være etter fullgåtte 12 uker.
Du kan selvsagt gå til legen før det, men dersom det ikke er spesielle behov så er det ikke nødvendig. Du må uansett til legen etter 12 uker for å få helsekort, ta blodprøver osv. :)

Ok, tusen takk for info![emoji2]

Takk for svar[emoji2]
Grunnen til at jeg ønsker en tidlig krontoll og time er fordi jeg hadde SA sist, og det hadde da vært betryggende med oppfølging[emoji4]

Da skal du få ekstra oppfølging så det er bare å bestille time. Er jo en betryggelse for deg og det å få se tidlig at alt ser bra ut:)
Må ha vært så vondt for deg å opplevd en sa:( hvilken uke var det?
Denne gangen går alt kjempefint![emoji173]️

Jeg hadde store blødninger hele forrige svangerskapet fra uke 9. Gikk litt av og på men måtte gå med 'bleier' hele tiden, og håndkle itillegg på lakenet. Helt grusomt var det.
Så jeg ble lova om jeg ble gravid igjen så skal jeg ha mye tettere oppfølging.
Er veldig veldig spent på hva legen sier... håper ikke jeg må kjempe for å få komme til tidlig ul.

Etter uke 12 er vel første legekontroll. Kommer ikke til å gå noe før, da jeg føler at legen/legekontoret jeg går til ikke er særlig behjelpelige. De gjør ingenting for gravide før uke 12, med mindre det er noe spesielt.

Har også hatt en SA før og synes det hadde vært greit med ekstra oppfølging, men det har man ikke krav på etter "kun" en SA, da det kun betegnes som uflaks.
Så jeg har bestilt time hos privat gynekolog for tidlig ultralyd og oppfølging der[emoji4]

Hvor står det om de nye rettningslinjene? På informasjonsnettsiden fra offisielt hold er ikke dette endret: https://helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller

En må ikke nødvendigvis til lege, jeg skal kun gå til jordmor (så lenge det ikke er behov for lege såklart). Jordmor kan fikse helsekort osv, og (i alle fall her) er jordmødrene på sykehuset, så en tar bare blodprøvene på laboratoriet der [emoji4]

En må ikke nødvendigvis til lege, jeg skal kun gå til jordmor (så lenge det ikke er behov for lege såklart). Jordmor kan fikse helsekort osv, og (i alle fall her) er jordmødrene på sykehuset, så en tar bare blodprøvene på laboratoriet der [emoji4]

Det hadde vært kjekt[emoji4] Vil helst unngå legekontoret.

Jeg har fått time 17 oktober (9+3).

Ringte legekontoret, og de sa jeg skulle komme den uka.. Så da er det bare å vente... Førstegangs her også, så kjenner meg igjen i mye spørsmål

Tenkte å bestille time rundt uke 10 jeg Er bare 4+4 i dag, så venter et par uker før jeg bestiller tenker jeg.

Lurer på å bestille time til privat TUL rundt samme tid

Jeg skal til jordmor ved 12 fullgåtte uker. Tok jo tidlig kontakt, da ikke alle får plass hos jordmor i Trondheim!

Eg er over 38 år og har difor rett på duotest (tidlig UL og blodprøve), så eg var difor usikker på kor tidlig eg burde koma på kontroll. Eg spurte berre legekontoret, og dei sette opp ein time 25. september. Då er eg 7+6. Tenker det er heilt fint.
Eg går kun til lege, då eg helst berre vil ha unna urinprøve, blodtrykk, doppler, vekt og mål, og sjekka at alt er i orden. Eg er ikkje interessert i masse prat og dill dall om alt mogleg, og bli spurt om korleis eg har det og bli gitt råd eg ikkje ønskjer. Så eg går kun til lege. Raskare og ryddigare, og får kontrollert det ein bør kontrollera.

Back
Topp