Første legetime/jordmor?

Chris10

Blir kjent med forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Hei dere! Når bestiller dere første legetime? Eller går dere rett til jordmor? Er 5+5 nå :happy:

Jeg dro innom legen for noe annet, og fikk derfor fylt ut papirene ganske tidlig, typ uke 4+ noe. Han ville ha meg tilbake uke 12 eller senere for blodprøver. Sa det ikke var vits i å komme før, for at prøvene automatisk ble avvist om man tok de før uke 12.

Tenker å kontakte jordmor rundt samme tid. Legen anbefalte meg å dra til jordmor på de andre kontrollene med mindre jeg trengte legehjelp siden jordmor har bedre tid :happy:

Jeg dro innom legen for noe annet, og fikk derfor fylt ut papirene ganske tidlig, typ uke 4+ noe. Han ville ha meg tilbake uke 12 eller senere for blodprøver. Sa det ikke var vits i å komme før, for at prøvene automatisk ble avvist om man tok de før uke 12.

Tenker å kontakte jordmor rundt samme tid. Legen anbefalte meg å dra til jordmor på de andre kontrollene med mindre jeg trengte legehjelp siden jordmor har bedre tid :happy:
Jordmor sa til meg at det med å måtte ta blodprøver etter uke 12 har de nå gått bort ifra. Jeg var der i uke 6 og hun sa jeg skulle få tatt de så fort som mulig de neste ukene...

Jeg venter litt til, gidder ikke å ta blodprøver hvis jeg mister, men det er uansett rart at det sies så mye forskjellig!!

Jeg skal til jordmor i uke 11+1. Jeg kunne få komme inn før om jeg ville. Kommer til å dra til henne på alle kontroller:)

Jeg var hos legen i uke 6. Søkte fødeplass, OUL Og fikk helsekort for gravide.
skal tilbake midt i uke 11 for blodprøver.
Helsestasjonen her tar ikke inn til jordmor før uke 15, og da ønsker de at man har vært hos lege rundt uke 12 først.
Så jeg ringer helsestasjonen etter neste legetime

Skal til jordmor 8 juli, 10+4 ifølge menstermin.

Jeg var til første time hos jordmor idag, 7+5:happy:
Jeg trodde jeg måtte vente til jeg var 12 uker, men de fortalte at de gjerne tok inn gravide tidligere.

Tok alt av blodprøver, og fylte ut dette gravidskjemaet. Hun sendte henvisning til sykehuset for OUL, og jeg fikk melding samme dag om dato.

Problemet er bare at samboer er borte så vil gjerne flytte den. Men på annen måte er det jo ikke sikkert han får bli med da heller, og da kan jeg jo like gjerne ta den o_O Hmm

Neste time hos jordmor er i oktober, så det er jo en god stund til.

Legekontoret har fast jordmor, så tar alle kontrollene med henne slik som forrige gang da jeg synes det fungerte supert! Første kontroll blir nok nærmere uke 12 tenker jeg.

Jeg har legetime når jeg er 7+0. Jeg går på en medisin som jeg slutta på fordi leste at det ikke var bra under svangerskap, så må få avklaring på det også. Aner ikke hvordan det er med lege/jordmor her da jeg har bodd andre steder tidligere. Men de to første gangene gikk jeg både til lege og jordmor og synes det var helt topp

Hadde første legetime i dag (8+3, eller 9+2 som han skrev pga. menstermin). Det eneste han fylte ut på helsekortet for gravide var termindato basert på mens som jeg sa var helt feil, dato, vekt og blodtrykk. Ellers ba han meg og samboer fylle ut resten selv. Var ikke det litt spesielt? o_O
Fikk også utfylt to ulike blodprøve skjema, et med de prøvene som skulle tas i dag og et for blodprøver engang mellom uke 12-16. Men når jeg kom inn for blodprøve så ville hun ta alle nå, og ikke vente til uke 12. Det var visst noe man var gått bort fra, men ikke alle leger hadde fått med seg. Så lenge man var over uke 6 var det greit.

