Første lege time og TUL

Lillefrø

Flørter med forumet
Påskekyllingene 2020
Hei[emoji4]

Er det slik at de fleste av dere betaler for en TUL? Eller venter dere til den OUL? Når i såfall tar dere TUL? Å når er det vanlig å få første lege time med blodprøvetaking osv? Skal til legen onsdagen. Da er jeg 7+4. Men vart litt usikker på om de i det hele tatt gjør noe som helst så tidli?

Jeg skal ikke på TUL. Ordinære blodprøver tas i uke 12 [emoji4] De kan sannsynligvis ikke gjøre så mye mer enn å fylle ut helsekortet ditt så tidlig [emoji5]

I mine to forrige svangerskap var jeg til lege og tok blodprøver c i uke 10, så var jeg på oul i uke 18, så oppfølging fra jordmor fra uke 24.
Denne gangen blir vel legetime etter uke 12 pga nye retningslinjer for blodprøvetaking, plusa at jeg har bestilt privat tul (betaler selv) i uke 8/9. Grunnen til det er at jeg hadde en ma ifjor der utviklingen hadde stoppet i uke 7, så for min egen del føler jeg at jeg ønsker det denne gangen selv om det ikke er noe medisinsk grunn til tul. Så håper jeg på oppfølging fra jordmor senere, da jeg synes det er kjekkere enn legen min.

For min egen del å for morro skyld kommer jeg nok til å dra på tul. Selv om det ikke har noe medisinsk betydning. Er lenge å vente til oul i uke 18.

Har ingen muligheter for tidlig ultralyd her jeg bort, og orker ikke å kjøre flere timer hver vei "bare" for d...så her blir d kun OUL[emoji4]
Skal snart kontakte helsestasjon for å få første time hos jordmor (gikk ikke til legen forrige svangerskap, kun jordmor...og ønsker d samme denne gangen)[emoji5]

Hvordan gikk det hos lege? Fikk du gjort noe så tidlig i svangerskapet? :)

Sniker fra desember.

Det er vanlig og ha første svangerskapskontroll rundt uke 12. Det blir ikke gjort noe før det med mindre det er noe spesielt (henvisning til TUL grunnet tidligere MA/SA, risikosvangerskap, behov for sykmelding) da de standard blodprøvene må tas etter uke 12.

Vi tok TUL privat for å se at det var liv og at alt så bra ut. Vi tok i uke 8 og 13. Jeg synes det var altfor lenge å vente til OUL og jeg måtte vite at det var liv siden jeg hadde så lite symptomer.

Skal på privat TUL i uke 9, og hvis det er liv så skal jeg også i uke 13. Legetime blir nok i uke 12 eller 13:)

På grunn av vekstavvik i forrige svangerskap får jeg en TUL i uke 12/13. Men synes det er lenge å vente, så jeg skal betale for en i neste uke da jeg er 6+5. Sist gang ble det TUL i uke 8 pga blødning, men hadde ingen flere før OUL da. Er visst mer bekymra denne gangen :p Synes liksom det er så mange som opplever MA.

Jeg bestiller selv privat og må også betale selv. Skal dit i uke 8. Fastlegen min har ul apparat, men hun bruker den ikke før man er nærmere 12 uker siden hun kun tar utvendig [emoji4]

Når jeg var på UL i uke 7, tok han både utvendig og innvendig . Vi så mest på den utvendig :)

I første svangerskap var jeg på TUL i uke 8+3. Privat og betalte selv, mest for å se at alt så bra ut. Der var det en liten "reke" med små armer og ben og et bankende sterkt hjerte! Helt fantastisk! Usikker på om vi blir å gjøre det samme denne gangen, men klarer nok ikke å la vær! [emoji4]

Jeg får med TUL siden jeg har blitt gravid med assistert befruktning. Da er det med. Hadde en i uke 6 og skal inn nå på tirsdag i uke 8 :) Så blir vel ikke neste før OUL.

Back
Topp