Første legebesøk/svangerskapskontroll

kve85

Flørter med forumet
Hei! Ringte fastlegen når jeg visste jeg var gravid, og om jeg var i fin form og det ikke var noe spesielt satt de opp time til når jeg er 12 uker på vei (midt i februar). Sjukt lenge til! Normalt med ingen sjekk før 3 mnd?

Hei! Ringte fastlegen når jeg visste jeg var gravid, og om jeg var i fin form og det ikke var noe spesielt satt de opp time til når jeg er 12 uker på vei (midt i februar). Sjukt lenge til! Normalt med ingen sjekk før 3 mnd?
Helt normalt, jeg fikk time når jeg er 12+2 den 21.feb. År og dag til:eek::hilarious:

Men når jeg ringte helsestasjon fant de første ledige time til meg og sa de ville jeg skulle ha time hos fastlegen før jeg kom dit og ikke et eneste spørsmål om hvor langt jeg var på vei, forskjell på folk si?

Jaja :) så lenge man er i fin form så går vel ting som normalt. Og man husker folat og følger opp selv på hva man skal ta hensyn til. :)

Kan man gå rett til helsestasjon eller fastlege først?

Du kan velge om du vil gå til lege, jordmor eller begge deler for svangerskapskontroller :) mange velger å gå til lege første gang for å få tatt blodprøver etc. Vanlig å ha første kontroll mellom uke 8-12 :)

Helsestasjonen hos oss sier første kontroll hos fastlege og neste hos helsestasjon. Lege i uke 8-12 og helsestasjon uke 12-16 mener jeg å huske.

Men viktig å huske hvis man er "eldre" og har tenkt å evt. sjekke for kromosonfeil så er det altfor sent med time når man er 12 uker. Jeg kranglet til meg å få en time sist da jeg var 9 uker. Når jeg var hos legen min så sa han at det var ikke mer enn tid av veien. For først skal man til samtale og blodprøve for ved senere anledning komme tilbake for ultralyd. Og man får ikke akkurat time på dagen.. Er man over 37 eller 38 (husker ikke helt) får man tilbud om det.

Jeg har inntrykk av at helsestasjon/jordmor kanskje har mer tid til å være støttende. Hos legen er det litt mer samlebånd-følelse kanskje?

Jeg har inntrykk av at helsestasjon/jordmor kanskje har mer tid til å være støttende. Hos legen er det litt mer samlebånd-følelse kanskje?

Avhenger nok veldig av hvilken fastlege du har. Ved mitt forrige svangerskap var jordmora helt fjern, så avsluttet på helsestasjonen og ble heller fulgt opp av fastlegen. Hun var absolutt veldig flink :)

Avhenger nok veldig av hvilken fastlege du har. Ved mitt forrige svangerskap var jordmora helt fjern, så avsluttet på helsestasjonen og ble heller fulgt opp av fastlegen. Hun var absolutt veldig flink :)
Ja, det er sikkert mange flinke leger også! Jeg har bare vært litt uheldig med legene i det siste :p

Jeg fikk time hos JM samme uke som jeg fikk positiv test, det var nok veldig tidlig [emoji6]

Back
Topp