Kommer til å bruke jordmor fremover, og får vel time der når jeg er rundt uke 14, spørs litt når hun har ferie.

Jeg fikk beskjed om å fylle inn info om meg og barnefar selv, så fylte jordmor og fastlege ut det medisinske. Jeg fikk alle blodprøvene nå siden det er nytt reglement om at de kan tas mellom uke 6-14 eller hva legen sa. Jeg er ikke helt sikker på hvilke blodprøver som ble tatt av meg, men det ble tatt 4 glass ihvertfall.

Hadde første legetime i dag (8+3, eller 9+2 som han skrev pga. menstermin). Det eneste han fylte ut på helsekortet for gravide var termindato basert på mens som jeg sa var helt feil, dato, vekt og blodtrykk. Ellers ba han meg og samboer fylle ut resten selv. Var ikke det litt spesielt? o_O
Fikk også utfylt to ulike blodprøve skjema, et med de prøvene som skulle tas i dag og et for blodprøver engang mellom uke 12-16. Men når jeg kom inn for blodprøve så ville hun ta alle nå, og ikke vente til uke 12. Det var visst noe man var gått bort fra, men ikke alle leger hadde fått med seg. Så lenge man var over uke 6 var det greit.

Kommer til å bruke jordmor fremover, og får vel time der når jeg er rundt uke 14, spørs litt når hun har ferie.
Sniker
Lege og jm forholder seg til første dag av siste mens frem til oul uansett, med mindre det er ivf eller lignende :)

Jeg fikk beskjed om å fylle inn info om meg og barnefar selv, så fylte jordmor og fastlege ut det medisinske. Jeg fikk alle blodprøvene nå siden det er nytt reglement om at de kan tas mellom uke 6-14 eller hva legen sa. Jeg er ikke helt sikker på hvilke blodprøver som ble tatt av meg, men det ble tatt 4 glass ihvertfall.

En ting er jo personinfo som navn, adresse og telefonnummer, synes fortsatt at legen burde ta seg tid til å fylle ut den infoen, men det er litt mer forståelig at man kan fylle ut selv. Synes derimot det ble litt rart at jeg selv skal fylle ut ang. tidligere svangerskap, nåværende/tidligere sykdommer, arvlige sykdommer, levevaner (snus, tobakk alkohol), medisiner osv. Jeg sa bare OK, men sitter nå med flere spørsmål. Så tror jeg venter til jeg skal til jordmoren neste gang heller..

Sniker
Lege og jm forholder seg til første dag av siste mens frem til oul uansett, med mindre det er ivf eller lignende :)

Ja, han nevnte vel det at det var slik det var, det skulle være likt for alle og ferdig med det. Så fikk termin heller bli justert ved OUL. Men inntil videre så forholder jeg med til min EL-dato. :p

En ting er jo personinfo som navn, adresse og telefonnummer, synes fortsatt at legen burde ta seg tid til å fylle ut den infoen, men det er litt mer forståelig at man kan fylle ut selv. Synes derimot det ble litt rart at jeg selv skal fylle ut ang. tidligere svangerskap, nåværende/tidligere sykdommer, arvlige sykdommer, levevaner (snus, tobakk alkohol), medisiner osv. Jeg sa bare OK, men sitter nå med flere spørsmål. Så tror jeg venter til jeg skal til jordmoren neste gang heller..

Ja, han nevnte vel det at det var slik det var, det skulle være likt for alle og ferdig med det. Så fikk termin heller bli justert ved OUL. Men inntil videre så forholder jeg med til min EL-dato. :p
Ja det er jeg enig i at de kunne fylt ut. Legen spurte meg om sykdommer osv og han fylte ut. Jeg har det som deg, at de går ut fra mensentermin, mens jeg vet at eggløsning var senere, så vi har 5 dager i diff. Jeg fikk bekreftet på TUL at jeg hadde rett, men det blir ikke juster før oul.

Back
Topp