Første legetime/jordmortime

Drektig

Andre møte med forumet
Hei! Dette er mitt første svangerskap og jeg har googlet overraskende lite. Ringte legekontoret for to uker siden og fortalte at jeg var gravid. De satte opp en time nå på tirsdag (to uker etter telefonen og ca uke 8+3). Regner med det ikke blir tatt noe ultralyd på denne timen, så 1. lurer egentlig bare på hva som kommer til å skje? 2. Hva kommer til å bli pratet om? 3. Må jeg forberede noe? 4. Trenger jeg å komme tissatrengt? 5. Bør jeg være fastende mtp blodprøver?

Er usikker på om jeg er 8 eller 10 eller 12 uker da det har vært flere rare blødninger, jeg har pcos og vi har mye tvillinger i familien. 6. Er dette noe som blir «utredet» snarlig? Eller blir datoen bare korrigert ved første ultralyd?

Mange spørsmål, sorry! Hun i telefonen var ikke særlig imøtekommende, så turte ikke bombe med alle spørsmålene
 
Min lege har eget ultralydapparat på kontoret, så det kan hende du får ultralyd, men de fleste får vel ikke det. Du vil få en del rutinespørsmål for å anslå termin (dette justeres ved ultralyd) og i forhold til potensielle risikofaktorer i svangerskapet, blodtrykk blir målt, man leverer urinprøve og tar blodprøver. Jeg hadde glemt å ta med urinprøve, men fikk heldigvis ta da jeg var der, men det enkleste er å ta med selv. De selger urinprøveglass på apoteket. Du trenger ikke komme fastende.

Håper dette var oppklarende ❤️
 
Her er fin oversikt over hva som skjer på kontrollene: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#konsultasjon-i-svangerskapsuke-6–12

I mitt første svangerskap tok jeg for det meste kontrollene hos jordmor da de har spisskompetanse på dette feltet og har gjerne bedre tid enn fastlegen. Jeg vil gjøre det samme denne gangen.

Har du kontaktet jordmor/helsestasjon i kommunen?
Har ikke kontaktet jordmor nei, jeg tenkte kanskje det var en prosess legen satte i gang
 
Back
Topp