Første legetime etter positiv test.

TiiniX

Forelsket i forumet
Skal om ikke så lenge til legen, da jeg tok kontakt med han om positiv test..

Vet dere hva som vil skje på denne timen? Blir det blodprøve? Får man høre hjertelyden? Eller blir jeg bare henvist videre til jordmor, så man må vente enda lengre for å evt høre hjertelyd osv..

Hvor langt er du på vei?

Egentlig så skal man jo ikke på svangerskapskontroll før i uke 8-12, men jeg ringte også legen min med en gang jeg fikk positiv test [emoji5]

Var inne sist onsdag og fikk tatt blodprøve for å se om HCG steg som normalt, men dette er noe de egentlig ikke gjør med mindre det er noe spesielt. For min del er det fordi jeg er så redd for nok en SA, da jeg har 2 stk bak meg, både i januar og mars, så jeg fikk ta :)
Vi avtalte også time for første svangerskapskontroll i uke 8 [emoji5] og jeg skal på privat Tidlig Ultralyd før den [emoji5]

Kommer nok også litt an på hvordan legen din er [emoji5]

Hjertelyden vet jeg ikke, men det kommer helt an på hvor langt du er på vei, da hjertet ikke begynner å slå før 5+1.. og sikkert ikke så lett å finne hjertelyden så tidlig uansett :)

Lykke til uansett [emoji5]

Skal om ikke så lenge til legen, da jeg tok kontakt med han om positiv test..

Vet dere hva som vil skje på denne timen? Blir det blodprøve? Får man høre hjertelyden? Eller blir jeg bare henvist videre til jordmor, så man må vente enda lengre for å evt høre hjertelyd osv..
Blodprøver tas rundt uke 12 først, hjertelyd er vell vanskelig å høre før livmora er opp fra bekkenet. På første kontroll i uke 12 sendes det også henvisning til OUL og man får velge om man vil bruke lege eller jordmor :) velger du jordmor tar du kontakt selv dit, iallefall slik det er her.

Hvor langt på vei er du når du skal til legen? :)

Jeg er ca 7 uker når jeg skal hos legen. Har ikke vært hos han så mye, da jeg nettopp har fått ny fastlege igjen, så veldig usikker på hvordan han er Har jo vært hos fastlege på slik time før, men det er jo 9år siden nå

De pleier ikke å høre etter hjertelyd så tidlig. Dette blad pris det er vanskelig å finne den, så for ikke å uroe den gravide leter de ikke etter den før livmoren har kommet opp fra bekkenet.

Jeg skal til jordmor uke 12, hun nevnte for meg på telefonen at vi da skulle se om vi fant den :)

Blodprøver kan heller ikke tas før uke 12.
Jeg skal kun til lab’en til leeb for å ta blodprøver, og så ta kontrollene mine hos jordmor. Begynner altså den uken :)

Men hvis det ikke blir blodprøver, eller urinprøver eller noe slikt. Hva blir det da? Hadde jo vært litt greit å finne ut om det faktisk er ett liv der inne:confused:

Når er det normalt med innvendig-UL?:)

Men hvis det ikke blir blodprøver, eller urinprøver eller noe slikt. Hva blir det da? Hadde jo vært litt greit å finne ut om det faktisk er ett liv der inne:confused:

Som oftes får man ikke innvendig UL uten at det er en grunn til det, en risiko eller historikk. Derfor velger mange å bestille time privat for tidlig ul :)
Har lest at noen leger har ul maskin så man er heldig.
Hva som blir gjort så tidlig aner jeg ikke da legene gjør så forskjellig, men ja, enig med deg at det hadde vært fint å vite om det er noe liv der inne :)

Tja, er det du som har bedt om time så tidlig, eller har han kun satt opp time til deg?
Kan hende de bare vil fastslå graviditeten, så ta med urinprøve. Eventuelt kan du jo ringe å høre hva de tenker?

Innvendig ul er kun ved mistanke om noe galt, hvis man ikke vet hvor langt man er på vei, eller dersom man tar det privat.

Tja, er det du som har bedt om time så tidlig, eller har han kun satt opp time til deg?
Kan hende de bare vil fastslå graviditeten, så ta med urinprøve. Eventuelt kan du jo ringe å høre hva de tenker?

Innvendig ul er kun ved mistanke om noe galt, hvis man ikke vet hvor langt man er på vei, eller dersom man tar det privat.

Jeg sendte bare en melding, hvor jeg skrev at jeg hadde tatt en test som var positiv. Ikke mye mer enn det, lurer på om jeg også skrev at jeg skulle beholde:wacky: sendte meldingen noen dager etter jeg tok testen, så han satte opp time.

Jeg sendte bare en melding, hvor jeg skrev at jeg hadde tatt en test som var positiv. Ikke mye mer enn det, lurer på om jeg også skrev at jeg skulle beholde:wacky: sendte meldingen noen dager etter jeg tok testen, så han satte opp time.
Da er det bare å vente og se da :D men ta med urinprøve hvertfall, noe mer får du ikke gjort :)

Sniker fra februar. Jeg var til legen kun pga sykemelding da jeg var ganske syk under svangerskapet. Tok alle kontroller hos jordmor og første var etter uke 12. Var til 3 private UL men det må du ordne selv og innvendig tok jeg 2 ganger men kun pga muskelknute på livmoren. Ser ingen hensikt i legebesøk hvis du ikke skal måle hcg eller er syk

Jeg testet svakt positivt på morran i dag, tok kontakt med legekontoret og har såvidt vært innom legen i dag allerede. :happy: Er 4+4, legen tok test av urin som også viste svakt positiv. Også tok jeg blodprøve for å måle hcg, skal ta ny blodprøve på fredag for å se om den øker.. Øker den som normalt lovet legen å bestille tul, bl.a da jeg har hatt to sa siden nov. Krysser fingre for at lille spire vil til! :angelic:

Ser at mange skriver at første kontroll er i uke 12. Jeg fikk beskjed av min lege å komme i uke 8. Er det kanskje forskjellig fra lege til lege hva de foretrekker?

Ser at mange skriver at første kontroll er i uke 12. Jeg fikk beskjed av min lege å komme i uke 8. Er det kanskje forskjellig fra lege til lege hva de foretrekker?

Jeg skal også til første kontroll i uke 8 [emoji5] tror det er ganske vanlig med kontroll mellom uke 8 og 12 [emoji5]

Back
Topp